Soplicowo, ale to Raszyn. Koza o spektaklu "Nowy Pan Tadeusz, tylko że rapowy"

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2025 11:19
Jak przełożyć trzynastozgłoskowiec na język rapu? Teatr Polski w Poznaniu przygotowuje premierę koncertowo-musicalowego spektaklu "Nowy Pan Tadeusz, tylko że rapowy". O pracy nad przeniesieniem epopei w kontekst współczesności opowiedział reżyser Kamil Białaszek i aktorka Kornelia Trawkowska.
Nowy Pan Tadeusz, tylko że rapowy - premiera 28 stycznia w Teatrze Polskim w Poznaniu
"Nowy Pan Tadeusz, tylko że rapowy" - premiera 28 stycznia w Teatrze Polskim w PoznaniuFoto: Shutterstock

Nowy kontekst "Pana Tadeusza"

Jak twierdzi Kamil Białaszek, reżyser spektaklu i raper, znany jako Koza, twierdzi, że największą trudnością w zrozumieniu epopei Mickiewicza jest brak znajomości kontekstu całego utworu. - Tego kontekstu po prostu brakuje. Musielibyśmy chyba poświęcić pół roku edukacji, żeby dobrze naświetlić kontekst do "Pana Tadeusza" - uważa rozmówca Uli Kaczyńskiej. - Jak się to przełoży na rzeczywistość dzisiejszą, archetypy, którymi my operujemy i rozumiemy, ten tekst robi się dużo bardziej przyswajalny - mówi Białaszek.


Posłuchaj
24:14 PR4_21_01_2025_09_10_Poranek_Czwórki.mp3 Kamil Białaszek i Kornelia Trawkowska o spektaklu "Nowy Pan Tadeusz, tylko że rapowy" (Poranek Czwórki/Czwórka)

 

- Mam tak, że kiedy czytam tekst, wyobrażam sobie pewne postaci, tworzą się obrazy w mojej głowie. Te postaci i obrazy nawiązują do tego, co już widziałem - opowiada Koza. - To, co ja widziałem i znam, to są bezdomni pijący pod monopolowym, bijący się ze sobą nawzajem, to są chłopaki jeżdżący Golfami czy kobiety stojące w krótkich spódniczkach przy budowie obwodnicy. To jest rzeczywistość, którą ja znam i wrzucam do "Pana Tadeusza" - dodaje.

 

Transpozycja archetypów

Według reżysera spektaklu, "Nowy Pan Tadeusz, tylko że rapowy" można nazwać "aktem wandalizmu na epopei narodowej". - Nie jest to adaptacja, która wiernie oddaje język Mickiewicza. Zostawiliśmy fragmenty tekstu Mickiewicza, które często są rapowane - mówi Białaszek.



- Jako aktorzy mamy w tym spektaklu szczególne zadanie. Operujemy znakiem i skrótem, a nasze postaci są zlepkiem zbiorowego wyobrażenia na temat "Pana Tadeusza", od którego się odbijamy. Moja Telimena jest silna, krzykliwa i trochę smutna - tłumaczy Kornelia Trawkowska.


Szkoła teatralna

- Zawsze miałem zacięcie do słowa. To słowo w teatrze bardzo mocno rezonuje - wyjaśnia gość Czwórki. Koza twierdzi, że teatralna scena to przestrzeń, w której można pracować słowie artystycznie, bez żadnego skrępowania.



- Miałam bardzo romantyczną wizję, żeby po prostu być w teatrze, być częścią tych powoływanych światów - powiedziała Trawkowska. Premiera spektaklu zaplanowana jest na 28 stycznia w Teatrze Polskim w Poznaniu.

***

Tytuł audycji: "Poranek Czwórki"

Prowadziła: Ula Kaczyńska

Goście: Kamil Białaszek (znany jako Koza, reżyser spektaklu), Kornelia Trawkowska (aktorka odgrywająca rolę Telimeny)

Data emisji: 21.01.2025

Godzina: 9.10

kajz

Czytaj także

Rap o Solidarności. Antek Sztaba o spektaklu "1989"

Ostatnia aktualizacja: 11.09.2024 14:06
Na deskach teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie jest grany rapowy musical "1989". Antek Sztaba, aktor występujący w tym spektaklu, odwiedził Czwórkę, żeby opowiedzieć o pracy przy tym projekcie i jego muzycznym aspekcie. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Festiwal "Czas na teatr". Czy musical może być formą terapii?

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2024 17:50
- Ważnym elementem musicalu jest obecność popularnej odmiany muzyki, tańca, śpiewu, która daje ukojenie. Nawet jeśli musical dotyka tych najtrudniejszych tematów, to daje odskocznię, a także, co bardzo ważne, nadzieję - mówiła Małgorzata Woźniak z Teatru Muzycznego w Poznaniu, organizatora 3. Festiwalu Teatrów Muzycznych "Czas na teatr". 
rozwiń zwiń