Bach na skrzypce, klawesyn i chór

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2022 23:00
To był kolejny czwartkowy wieczór z muzyką Jana Sebastiana Bacha w audycji Ewy Pobłockiej. I tym razem program spotkania był bardzo ciekawy.
Zbiór sześciu suit Jan Sebastian Bach napisał na klawesyn lub klawikord
Zbiór sześciu suit Jan Sebastian Bach napisał na klawesyn lub klawikordFoto: shutterstock

Od skrzypiec Yehudi Menuhina i Dawida Ojstracha, przez klawesyn Gustava Leonhardta i Boba van Asperena, po chóralne brzmienia Collegium Vocale Philippe’a Herreweghe.

Taki był program kolejnej Bachowskiej odsłony cyklu "Concertante" w audycji Ewy Pobłockiej, opatrzonej komentarzami legendarnej klawesynistki, Zuzany Ruzickovej oraz pierwszego biografa lipskiego kantora, Johanna Nikolausa Forkela.

Forma concertante to nowy wątek w bachowskim cyklu, przygotowywanym dla radiowej Dwójki przez znakomitą pianistkę i pedagog.

***

Jan Sebastian Bach (1685-1750) - niemiecki kompozytor i organista epoki baroku, autor ponad tysiąca utworów, jeden z najwybitniejszych twórców w dziejach muzyki.

Pod hasłem "Przypadki Bacha" w każdy czwartek słuchamy interpretacji pianistów związanych z Konkursem Chopinowskim, wychodząc często poza krąg jego ścisłych laureatów, jak bohater pierwszej audycji, wyróżniony 8. nagrodą na V konkursie z 1955 roku, Andrzej Czajkowski.

Kontrapunktem są wybitne, w opinii Autorki, kreacje pianistów XX i XXI wieku, przełomowe na drodze do zrozumienia geniuszu kompozytora. Zdaniem największych twórców, nie wyłączając Chopina i współczesnych, koncertujących muzyków, Bach to podstawa muzycznej edukacji. Jego muzyka niesie w sobie inspirację i ukojenie, energię i wyciszenie, nadzieję i radość. Również radość słuchania.


Posłuchaj
33:28 2022_04_07 22_01_13_PR2_PRzypadki_Bacha.mp3 Bach na skrzypce, klawesyn i chór (Przypadki Bacha/Dwójka)

***

Tytuł audycji: Przypadki Bacha

Prowadziła: Ewa Pobłocka

Data emisji: 7.04.2022

Godzina emisji: 22.00


Czytaj także

Bach na trudne czasy

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2022 11:00
W audycji Ewa Pobłocka zaproponowała muzykę współgrającą z pełnym niepokoju czasem, jaki obecnie przeżywamy. Od fortepianowej wersji chorału "Nun komm, der Heiden Heiland", przez Kantatę "Mein Herze schwimmt in Blut" BWV 199, aż po żałobny motet "Furchte dich nicht" BWV 228.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Intuicja i inteligencja w interpretacji muzyki Bacha

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2022 22:00
W tle trwającej właśnie Bachowskiej sesji nagraniowej Ewa Pobłocka przeprowadziła nas przez kolejne preludia i fugi, inkrustując swój wywód refleksjami Pablo Casalsa o roli intuicji i inteligencji w interpretowaniu muzyki lipskiego kantora.
rozwiń zwiń