Co naprawdę wiemy o przemocy rówieśniczej w polskich szkołach?

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2025 10:30
Przemoc rówieśnicza przybiera różne formy. Według badania "Obraz bullyingu w szkołach ponadpodstawowych" problem bullyingu może dotyczyć aż 70 tysięcy młodych ludzi. Jak reagować na ten rodzaj przemocy?
Czym jest bullying?
Czym jest bullying?Foto: Shutterstock

Bullying to bardzo specyficzny i konkretny rodzaj przemocy. Jest intencjonalny i powtarzalny. Poniżające sytuacje odbywają się na oczach świadków, a ważnym elementem jest nierównowaga sił. Agresor ma znaczną przewagę społeczną nad osobami, które są ofiarami - jest bardziej popularny i ma więcej znajomych, którzy za nim staną.

Z raportu "Obraz bullyingu w szkołach ponadpodstawowych" przygotowanego przez Uniwersytet SWPS, Fundację UNIQA i zespół RESQL wynika, że "niemal w każdej klasie szkoły ponadpodstawowej znajduje się uczeń lub uczennica doświadczający przemocy rówieśniczej".


Posłuchaj audycji "Bez tabu" o bullyingu


- Zwłaszcza w późnej adolescencji, czyli szkołach średnich, znacznie poważniejszy jest bullying relacyjny - mówi Małgorzata Golonka-Wójcik, kierująca Centrum Badań nad Bullyingiem na Uniwersytecie SWPS. - Nie jest on widoczny na pierwszy rzut oka, a jest działaniem mającym wykluczyć osobę ze społeczności klasowej - dodaje. Tak zawoalowany bullying może trwać niewzruszenie przez długi czas, pozostawiając ofiarę osamotnioną i pozbawioną wsparcia nawet latami.


Zobacz także:


- Zdarzają się takie sygnały od uczniów. Jestem bardzo czujna i zależy mi na tym, żeby mieć bardzo dobry kontakt z uczniami.  Dla mnie podstawą jest zbudowanie relacji, zbudowanie zaufania. Jeżeli to mam, jest szansa na zareagowanie i bycie w kontakcie - twierdzi Anna Turzyniecka.

***

Tytuł audycji: Bez tabu

Prowadzi: Jakub Jamrozek

Goście: dr hab. Małgorzata Golonka-Wójcik, prof. Uniwersytetu SWPS (kierująca uniwersyteckim Centrum Badań nad Bullyingiem), Joanna Ćwiąkała (pedagog w Akademickim LO przy PJATK), Barbara Kaczorkiewicz i Jan Grabarczyk (uczniowie Akademickiego LO przy PJATK), Anna Turzyniecka (główny specjalista Zespołu Dziecięcego Telefonu Zaufania Rzeczniczki Praw Dziecka), Karol Chomentowski (uczeń LXIII LO im. Lajosa Kossutha)

Data emisji: 15.04.2025

Godzina emisji: 20.15

kajz/kor

Czytaj także

Czego brakuje polskiej szkole? Postawmy na społeczność, dialog i motywację [WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 06.09.2024 09:00
Czego młodzi ludzie chcą się uczyć w polskiej szkole? Jakie umiejętności według ekspertów powinny być rozwijane na lekcjach? Czy współczesny system oświaty przygotowuje młodych do wyzwań XXI wieku? To tylko parę z pytań, które padły podczas pierwszego "Otwartego Studia Czwórki" - miejsca spotkań młodych ludzi i poszukiwania odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kiedy według pokolenia Z zaczyna się dorosłość?

Ostatnia aktualizacja: 28.02.2025 08:42
Kiedy naprawdę zaczyna się dorosłość - co decyduje o tym, że jesteśmy gotowi wziąć na siebie odpowiedzialność? Może to wyprowadzka z domu, pierwsza praca czy zakończenie szkoły oznaczają początek tego etapu? W audycji "Bez tabu" rozmawialiśmy o tym, w jakim wieku osiąga się dorosłość i czym się ona różni od dojrzałości.
rozwiń zwiń