Bassem Akiki i trzeci sezon w Operze Wrocławskiej
Bassem Akiki ukończył studia w Wyższym Konserwatorium Muzycznym w Bejrucie i równocześnie filozofię na Lebanese International University. Ukończył również z wyróżnieniem studia na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie (dyrygentura chóralna) oraz z wynikiem celującym studia magisterskie w klasie dyrygentury.
Gość audycji pełni również funkcję dyrektora muzycznego Opery Wrocławskiej. To już jego trzeci sezon artystyczny na tym stanowisku. Ostatnie dwa lata działalności tej instytucji przypadły na czas pandemii, jednak muzyk podkreślił, że był to mimo wszystko czas owocny.
- Pandemia to nie był łatwy czas, ale udało się zrobić wiele bardzo fajnych rzeczy - nie tylko koncertów, ale i premier, m.in. była Tosca Pucciniego, której nie zapomnę, bo to chyba jedna z najlepszych premier, jakie zrobiłem w Polsce - wspominał Bassem Akiki. - Wydawało się, że jesteśmy zamknięci, ale działania nie stanęły. Były w sieci, a później już w teatrze, w wielkim formacie - od pierwszej gali aż do dzisiaj - podkreślił.
"Orkiestra sercem całej opery"
Bassem Akiki dodał, że jednym z ostatnich osiągnięć Opery Wrocławskiej jest wyciągnięcie z orkiestronu zespołu muzyków, aby m.in. pokazać ich wyjątkowość w pracy instytucji.
- Orkiestra jest sercem całej opery. Oczywiście, każdy jest bardzo ważny: śpiewacy, chór, balet, widownia. Jednak pandemia pozwoliła nam na wyciągnięcie orkiestry z orkiestronu i granie na scenie. Wprowadziliśmy kilka koncertów symfonicznych, oratoryjnych. Nie gramy już tylko Verdiego czy Pucciniego, ale też Beethovena, Stabat Mater Poulenca… To jest też ważne dla higieny pracy orkiestry, dla psychiki muzyków, by wiedzieli, że są ważni.
Orkiestra operowa w kameralnej odsłonie
Również w nadchodzącym sezonie artystycznym Opery Wrocławskiej możemy spodziewać się koncertów, w których główną rolę będą odgrywali muzycy orkiestry. Pojawią się kwartety smyczkowe, kwintety dęte, okazjonalnie zaś - koncerty w foyer czy na głównej scenie, "by muzycy mieli szansę zaprezentować się w muzyce kameralnej" - jak podkreślił dyrygent. - To jest cykl, który rozpoczął się i chciałbym go kontynuować. Wdrażamy go bardzo powoli, bo naszą misją jest przede wszystkim granie opery, jednak kiedy tylko pojawia się możliwość, gramy koncerty - nie tyko symfoniczne, ale i kameralne.
Jak zdradził dyrektor Opery Wrocławskiej, od początku czuł się częścią jej orkiestry. - Trzeba pamiętać, że byłem tu, w Operze Wrocławskiej, w latach 2006-2013, a więc muzycy tej orkiestry są jak moja rodzina. Nie jestem nowym dyrektorem, który musi od początku budować relację z muzykami, bo nawet mimo przerwy od 2013 roku te relacje były. Ja się nie zmieniłem, nadal jestem Bassemem i nadal bardzo się lubimy. Oczywiście, relacje są inne, służbowe, ale mam bardzo dobry kontakt z muzykami i kocham z nimi pracować.
11:55 Wybieram Dwójkę 13.09.2022 Akiki.mp3 Bassem Akiki o nowym sezonie w Operze Wrocławskiej (Wybieram Dwójkę)
***
Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę
Prowadził: Jakub Kukla
Gość: Bassem Akiki (dyrygent, kompozytor i dyrektor muzyczny Opery Wrocławskiej)
Data emisji: 13.09.2022
Godzina emisji: 16.30
am