Co nas śmieszy? Stand-up - jak się zmieniał na przestrzeni lat

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2024 22:50
"Popołudniówa" to nowa letnia audycji Czwórki. W pierwszym jej odcinku w naszym studiu pojawił się Maciek Adamczyk. Rozmawialiśmy, jak wygląda obecnie stand-up i jak się zmieniał na przestrzeni lat. - Wcześniej stand-up był zjawiskiem niszowym, obecnie wielu komików zaczyna się nim zajmować i coraz więcej z nich jeździ ze swoimi programami po Polsce - mówił w Czwórce.
Maciek Adamczyk opowiada o scenie stand-upu w Polsce i zachodzących na niej zmianach.
Maciek Adamczyk opowiada o scenie stand-upu w Polsce i zachodzących na niej zmianach.Foto: PR/Piotr Podlewski
  • "Popołudniówa" to nowa letnia audycji Czwórki.
  • W audycji pojawił się stand-uper, komik i dziennikarz radiowy Maciek Adamczyk. 
  • Rozmawialiśmy z nim o scenie stand-upu w Polsce i tego, jak zmieniała się na przestrzeni lat. 

Stand-up - jak wyglądały jego początki?

Stand-up dotarł do Polski ze Stanów Zjednoczonych, z ponad stuletnim opóźnieniem. Zanim się pojawił, królowały u nas kabarety.

- My z ekipą jesteśmy na rynku już od prawie 15 lat. Przez ten czas stand-up bardzo się rozwinął. Pamiętam, że przez pierwszy rok wystąpiłem 14 razy. To nie było tak, że wybierałem sobie występy, gdzie chciałem. Brałem wszystko, co się udało zorganizować, i graliśmy wszystko. Teraz 14 występów, jak się uprzesz, możesz w 10 dni pyknąć, bo jest tyle możliwości tylko w Warszawie. Pamiętam same początki, to było takie bardzo undergroundowe, prawie jak przedsięwzięcie podziemne, takie dosyć niszowe - mówi gość audycji. - Teraz niektórzy artyści mogą wypełniać publicznością wielkie sale, więc to jest absolutny mainstream. Znani twórcy głównego nurtu, ta czołówka stand-uperów, już nie tylko robią programy komediowe, ale pojawiają się w innych programach jako goście, np. w różnych reality show czy programach motoryzacyjnych.




Od niszy do mainstreamu

Stand-uperzy są rozpoznawalni, funkcjonują jak dobrze prosperujące firmy. - Podpisują kontrakty reklamowe, tego typu współprace pojawiają się także wśród mniej znanych twórców, tych, którzy działają przez media społecznościowe i w internecie - tłumaczy rozmówca Kamila Jasieńskiego. - Teraz więc wcale nie trzeba być gdzieś na świeczniku, żeby być popularnym i żeby dostawać ciekawe propozycje.



Promocja debiutantów

W audycji wiele miejsca poświęcono działalności Maćka Adamczyka, który oprócz rozwijania swojej kariery promuje młodych twórców. - Robimy nowy format, na zasadzie sucharów, szybkie, krótkie filmiki, które cieszą się dużym powodzeniem. To są "suchary", które sami tworzymy. Sprzedawany w krótkiej formie, żart, który istniał wiele lat, jednak podany jest w nowej formie, bardzo szybkiej i dynamicznej - tłumaczy gość audycji. - Odkąd istnieje nasza agencja, naszą misją jest promocja nowych talentów. Mamy cykl Debiuty, który można oglądać u nas na YouTubie i bardzo dobrze się przyjął. Tak że polecam, bo są to nowe twarze, nowi komicy. Mamy duży kanał, trochę kontaktów, więc jesteśmy w stanie ułatwić debiutantom start. To, co zajęłoby im cztery lata, możemy skrócić do pół roku. Więc staramy się to środowisko bardzo wspierać.

Posłuchaj
21:56 CZWORKA/Popołudniów stand_up 01.07.2024.mp3 O scenie stand-upu w Polsce opowiada Maciek Adamczyk (Popołudniówa/Czwórka)

 

***

Tytuł audycji: Popołudniówa

Prowadzący: Kamil Jasieński

Gość: Maciek Adamczyk (stand-uper, komik, dziennikarz radiowy) 

Data emisji: 01.07.2024

Godzina emisji: 14.15

aw/wmkor

Czytaj także

Ekologiczna moda - jak to się robi?

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2020 12:00
- W ostatnim czasie zmieniła się przede wszystkim świadomość konsumentów. Chodzi o ekologiczną produkcję odzieży, transparentność marek, produkcję fair trade, przy poszanowaniu praw człowieka, czy podejście "zero waste", bezodpadowo. To ważne zmiany - mówił projektant Tomasz Armada.
rozwiń zwiń
Czytaj także

OuQier: buty kocham, z butami lubię się bawić

Ostatnia aktualizacja: 28.02.2023 13:28
Farby, pędzle i buty to podstawowe materiały, które znajdziemy w pracowni Jana Galicy, znanego w sieci jako OuQier. Artysta od czterech lat zajmuje się customizacją obuwia, maluje na nich wszystko, co sobie wymarzymy. 
rozwiń zwiń