Black Friday - szansa na okazję czy zakupowy szał?

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2024 13:07
86% badanych uważa to za zwykły chwyt marketingowy. Chcemy być rozsądni, albo chociaż postrzegani jako rozsądni i nie chcemy być oszukani - mówi Katarzyna Krzywicka-Zdunek o badaniach przeprowadzonych przez socjolożki.pl.
Nadchodzi Black Friday
Nadchodzi Black FridayFoto: Shutterstock

Nadchodzi Black Friday, czyli wielkie obniżki cen w sklepach, które otwierają sezon zakupów świątecznych. Wiele sklepów już od miesiąca ogłasza wyprzedaże. O fenomenie czarnego piątku i jego wpływie na nas porozmawialiśmy z Katarzyną Krzywicką-Zdunek z portalu socjlolożki.pl. 


Posłuchaj
37:23 CZWORKA Świat 4.0 2024_11_27-16-11-36.mp3 Nadchodzi Black Friday: efekt ślepiej plamki i FOMO - czyli dlaczego wciąż dajemy się nabierać na sztuczne promocje? Nowy światowy trend – czym jest? Co nam daje „przyjemność odpuszczania? (Świat 4.0/Czwórka)

 

- Jesteśmy tak przebodźcowani komunikatami o Black Friday, niemal z każdego sklepu.  Przestajemy to zauważać, bo jak tylko się kończy Black Friday, to potem jest Cyber Monday itd. aż do Świąt. Często razem z czarnym piątkiem pojawiało się poczucie, że nam coś umknie, jeżeli teraz czegoś sobie nie kupimy, bo już jutro tego nie będzie, albo będzie droższe, ale w ostatnich latach to mija, bo wiemy, że co chwila są jakieś promocje - mówi Katarzyna Krzywicka-Zdunek. 
 



Polacy a Black Friday

Chociaż w Stanach Zjednoczonych podczas Black Friday dochodzi do wielu skrajnych sytuacji pod sklepami, a nawet zdarzały się strzelaniny, to w Polsce mimo dużego zainteresowania tymi wyprzedażami jeszcze parę lat temu, to teraz wydaje się, że mniej nas to interesuje. - Na początku popularności Black Friday dochodziło u nas do różnego rodzaju kolejek, a nawet taranowania się nawzajem w sklepach, ale szybko jako społeczeństwo poczuliśmy się tym zażenowani - tłumaczy ekspertka. - Jak rozmawiam z ludźmi, prowadząc badania jakościowe i grupy fokusowe, to bardzo często oceniamy reklamy. Wiele ludzi twierdzi, że na nich reklamy nie działają, ale nie jest to do końca prawda, bo wszyscy jesteśmy na nie w jakiś sposób podatni. Połowa Polaków mówi, że odpuszcza sobie kupowanie wtedy, bo to tak naprawdę pozorna promocja i ten sam produkt można równie tanio kupić, tylko wystarczy poszukać - dodaje. 

Zobacz też:

Kupować rozsądnie

- Absolutnie nie chcę nikogo odciągnąć od korzystania z promocji, bo na pewno można kupić różne produkty taniej i zaoszczędzić też czas kupując prezenty świąteczne wcześniej, ale warto robić to rozsądnie. Jest dużo narzędzi w sieci takich, gdzie możemy sprawdzić, czy faktycznie ten produkt jest tani. Warto też sprawdzić ile kosztowała dana rzecz przez ostatnie 30 dni, bo może się okazać, że promocje wcale nie są takie duże - opowiada gościni Czwórki. 

***

Tytuł audycji: Świat 4.0

Prowadzi: Weronika Puszkar

Goście: Katarzyna Krzywicka-Zdunek

Data emisji: 28.11.2024

Godzina emisji: 16.11

gV

Czytaj także

Czy media społecznościowe wpływają na zdrowie psychiczne?

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2024 12:24
Niepokój informacyjny, przeciążenie czy przeładowanie wiadomościami. Określeń jest wiele, choć opisują dość proste zjawisko. Jak ciągłe powiadomienia i przyswajanie negatywnych wiadomości wpływają na naszą codzienność? Odpowiada Kamil Śliwowski, który stara się ograniczyć swoją aktywność w mediach społecznościowych do zera.
rozwiń zwiń