Ukryta część YouTube'a - co się kryje za algorytmami?

Ostatnia aktualizacja: 27.03.2025 09:21
YouTube to dla wielu użytkowników codzienne źródło rozrywki i informacji. Algorytmy podsuwają nam filmy dopasowane do naszych zainteresowań, sprawiając, że nie musimy ich samodzielnie wyszukiwać. Jednak istnieje także niewidoczna strona YouTube’a - ogromna liczba filmów, które pozostają ukryte przed większością użytkowników.
Ukryta część YouTubea
Ukryta część YouTube'aFoto: Shutterstock

- Wyobraźmy sobie, że wchodzimy na YouTube i widzimy pustą stronę, tylko wyszukiwarkę. Co byśmy wpisali? -  pyta Jędrzej Rosiewicz. Odpowiedzią często byłby tytuł ulubionej piosenki lub nazwa ulubionego kanału. Algorytmy ułatwiają szukanie nowych treści, ale jednocześnie zamykają nas w bańce informacyjnej. Szefostwo YouTube’a podkreśla, że algorytmy podsuwają nam to, co już nas wcześniej interesowało. O tym Jędrzej Rosiewicz rozmawiał z socjologiem z Polityka Insight - Janem Jęczem. 

Posłuchaj
08:19 CZWORKA Świat 4.0 2025_03_26-16-44-14.mp3 Co kryje się na YouTubie za algorytmami? (Świat 4.0/Czwórka)

Obecnie na stronie głównej YouTube’a dominują dopracowane filmy, starannie montowane i promowane przez algorytmy. Dawniej, jak przypomniano, platforma pełna była amatorskich nagrań, które zdobywały popularność przypadkiem. Przykładem jest pierwszy filmik na YouTubie, "Me at the Zoo". Amatorskie treści nadal znajdują na platformie, ale są trudno dostępne dla przeciętnego użytkownika. 

15 miliardów filmów w cieniu

Badania naukowców z University of Massachusetts wykazały, że na YouTubie znajduje się około 15 miliardów filmów, których niemal nikt nie ogląda. 130 wyświetleń wystarczy, żeby trafić do jednej trzeciej najbardziej oglądanych filmów na platformie. Okazuje się, że wielu użytkowników wykorzystuje YouTube jako prywatne archiwum - przechowują tam rodzinne nagrania czy filmy z podróży, które nie są promowane przez algorytmy.

Jak się przebić do ukrytej strony?

Choć trudno do niej dotrzeć, istnieją sposoby na odnalezienie mniej popularnych filmów. Są różne przeglądarki, jak na przykład ObscureTube. To narzędzie pozwala odkryć treści, które nie trafiły na główną stronę YouTube’a, ale mogą dostarczyć unikalnych wrażeń.

Od amatorskich nagrań do profesjonalizmu

YouTube przeszedł ogromną zmianę. Kiedyś viralowe hity powstawały przypadkiem, dziś twórcy starają się dopasować do algorytmów. Np. MrBeast, najpopularniejszy youtuber, eksperymentował z tytułami, opisami, miniaturkami, by rozgryźć mechanizmy platformy, dzięki czemu zyskał popularność.

Zobacz też:

Czy amatorskie nagrania mają jeszcze szansę powrócić na szczyt? Raczej nie. Większość polecanych treści to te najbardziej popularne, dlatego warto zapisywać ciekawe treści z TikToka i innych nowych platform, bo za kilka lat mogą stać się wartościowym zapisem minionej epoki.

 ***

Tytuł audycji: Świat 4.0 

Prowadząca: Weronika Puszkar

MateriałJędrzej Rosiewicz

Data emisji: 26.03.2025

Godzina: 16.41

gV/kor

Czytaj także

Monopol Facebooka. Jaka będzie przyszłość mediów społecznościowych?

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2024 22:08
W 2008 roku Facebook przebił w liczbie użytkowników pierwszą platformę social mediową, czyli MySpace, a w 2012 roku kupił Instagrama. W tym momencie możemy już mówić o pełnej dominacji Facebooka wśród platform społecznościowych - uważa Wiktor Knowski  specjalista do spraw social mediów INN Poland.
rozwiń zwiń