Hans Pfitzner "Palestrina" – legenda muzyczna w trzech aktach

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2025 15:25
Opera "Palestrina" Hansa Pfitznera uznawana za jedno z największych arcydzieł muzyki. To historia kompozytora – Palestriny – i jego zmagań z komponowaniem, osadzona na tle odbywającego się Soboru Trydenckiego. Przypominamy ten niezwykły utwór w wykonaniu Orchester der Wiener Staatsoper pod dyrekcją Christiana Thielemanna.
Michael Spyres i Kathrin Zukowski w operze Palestrina
Michael Spyres i Kathrin Zukowski w operze "Palestrina"Foto: Mat. pras. / wiener staatsoper

SŁUCHAJ TUTAJ:

.

Program:

Hans Pfitzner Palestrina – legenda muzyczna w trzech aktach

Wykonawcy:

Günther Groissböck – bas (Papież Pius IV),

Michael Spyres – tenor (Giovanni Pierluigi da Palestrina),

Michael Nagy – baryton (Giovanni Morone),

Michael Laurenz – tenor (Bernardo Novagerio),

Wolfgang Bankl – bas (Kardynał Christoph Madruscht),

Wolfgang Koch – baryton (Carlo Borromeo),

Michael Kraus – baryton (Kardynał von Lothringen),

Hiroshi Amako – tenor (Abdisu),

Jusung Gabriel Park – baryton (Anton Brus von Müglitz),

Adrian Eröd – baryton (Hrabia Luna),

Matthäus Schmidlechner – tenor (Biskup Budoja),

Michael Gniffke – tenor (Theophilus),

Ivo Stanchev – bas (Avosmediano),

Kathrin Zukowski – sopran (Ighino),

Patricia Nolz – mezzosopran (Silla),

Clemens Unterreiner – baryton (Biskup Ercole Severolus),

Devin Eatmon – tenor (Dandini von Grosseto),

Andrew Turner – tenor (Biskup Fiesole),

Ilia Kazakov – bas (Biskup Feltre),

Teresa Sales Rebordão – mezzosopran (Młody Doktor),

Marcus Pelz - bas-baryton (Biskup Hiszpanii),

Monika Bohinec – mezzosopran (Głos Lukrecji),

Ileana Tonca – sopran (Głos Anielski 1),

Ilia Staple – sopran (Głos Anielski 2),

Jenni Hietala – sopran (Głos Anielski 3),

Chor der Wiener Staatsoper, Orchester der Wiener Staatsoper,

dyr. Christian Thielemann

(Wiedeń, 12.12.2024)

***

Opera Hansa Pfitznera Palestrina została wystawiona po raz pierwszy w 1917 roku. Opowiada historię kompozytora – Palestriny  i jego zmagań z komponowaniem po śmierci żony, w obliczu antymuzycznych dekretów Kościoła. Osadzona została na tle Soboru Trydenckiego. Uważa się, że wyraża przekonania Pfitznera na temat muzycznego klimatu jego czasów.

***

Na audycję "Opera pod gwiazdami" w sobotę (18.01) w godz. 19.00-22.00 zapraszają Marcin Majchrowski i Dorota Kozińska.

am/zch

Czytaj także

Dorota Kozińska: "Turandot" to muzyczna secesja

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2024 15:00
- Czasami się podśmiewam, że "Turandot" to taka muzyczna secesja. Ornamenty w tej operze są jakoś tam azjatyckie, ale już nie do końca jest istotne, skąd one pochodzą. Japońszczyzny wprawdzie tu nie ma, ale jest mnóstwo tego, co wówczas uznawano za azjatyckie - mówiła w czasie transmisji opery Puccinego z nowojorskiej MET Dorota Kozińska, krytyczka muzyczna.
rozwiń zwiń