Mateusz Demski rozpoczyna współpracę z radiową Czwórką właśnie cyklem "O co chodzi z tą dezinformacją?". Dziennikarz wcześniej związany był m.in. z Off Radiem Kraków i Noizz.pl.
- Grupa docelowa Czwórki to młodzi ludzie, którzy każdego dnia skrollują dziesiątki, a może nawet setki wiadomości w internecie. Nasz cykl "O co chodzi z tą dezinformacją?" będzie dla nich idealnym przewodnikiem po świecie fake’ów i podpowiedzią jak nie dać się nabrać na zmyślone treści. Szykujemy dezinformacyjny must have dla młodych - zapowiada Justyna Dżbik-Kluge, dyrektorka-redaktorka naczelna Czwórki.
Kolejna audycja z cyklu "O co chodzi z tą dezinformacją" już w czwartek (12.12) podczas "Popołudniówy" (14.00-16.00).
Poprzednio mówiliśmy o:
Gdzie szukać pierwszych oznak dezinformacji? Jak to zjawisko nasiliło się na przestrzeni wieków? Kiedy dezinformacja najczęściej pojawia się w naszym życiu? Jak wpływa na nasze opinie, poglądy, przekonania?
Naszą gościnią była Katarzyna Bąkowicz - adiunktka i wykładowczyni na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna Uniwersytetu SWPS. Naukowo zajmuje się dezinformacją oraz analizą skutków społecznych manipulacji medialnych.
Niektóre badania wskazują, że 50-60 procent informacji, które widzimy w sieci (głównie w mediach społecznościowych), są fałszywe. Naukowcy nie są już w stanie się doliczyć i oszacować, jak wiele fake newsów i sprzecznych informacji, powstaje w ciągu minuty.
Stawiamy pytanie: komu i czemu mamy zaufać, jeśli nawet źródła, które mogą wydawać się pewne i niepodważalne, są podszyte fałszem? Dziś Wikipedia ma osobną podstronę, gdzie archiwizowane są sfałszowane hasła - opowiedzieliśmy o nich - zarówno tych, które nie zostały wykryte przez 19 lat, jak i tych, które zostały zdemaskowane po kilku minutach. Pamiętacie legendarną mistyfikację z początków polskiego internetu - Henryka Batutę?
Gościnią Mateusza Demskiego była Weronika Gęsicka - artystka wizualna, której projekty dotyczą tematów związanych z pamięcią oraz mechanizmów jej działania. Interesują ją kulturowe zjawiska, które wpływają na współczesną rzeczywistość i które dają możliwość manipulowania tą rzeczywistością. Posługuje się również sztuczną inteligencją.
Teorie spiskowe były popularne już w czasach starożytnych. Nie sposób wszystkich ich tu opisać. Sprawdzimy w jakie teorie spiskowe wierzą dziś Polacy i jak wygląda spiskowa historia Polski.
W kolejnych odsłonach cyklu m.in.:
Kilka tygodni temu hiszpańskie przedsiębiorstwo odzieżowe stworzyła pierwszą modową kampanię produktową w całości stworzoną przez sztuczną inteligencję. Rok temu artystka Nicola Bergamaschi z udziałem sztucznej inteligencji stworzył sesję okładkową wakacyjnego wydania "Vogue Polska". Ten trend rośnie w siłę. Forbes zwraca uwagę, że influencerki AI są źródłem dezinformacji, przez którą możemy mieć problem z rozróżnieniem prawdziwych i fałszywych treści w sieci.
Jeśli to mało, to dorzucamy również:
Bądźcie z nami i wspólnie tropmy fake news'y w "Popołudniówie" od poniedziałku (9.12) - słuchajcie też cyklu "Co z tą dezinformacją?" w naszym serwisie podcastowym.
***
Mateusz Demski - dziennikarz, krytyk filmowy, filmoznawca. Publikował m.in. w "Przekroju", "Przeglądzie", a także w portalach Dwutygodnik, Onet.pl, NOIZZ.pl, newonce.net i Mint Magazine. Ponadto gościnnie pisze na łamach "Gazety Wyborczej", miesięcznika "Kino", czasopisma "Ekrany" i wielu innych tytułów. Do sierpnia tego roku prowadził cotygodniową audycję w OFF Radiu Kraków.
Autor kilkuset rozmów i wywiadów z nagradzanymi na światowych festiwalach twórczyniami i twórcami filmowymi, m.in. z Jonathanem Glazerem ("Strefa interesów") Laurą Poitras ("Całe to piękno i krew"), Bong Joon-ho ("Parasite"), duetem Daniels ("Wszystko wszędzie naraz") i Arim Asterem ("Bo się boi").
mat.pras./pj/kajz