Irena i Tadeusz Byrscy - małżeństwo połączone miłością do teatru

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2022 17:50
- Jestem teraz na bieżąco, ciągle zaglądam do książki ojca "W pogoni za teatrem" i widzę, że ta gonitwa była za innym teatrem; nie za teatrem, którym będzie zachwycała się prasa i elity. Chodziło o to, żeby była robota od podstaw przez nich wymyślona, i żeby teatr był ośrodkiem artystycznym dla całego otoczenia. Wszyscy byli wciągnięci w ten teatr i to było wyjątkowe - mówiła w Dwójce Agnieszka Byrska-Zaczyk, córka Ireny i Tadeusza Byrskich. 
Gdańsk 07.11.1980. Solidarnościowy strajk okupacyjny studentów Akademii Medycznej. Irena Byrska (stoi C) występuje dla strajkujących
Gdańsk 07.11.1980. Solidarnościowy strajk okupacyjny studentów Akademii Medycznej. Irena Byrska (stoi C) występuje dla strajkującychFoto: PAP/Stefan Kraszewski

W pogoni za teatrem

Bohaterami audycji "Dwie do setki" było legendarne małżeństwo artystów, twórców teatralnych i radiowych, reżyserów, aktorów i pedagogów - Irena i Tadeusz Byrscy. Kierowali kilkoma polskich scenami, między innymi w Kazimierzu Dolnym, Opolu, Toruniu, Gorzowie Wielkopolskim czy Poznaniu. Wyjątkowe miejsce na teatralnej mapie Polski stworzyli w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Choć działali poza centrami życia teatralnego, uznawani są za jedne z najważniejszych postaci polskiego teatru drugiej połowy XX wieku. W centrum ich uwagi zawsze był drugi człowiek.

Ważny radiowy epizod

Tadeusz Byrski był również pionierem radiowym, jednym z twórców teatru wyobraźni. Przed wojną pracował jako aktor, spiker, kierownik literacki oraz główny reżyser w Rozgłośni Polskiego Radia w Wilnie. Po wojnie był reżyserem w rozgłośni warszawskiej. Jak sam wspominał w książce "W pogoni za teatrem", do radia trafił przez przypadek.

- Choć studiował historię, to jednak teatr i aktorstwo bardzo go pociągały. W swoim życiorysie miał już m.in. obecność w Reducie w Wilnie i w teatrach stołecznych. Był bezkompromisowy w pewnych swoich dążeniach, więc zdarzało się, że długo w tych teatrach nie przebywał, choć były to rozstania w zgodzie. Przyszedł kryzys ekonomiczny, źle się czuł na garnuszku rodziców i próbował się imać różnych zajęć. Przez przypadek dowiedział się, że do Warszawy przyjechał Witold Hulewicz, który poszukuje aktorów do zaangażowania w rozgłośni wileńskiej - opowiadał Krzysztof Sagan, radiowiec oraz znawca i miłośnik radiofonii.

Irena Byrska - poza działalnością reżyserską, dyrektorską i pedagogiczną - spełniała się też jako aktorka. Wystąpiła w wielu przestawieniach teatralnych, spektaklach radiowych oraz w filmach - między innymi w "Człowieku z żelaza", Andrzeja Wajdy, "Przypadku" Krzysztofa Kieślowskiego czy "Kontrakcie" Krzysztofa Zanussiego.


Posłuchaj
117:54 2022_12_10 15_00_05_PR2_Dwie_do_setki.mp3 Irena i Tadeusz Byrscy - małżeństwo połączone miłością do teatru (Dwie do setki/Dwójka) 

Irenę i Tadeusza Byrskich wspominały także w audycji ich dzieci: córka - Agnieszka Byrska-Zaczyk oraz syn - prof. Krzysztof Maria Byrski, Joanna Rawik - wychowanka Studium Teatralnego prowadzonego przez Irenę i Tadeusza Byrskich przy Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach​, Andrzej Brzoska - współtwórca Teatru Polskiego Radia i wybitny reżyser dźwięku.

Z archiwalnych nagrań Polskiego Radia przemówili również oboje małżonkowie będący bohaterami audycji.

***

Tytuł audycji: Dwie do setki

Prowadzili: Paweł Siwek i Jakub Jamrozek

Goście: Krzysztof Sagan (realizator dźwięku w Polskim Radiu, znawca i miłośnik radiofonii), Agnieszka Byrska-Zaczyk (aktorka), prof. Krzysztof Maria Byrski (orientalista, indolog, były ambasador RP w Indiach), Joanna Rawik (piosenkarka, aktorka, dziennikarka), Andrzej Brzoska (reżyser dźwięku, producent muzyczny, pedagog)

Data emisji: 10.12.2022

Godzina emisji: 15.00

uk/pg

Czytaj także

Piotr Tomaszuk: bohater romantyczny wzywa nas do walki o wolność

Ostatnia aktualizacja: 14.07.2022 21:00
- Z Supraśla do Nowogródka jest bliżej niż do Warszawy, my tutaj mamy szczególny stosunek do romantyzmu i Mickiewicza. Bohater romantyczny okazał się wymarzony dla naszego małego teatru, ten proces dojrzewania człowieka w "Dziadach" prowadzi do zmierzenia się z historią własnego narodu, krótko rzecz ujmując z polityką - mówił w Dwójce Piotr Tomaszuk, reżyser i współzałożyciel Teatru Wierszalin.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jarosław Gajewski: w teatrze najważniejszy jest aktor [ZOBACZ WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2022 13:00
- Moje wykształcenie i doświadczenie aktorskie jest fundamentem do rozmowy z młodymi ludźmi o tym, jak się postępuje z aktorami, czyli tworzywem teatru, przez które reżyser się wypowiada - mówił w Dwójce aktor, reżyser i wykładowca warszawskiej Akademii Teatralnej.
rozwiń zwiń