Pracownik niezaangażowany. "Jest potrzebny w każdej firmie"

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2024 19:20
- Pracownik, który oddaje firmie całą swoją energię, tylko z pozoru jest skarbem. Bardziej niż innym grozi mu wypalenie zawodowe i to, że całkowicie straci swój zapał - przekonuje Magda Pietkiewicz z platformy Enpulse.  
Każde pokolenie ma inne wymagania w stosunku do pracy i pracodawców.
Każde pokolenie ma inne wymagania w stosunku do pracy i pracodawców. Foto: Shutterstock / Photographee.eu
  • W każdej firmie pracują różne grupy ludzi. Każda z nich odgrywa ważną rolę.
  • Pracownicy zaangażowani dają z siebie wszystko, ale częściej są narażeni na wypalenie zawodowe. 
  • Pracownicy średnio zaangażowani i ci, którzy w ogóle się nie angażują, stanowią balans. 
  • - Pozwalają zatrzymać się w pędzie i często stają się impulsem do wprowadzenia zmian - mówi Magda Pietkiewicz.

Jakie są typy pracowników?

Magda Pietkiewicz jest twórczynią platformy Enpulse, która bada zaangażowanie pracowników i pomaga organizacjom tworzyć przyjazne środowisko pracy, zmniejszyć rotację zatrudnionych, a w efekcie zwiększyć przychody firmy.  

- Osoby, które nie angażują się w pracę i wykonują ją "od-do", mają dla pracodawcy jedną zaletę. Zawsze przyjdą, będą na czas i zrobią, co im się każe. Natomiast, kiedy zobaczą, że można coś usprawnić, co w ogóle zdarza się niezwykle rzadko, raczej o tym nie powiedzą - mówi ekspertka. - Na drugim biegunie mamy pracowników absolutnie zaangażowanych, którzy dają z siebie wszystko i często zapominają o urlopach. To z kolei może doprowadzić do wypalenia zawodowego i depresji.

Prymusi "wyciągają" słabszych

Dlatego tak ważne jest zachowanie odpowiedniego balansu. - Jeśli przyrównamy przedsiębiorstwo do szkolnej klasy, to prymusi będą "wyciągać" słabszych, a słabsi pozwolą na to, żeby się zatrzymać i żeby osoby zarządzające firmą mogły zastanowić się, co powinny usprawnić, żeby im żyło się łatwiej - wyjaśnia Magda Pietkiewicz. - Różnorodność jest bardzo ważna i należy pamiętać, że zawsze będziemy mieli różne grupy ludzi w organizacji.

Zobacz także:

Pracownik niezaangażowany - potrzebny od zaraz

Uniwersytet Yale przeprowadził badania, które udowodniły, że żeby zespół był efektywny i pracował sprawnie, wcale nie potrzebuje tylko zaangażowanych pracowników.

- Wystarczy, że w pracę w 100 proc. zaangażuje się 2/5 zespołu. Reszta może angażować się w mniejszym stopniu, albo w ogóle. Dzięki temu pracownikom nie będzie grozić wypalenie zawodowe. I to jest jeden z najważniejszych wniosków - przekonuje gość Czwórki. - W każdej przestrzeni potrzebny jest ktoś, kto chwyci nas za rękaw i powie "wyhamuj". I nawet jeśli w pierwszej chwili machniemy na to ręką, to jest duża szansa, że następnym razem to przemyślimy.   

Posłuchaj
21:53 CZWÓRKA Czwórka di piatej - praca 23.02.2024.mp3 Czym jest zaangażowanie pracownika i jakie płyną z niego korzyści? (Czwórka do piątej/Czwórka)

***

Tytuł audycji: Czwórka do piątej

Prowadzi: Marta Hoppe

Gość: Magda Pietkiewicz (twórczyni platformy Enpulse)

Data emisji: 23.02.2024

Godzina emisji: 14.15

kul/pr