- W czwartkowe popołudnie i wieczór 27 lipca ponownie przenieśliśmy się na Festiwal Wagnerowski w Bayreuth.
- W Dwójce transmitowaliśmy drugą część tetralogii Ryszarda Wagnera "Pierścień Nibelunga" - "Walkiria".
- W roli Wotana wystąpił polski bas-baryton Tomasz Konieczny.
Wotan - rola życia
Śpiewak był gościem Dwójki w przerwie transmisji z Bayreuth. Mówił o tym, kim jest Wotan na tegorocznym festiwalu. - Policzyłem, że brałem udział w siedemnastu różnych produkcjach "Walkirii', jestem jedną z osób, które wykonywały tę partię najwięcej razy w historii. W Operze Wiedeńskiej byłem Wotanem przez dziewięć lat z rzędu, wydaje mi się, że było to rekordem w skali historycznej. To rola mojego życia, traktuję ją jako bardzo własną, wypracowaną, zatapiam się w niej, zagłębiam. Wotana uważam trochę za członka mojej rodziny - powiedział Tomasz Konieczny.
Bez Wagnerowskiej mitologii
Dodał, że każda nowa produkcja jest ciekawym zderzeniem z kolejną reżyserską ideą. - Również dyrygenci potrafią bardzo różnie podchodzić szczególnie do monologu Wotana w drugim akcie. Daję się prowokować do eksperymentów, ta produkcja w Bayreuth jest dość enigmatyczna, dziwna i nie do końca konsekwentna. Wyzbyto się całej Wagnerowskiej mitologii, ale ja jestem pełen dystansu do tego, jak ludzie do tego podchodzą i traktują kolejną inscenizację. Po tylu produkcjach jestem spragniony nowej wiedzy o partii, którą bardzo dobrze znam - zaznaczył rozmówca Michała Dębskiego.
Alberyk jest postacią mniej skomplikowaną
Wotana charakteryzuje chęć dojścia do władzy, dążenie do hegemonii. - To ciekawy wątek w traktowaniu postaci w "Pierścieniu Nibelunga", Wotan jest znacznie bardziej skomplikowanym bytem niż Alberyk. Kreowałem postać Alberyka przez kilka lat z rzędu, to był początek mojej kariery w Operze Wiedeńskiej. W postaci Wotana dużo zależy od charakteru wykonawcy, jego możliwości i kreatywności, żyje z interpretacji - mówił Tomasz Konieczny.
38:04 2023_07_27 19_39_41_Dwojka_Letnia_promenada.mp3 Tomasz Konieczny: Wotana traktuję jak członka mojej rodziny (Letnia promenada/Dwójka)
W Wotanie jest zło i dobro
Podkreślił, że mówi się o rzeczach skandalizujących, o tym, że Wagner był antysemitą i uciekał przed długami. - To jest prawda, ale jak mało kto w historii muzyki ten kompozytor był humanistą, dla niego liczył się człowiek, jego apoteoza. W tamtych czasach to było coś odkrywczego, Wagner sam interpretował partię Alberyka, może nie do końca się z nią identyfikował, ale ją lubił. W Wotanie jest wszystko: zło i dobro, chęć władzy, ale i pokora oraz złamanie tego człowieka. W ostatnich latach mojej pracy o tym złamaniu dużo się dowiedziałem, bardzo to osobiście przeżywam - stwierdził Tomasz Konieczny.
***
Program:
Ryszard Wagner Pierścień Nibelunga - uroczysty dramat sceniczny: Walkiria - pierwszy dzień dramatu
wykonawcy: Klaus Florian Vogt - tenor (Siegmund), Georg Zeppenfeld - bas (Hunding), Tomasz Konieczny - bas-baryton (Wotan), Elisabeth Teige - sopran (Sieglinde), Catherine Foster - sopran (Brünnhilde), Christa Mayer - mezzosopran (Fricka), Kelly God - sopran (Gerhilde), Brit-Tone Müllertz - sopran (Ortlinde), Claire Barnett-Jones - mezzosopran (Waltraute), Christa Mayer - mezzosopran (Schwertleite), Daniela Köhler - sopran (Helmwige), Stephanie Houtzeel - mezzosopran (Siegrune), Marie Henriette Reinhold - mezzosopran (Grimgerde), Simone Schröder - mezzosopran (Rossweisse), Orkiestra Festiwalowa w Bayreuth, dyr. Pietari Inkinen
***
Tetralogia oparta na średniowiecznym eposie "Pieśń o Nibelungach"
Swoją tetralogię Ryszard Wagner oparł na średniowiecznym eposie niemieckim "Pieśń o Nibelungach", a więc pośrednio także na sagach nordyckich, wpisując się tym samym w typową dla romantyzmu tęsknotę za niechrześcijańskimi źródłami kultury europejskiej.
Pierścień dający władzę nad światem
Akcja "uroczystego dramatu scenicznego" obraca się wokół magicznego pierścienia, który może przynieść swemu właścicielowi władzę nad światem. W prologu "Złoto Renu" przedmiot ten zostaje wykuty przez karła Alberyka i jego poddanych ze złota skradzionego Córom Renu. Pierścień odbierają mu jednak podstępem bogowie Wotan i Loge, w związku z czym Alberyk rzuca przekleństwo na wszystkich przyszłych właścicieli magicznego przedmiotu. Faktycznie już wkrótce pierścień prowadzi do bratobójczej walki między olbrzymami Fafnerem i Fasoltem, którzy otrzymują złoto Renu od Wotana jako okup za boginię Freję... To dopiero początek historii klątwy oraz walki o pierścień, w którą zaangażowane zostają trzy pokolenia bogów i bohaterów.
Festiwal Wagnerowski w Bayreuth od 1876 roku
Festiwal Wagnerowski w Bayreuth odbył się po raz pierwszy w 1876 roku. Dzieła Ryszarda Wagnera wystawiane są w teatrze Festspielhaus - specjalnie zaprojektowanym według wskazówek samego kompozytora.
Najwięksi artyści na scenie
Historię festiwalu tworzyli i tworzą najwięksi dyrygenci, wśród nich m.in.: Hans Richter, Wilhelm Furtwängler, Karl Böhm, Pierre Boulez, Carlos Kleiber, Daniel Barenboim, James Levine, Peter Schneider, Giuseppe Sinopoli. Na bawarskiej scenie występowali Emmy Destinn, Lilli Lehmann, Frantz Betz, Kirsten Flagstad, Birgit Nilsson, James King, a także Anja Silja, Theo Adam, Siegfried Jerusalem, Plácido Domingo, czy Waltraud Meier.
***
Tytuł audycji: Letnia promenada
Prowadził: Marcin Majchrowski
Gość: Tomasz Konieczny (bas-baryton)
Rozmawiał: Michał Dębski
Data emisji: 27.07.2023
Godzina emisji: 19.35
mo