W footworkowo-oberkowym świecie Gary'ego Gwadery

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2024 16:00
Daleko w Chicago amerykański, synkopowany footwork i polskie rytmy oberkowe splotły się w tanecznej wspólnocie. Bo gdyby DJ Rashad, pionier footworku, zajrzał do polskiej dzielnicy, mógłby usłyszeć archaiczny, trójkowy język polskiej wsi, a gdyby lokalne Zespoły Pieśni i Tańca trafiły przypadkiem na undergroundową imprezę czarnej społeczności Chicago, efektem mogłyby być pojedynki ludowych kapel i mistrzów analogowej elektroniki.
Gary Gwadera
Gary GwaderaFoto: fot. Tomasz Kulbowski / materiały Festiwal KODY

W dzisiejszej Nocnej Strefie sprawdzimy jak taki footworkowo-oberkowy świat mógłby brzmieć i w jaki sposób wielość inspiracji - rytmicznych, brzmieniowych, wizualnych, ideowych, instrumentalnych i retro-fantazyjnych - tworzy opowieść o wolności i przenikaniu się kultur. Na falach Dwójki zabrzmi dziś retransmisja koncertu premierowego perkusyjno-elektronicznej fantazji Gary'ego Gwadery "Daleko w Chicago. Suita footberkowa" z lubelskiego Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY.

To nowy materiał łódzkiego improwizatora, eksperymentatora, poszukiwacza nowych brzmień i miłośnika starych technologii, Piotra Gwadery. Zanim zabrzmi muzyka, Piotr Gwadera zajrzy do studia Dwójki. Wspólnie wyobrazimy sobie jak mogłoby wyglądać spotkanie footworkowców i oberkowców, sprawdzimy jak powstawał autorski zestaw perkusyjno-elektroniczny artysty, porozmawiamy o wolności jaką dają taniec i przełamywanie rytmicznych oczekiwań. W drugiej części audycji towarzyszyć nam będą nowsze i starsze nowości od Szymona Pimpona Gąsiorka i Marka Pospieszalskiego oraz zupełnie-nienowości od avant-folkowej grupy Wędrowiec. 

***

Na audycję Nocna strefa we wtorek (3.12) o godz. 23.00 zaprasza Hanna Szczęśniak.

Czytaj także

Sourdure i hybrydowa Oksytania

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2021 17:00
„De Mòrt Viva” to miejsko-wiejski psychofolk, w którym Ernest Bergez przygląda się francuskiej Oksytanii. Snuje współczesną opowieść o miejscu, w której splatają się zarówno brzmienia skrzypiec, liry i trąbek, ale też bitów i syntezatorów.
rozwiń zwiń