Czym najlepiej poruszać się po mieście? Jak wybierają młodzi?

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2023 11:10
W Warszawie został przeprowadzony Wielki Test Mobilności Miejskiej 2023 mający sprawdzić, czym najlepiej poruszać się po mieście. Na starcie stanęły samochody spalinowe, auta elektryczne, rowery i komunikacja miejska - zwycięzcami okazały się jednoślady. 
Czym najlepiej poruszać się po mieście?
Czym najlepiej poruszać się po mieście?Foto: shutterstock/Alex Sipeta
  • Odbyła się warszawska edycja Wielkiego testu Mobilności Miejskiej. 
  • Przetestowano 5 tras i różne środki transportu. Zwycięzcą okazał się rower. 
  • Z badań wynika, że młodzi ludzie coraz częściej rezygnują z samochodów. 
  • Adam Jędrzejewski poleca, by przed każdą podróżą zastanowić się, jaki środek komunikacji wybrać. 

Wielki Test Mobilności Miejskiej - 5 tras, różne środki transportu

W warszawskiej odsłonie Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej 2023 wzięło udział 20 uczestników-testujących, którzy mieli za zadanie przejechać jedną z pięciu zaproponowanych tras. Do wyboru mieli jeden z czterech środków transportu: 

  • samochód spalinowy,
  • samochód elektryczny,
  • rower,
  • komunikację miejską. 

Po przeanalizowaniu wyników testu zwycięzcą okazał się rower. - Cieszę się, że zwyciężył ten jednoślad, bo to dość ekologiczne rozwiązanie, zdrowa dla ciała i duszy forma przemieszczania się - mówi Adam Jędrzejewski ze Stowarzyszenia Mobilne Miasta. - Warte dyskusji są jednak dalsze wnioski płynące z raportu. 

Wnioski z testu mobilności

Czwórkowy gość zauważa, że w niektórych wyznacznikach testu zabrakło analizy pewnych zmiennych. - Brano pod uwagę różne kryteria, nie liczył się tylko czas przejazdu, ale też znalezienie miejsca parkingowego, korki - wymienia. - Mnie zabrakło uwzględnienia kosztów eksploatacji samochodu, bo korzystanie z niego to nie tylko koszt biletu parkingowego, który np. w Warszawie nie jest zbyt wysoki. Za parkowanie w stolicy płacimy niewiele, mniej niż w Krakowie czy Poznaniu. 

W dużych miastach co rusz prowadzone są nowe inwestycje, remonty. Wciąż jednak brakuje spójnej infrastruktury dla rowerów. - Ta rozbudowa ma miejsce, ale nie dzieje się to ani szybko, ani gładko - zauważa ekspert. - To będzie się sukcesywnie rozbudowywało. 

W teście analizowano pięć tras. Każda z nich prowadziła z okolic podmiejskich do samego centrum stolicy. Przejazdy nie odbywały się w godzinach porannego szczytu, ale tuż po czasie porannych korków. - To sprawiło, że komunikacja miejska straciła punkty. W szczycie, korzystając z buspasów, jest ona konkurencyjna dla prywatnego auta. Jednak z raportu płynie wniosek, że to samochód jest lepszą opcją niż tramwaj, autobus czy metro - zauważa gość Piotra Firana. - Chciałbym jednak zaznaczyć, że w teście komunikacja miejska wcale nie była na ostatnim miejscu - na pewnych trasach znalazła się na podium konkurencji. Np. korytarz, którym ja się poruszałem, był złożony z buspasa, a dalej jechałem metrem - ten ciąg był bardzo korzystny. 

Posłuchaj:

Obok szybkości i komfortu przemieszczania się po mieście powinniśmy brać pod uwagę również kwestie ekologiczne, emisję spalin. - Nie jest wcale łatwo pogodzić wszystkie potrzeby i oczekiwania - ocenia Adam Jędrzejewski. - Sensowne jest patrzenie na mobilność i przemieszczanie się po mieście jak na ekosystem. Nie ma jednego optymalnego sposobu, czasem najlepszą opcją będzie rower, czasem autobus, innym razem samochód, a zdarzy się, że i pójście pieszo. 

Jak przemieszczają się młodzi?

Czwórkowy gość zauważa, że w ostatnich latach widać zmianę, szczególnie wśród młodych osób. - Coraz więcej z nich decyduje się, by nie posiadać i nie używać samochodu - zdradza. - Jest to dla nich:

  • niewygodne,
  • drogie,
  • niemodne.

Wybory młodych zauważane są w statystykach, ale jeszcze nie na ulicach dużych miast. Zatrważający jest przykład Warszawy, gdzie na jednego mieszkańca przypada średnio niemal jeden samochód. 

Ile kosztuje utrzymanie samochodu?

- Ruch uliczny nie chodzi jak szwajcarski zegarek. Zdarza się, że auta tkwią w korkach, autobusy mają opóźnienia, ścieżka rowerowa się "urywa". W związku z tym to my sami mamy w głowie robotę do wykonania - zachęca Adam Jędrzejewski. - Bardzo słabo liczymy koszty używania i posiadania samochodów. Nie chcemy widzieć tych sum, a międzynarodowi eksperci szacują, że dla Polski koszt posiadania auta to około 800 euro miesięcznie. Wyruszając z domu, warto za każdym razem zapytać siebie, jaki środek komunikacji wybrać, czy tam, gdzie jadę, auto jest mi niezbędne, czy dam radę pokonać trasę rowerem, czy nie lepiej skorzystać z komunikacji miejskiej. Będziemy dochodzić do ciekawych dla miasta, i dla siebie samych, konkluzji - podkreśla. 


***

Tytuł audycji: "Reset"

Prowadzi: Piotr Firan

Gość: Adam Jędrzejewski (Stowarzyszenie Mobilne Miasta)

Data emisji: 29.11.2023

Godzina emisji: 17.14

pj

Czytaj także

Transport. Jak będzie się zmieniał?

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2022 13:10
Ambitne cele polityki klimatycznej UE zakładają zmiany w sektorze transportowym. Plany zakładają, że do 2035 roku nie można będzie rejestrować ani sprzedawać aut o napędzie spalinowym. Czy będzie to miało wpływ na nasze podejście do transportu?
rozwiń zwiń