Kim są i czym zajmują się asystenci kulturowi w polskich szkołach?

Ostatnia aktualizacja: 06.11.2023 07:00
Czym zajmują się asystenci kulturowi, jaka jest ich rola we współczesnym świecie? O tym w najbliższym wydaniu audycji. 
Asystent kulturowy to osoba znająca ojczysty język nowo przybyłych uczniów. Jeśli jest obecny w szkole, dzieci mogą się z nim porozumieć, co jest ważnym czynnikiem wpływającym na ich poczucie bezpieczeństwa i przynależności. (zdj. ilustracyjne)
Asystent kulturowy to osoba znająca ojczysty język nowo przybyłych uczniów. Jeśli jest obecny w szkole, dzieci mogą się z nim porozumieć, co jest ważnym czynnikiem wpływającym na ich poczucie bezpieczeństwa i przynależności. (zdj. ilustracyjne)Foto: Foto: Shutterstock

Svitlana  i Sasha są uczennicami jednego z warszawskich liceów. Kasia Nabrdalik - prezeską fundacji  Teach for Poland. Z gośćmi Czwórki porozmawiamy o asystentach kulturowych w polskich szkołach.

Czym zajmują się asystenci kulturowi, jaka jest ich rola we współczesnym świecie? Jakie wsparcie z ich strony mogą otrzymać ukraińscy uczniowie, których jest w  polskich szkołach ponad 144 tys.? Najnowszy raport Fundacji Teach for Poland "W swoim języku” jest właśnie o problemach warszawskich asystentów dzieci z Ukrainy i liście konkretnych rozwiązań dla szkół, żeby dzieci efektywnie i bez stresu mogły się uczyć.

Po 24 lutego 2022 Polska zetknęła się z wyzwaniem w postaci 4 milionów uchodźców, do którego nie był przygotowany ani system publiczny, ani tym bardziej system edukacji. Rozumiejąc sytuację, Fundacja Teach for Poland uruchomiła półroczny program wsparcia asystentów międzykulturowych, żeby dotrzeć i zaspokoić potrzeby edukacyjne dzieci uchodźczych.

Po wybuchu wojny, w ramach programu edukacji kryzysowej dla uczniów z Ukrainy, Instytut Edukacji Pozytywnej otworzył w Polsce Centra Integracyjno-Adaptacyjne dla dzieci i młodzieży. Stworzono też pakiet materiałów integracyjno-edukacyjnych do realizacji w grupach międzykulturowych. - Chcemy ułatwić dzieciom i młodzieży z Ukrainy odnalezienie się w polskiej rzeczywistości, jednocześnie dając im wsparcie psychiczne i edukacyjne - mówiła w Polskim Radiu prezes Instytut Edukacji Pozytywnej. Jak zapewniała, dla dzieci z Polski i z Ukrainy nauka szacunku będzie prowadzona nie tylko poprzez odnajdywanie podobieństw, ale również docenianie tego wszystkiego, co nas różni.

***

Na audycję z cyklu "Wieczór z Czwórką" we wtorek (07.11) o 20.00 zaprasza Jakub Jamrozek

kul


Czytaj także

Nieprzeciętny Jakub Tylman: marzy mi się nieprzeciętna szkoła

Ostatnia aktualizacja: 23.06.2022 21:20
- Chcę, żeby szkoła była miejscem, które kojarzy się tylko z dobrymi rzeczami i nie wywołuje negatywnych emocji - mówi zwycięzca Plebiscytu Czwórki. - Jeśli jestem "nieprzeciętny", a tak zadecydowali jurorzy i słuchacze, to nie będę kryć tej nieprzeciętności dla siebie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czym jest uważność? "Chodzi o bycie w świadomości tu i teraz"

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2023 17:40
- W uważności, nazywanej też "mindfulness", nie chodzi tylko o to, żeby cały czas być szczęśliwym. Chodzi o to, żeby dawać sobie pole do czucia różnych emocji i przeżywania różnych stanów - mówi Weronika Liberska, autorka projektu EDUważność. - Chodzi o bycie w świadomości tu i teraz.
rozwiń zwiń