"Zapuściłem korzenie razem z moimi drzewami". Archiwalne wspomnienia Krzysztofa Pendereckiego
13:40 2021_11_25 12_46_04_PR2_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Adam Balas opowiada o początkach współpracy z mistrzem w zespole Sinfonietta Cracovia, a także o kulisach powstania Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
Adam Balas podkreślił, że już jako nastolatek był wielkim fanem twórczości kompozytora. - Moje pierwsze spotkanie z Krzysztofem Pendereckim miało miejsce wiele lat temu, kiedy byłem studentem krakowskiej Akademii Muzycznej. Z grupą przyjaciół tworzyliśmy nowy zespół kameralny, czyli do dziś działającą orkiestrę Sinfonietta Cracovia. Udało się wtedy zaprosić maestra Pendereckiego na próbę, wówczas zakochał się w tej orkiestrze i uznał, że to grupa młodych osób z wielkim potencjałem. Dzięki wsparciu Krzysztofa i Elżbiety Pendereckich powstała nowa instytucja kultury - Orkiestra Miasta Kraków Sinfonietta Cracovia - wspominał Adam Balas.
KRZYSZTOF PENDERECKI - zobacz serwis specjalny >>>>
Dodał, że zespół wykonywał wówczas utwory Pendereckiego i innych kompozytorów. - Później to się bardzo szybko rozwinęło, podróżowaliśmy po całym świecie. Myślę, że to porozumienie między mistrzem i młodymi muzykami było doceniane nie tylko w Polsce. Po kilku latach działania orkiestry zostałem jej menedżerem, wtedy mój kontakt z Krzysztofem Pendereckim był już bardzo bliski, wspólnie organizowaliśmy wiele ważnych wydarzeń w polskich salach, ale również na całym świecie - mówił.
Adam Balas powiedział, że wraz ze współpracownikami myśli o Lusławicach jako dopełnieniu życia Krzysztofa Pendereckiego. - Traktujemy je jako dziewiątą symfonię mistrza, nie chodzi tylko o dwór, wspaniały park, arboretum, Europejskie Centrum Muzyki. Mam na myśli całość dzieła, na które składa się jego muzyka, założenie architektoniczno-przyrodnicze, kompozycja drzew, pomysł na centrum służące młodym artystom. W 2010 roku dostałem szansę wybudowania i zaplanowania tego obiektu, wtedy to miejsce było po prostu łąką. Należy tutaj wspomnieć moją poprzedniczkę, panią Adriannę Poniecką-Piekutowską, to ona prowadziła i przygotowywała ten projekt przez wiele lat - podkreślił.
Czytaj też:
Zaznaczył, że wiele rozwiązań zastosowanych w Lusławicach to wspólne przemyślenia. - Centrum powstało w ciągu 16 miesięcy, profesor cenił sobie nasze wspólne przejazdy i wizyty na budowie. Uroczyście otworzyliśmy je w 2013 roku, Krzysztof Penderecki mówił wtedy serdecznie o wszystkich osobach zaangażowanych w jego powstanie. To minister kultury Waldemar Dąbrowski powołał tę instytucję i był ojcem chrzestnym całego przedsięwzięcia - przypomniał.
Podczas inauguracji wystąpiła Lusławicka Orkiestra Talentów, złożona z dzieci w wieku 10-12 lat. - Ideą Krzysztofa Pendereckiego było to, aby centrum służyło przede wszystkim młodym ludziom. Ta sala na 650 osób jest jedną z najwspanialszych nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Ma znakomite warunki akustyczne, wielu artystów chce tu występować, realizować nagrania audio-wideo. To także zabytkowy park tworzony przez 40 lat, dwór z początku XIX wieku, XVI-wieczny lamus, wspaniała kolekcja około 5 tys. drzew - mówił Adam Balas.
***
Rozmawiał: Konrad Handschuh
Gość: Adam Balas (dyrektor Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego)
Data emisji: 25.11.2021
Godzina emisji: 12.45
mo