Nauczyciel_ka 2040. To zawód przyszłości, o nieograniczonych możliwościach

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2024 13:47
Jedynie 4 procent młodych ludzi nazywa zawód nauczyciela swoim wymarzonym. Raport "Nauczyciel_ka 2040. Odważ się myśleć inaczej" może to zmienić - pokazuje ogrom możliwości, jakie stoją przed tymi, którzy ten zawód wybiorą, a Justyna Łazor, nauczycielka, podkreśla, że w tej pracy człowiek starzeje się wolniej. 
- Nauczyciele się nie nudzą - mówi Justyna Łazor, gościni Marcina Jankowskiego
- Nauczyciele się nie nudzą - mówi Justyna Łazor, gościni Marcina JankowskiegoFoto: Renata Żuchowska/Czwórka

W Dniu Edukacji Narodowej 2024 ukazał się raport przygotowany przez Fundację Teach for Poland "Nauczyciel_ka 2040. Odważ się myśleć inaczej". To szansa, by na nowo popatrzeć na zawód nauczyciela i szanse z nim związane.

Posłuchaj
20:58 czwórka poranek czwórki 14.10.2024 nauczycielka 8.12.mp3 Jaka może być przyszłość zawodu nauczyciela - co mówi raport "Nauczyciel_ka 2040. Odważ się myśleć inaczej"? (Poranek Czwórki/Czwórka)

 

Tylko 4 procent młodych ludzi uważa nauczycielstwo za swój wymarzony zawód. Aż 79 procent młodych ludzi uważa, że nauczyciele powinni zarabiać więcej, a niemal połowa twierdzi, że są przeciążeni pracą. Niskie wynagrodzenia i nadmiar obowiązków stanowią istotne bariery, które zniechęcają do wyboru tej ścieżki zawodowej. Przedstawiciele Fundacji Teach for Poland postanowili zawalczyć z tymi danymi, podjąć próbę zmiany spojrzenia na ten piękny zawód.

- Czujemy, że za dużo jest w przestrzeni publicznej głosu o nauczycielach, którzy są zmęczeni, którzy nie są szanowani. To też przez to młodzi ludzie w naszym kraju nie do końca widzą siebie w tym zawodzie - mówi Katarzyna Nabrdalik, fundatorka i prezeska Fundacji Teach for Poland. - Współcześnie zawód nauczyciela jest zawodem starzejącym się. Brakuje nauczycieli w szkołach całej Polski, a dodatkowo nie ma napływu młodego talentu. My chcemy wyjść temu naprzeciw i stworzyć wizję tego, jak ten zawód mógłby funkcjonować w przyszłości - on może być bardzo ciekawy dla młodych osób, które wkrótce, lub nawet za naście lat, będą podejmowały decyzję o wyborze swojej ścieżki zawodowej.  

Nauczyciel - zawód przyszłości

Katarzyna Nabrdalik nie ma wątpliwości i mówi: zawód nauczyciela to fundament, na którym stoi rozwój całego społeczeństwa. - My chcemy pokazywać zawód nauczyciela jako zawód przyszłości - podkreśla ekspertka. - Chcemy podejść do niego z większą odwagą, z entuzjazmem. Dlatego stworzyliśmy cztery scenariusze przyszłości tego zawodu. Nadzieją dla nas są dane z raportu, które mówią, że 75 procent ankietowanych uważa, że zawód nauczyciela będzie kluczowym dla przyszłości Polski. 

Drogi przyszłości dla zawodu nauczyciela

Wśród scenariuszy raportu są:

  • odkrywca talentów i nauczyciel tematyczny, którego praca ma opierać się na bliskiej relacji z biznesem, rynkiem pracy, który pracuje na zasobach młodych ludzi, w blokach tematycznych, np. technologicznym, humanistycznym, przyrodniczym czy artystycznym; 
  • przewodnik rozwoju cyfrowego - duża rola nowoczesnych technologii w pracy, połączenie programu edukacyjnego z aplikacją i platformą do nauczania. Rola nauczyciela tu zdefiniowana jest jako rola mentora, tutora, łącznika młodych ze środowiskiem zewnętrznym; 
  • lokalny lider - to nauczyciel, który łączy i dodaje szkole skrzydeł. Działa we współpracy ze społecznością lokalną, pokazuje młodym przeróżne ścieżki rozwoju, łączy dwa światy; 
  • architekt rozwoju społecznego - to nauczyciel przewodnik, który tworzy społeczności w oparciu o możliwości w najbliższym otoczeniu. 


Zawód nauczyciela dziś

Justyna Łazor jest dziś wicedyrektorką warszawskiej szkoły podstawowej i nauczycielką - edukacji finansowej, języka polskiego jako języka obcego. - Pierwsze marzenia o zostaniu nauczycielką pojawiły się już, gdy byłam małą dziewczynką i wstawiałam oceny moim lalkom, ale wtedy chciałam być też weterynarzem - wspomina gościni Marcina Jankowskiego. - Pomysł wybrania tego zawodu wrócił do mnie na studiach, gdy trafiłam na specjalizację nauczycielską i zobaczyłam, że to jest to. 

Dla Justyny Łazor zawód nauczyciela to przede wszystkim czas spędzony z drugim człowiekiem. - Uwielbiam tę pracę, bo zawsze otaczają mnie ludzie. To mnie zawsze fascynowało. Jako nauczycielka współpracuję z przeróżnymi ludźmi, dziećmi i młodzieżą z klasy pierwszych, ale też ósmych, a także z innymi nauczycielami, z którymi wspólnie wyznaczamy sobie różne cele. 

Zobacz także:

Dziś zawód nauczyciela nie kojarzy się z dużym prestiżem ani ze stabilnością np. ze względu na zarobki. Czwórkowa gościni wskazuje na inne benefity, np. nauczycielowi rozwój towarzyszy cały czas. - My zawsze idziemy do przodu, nigdy nie przestajemy tego robić - podkreśla. - Mamy ogromnie dużo wolności, autonomii w tym, jak prowadzimy lekcje. Tworzymy relacje z młodymi ludźmi, mamy dostęp do nowoczesnych technologii i możemy je stosować w swojej pracy. Możemy wykazywać się wieloma kompetencjami. 

Justyna Łazor podkreśla, że będąc nauczycielką, uczy się nieustannie również od swoich uczniów, dzięki czemu wolniej się starzeje. 

***

Tytuł audycji: "Poranek Czwórki"

Prowadzący: Marcin "Del-M" Jankowski

Gość: Katarzyna Nabrdalik (fundatorka i prezeska Fundacji Teach for Poland), Justyna Łazor (wicedyrektorka warszawskiej szkoły i nauczycielka - edukacji finansowej, języka polskiego jako języka obcego)

Data emisji: 14.10.2024

Godzina: 8.12

pj/wmkor

Czytaj także

Po co nam studia? "Nie muszą zaważyć na późniejszym życiu"

Ostatnia aktualizacja: 04.05.2022 18:00
- To, czy iść na studia, jest sprawą indywidualną. Uczelnie otworzą przed nami pewnie niektóre drzwi do przyszłej kariery zawodowej, ale najczęściej najważniejsza i tak jest własna praca i samorozwój - podkreślał przedsiębiorca Michał Barczak. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czego brakuje polskiej szkole? Postawmy na społeczność, dialog i motywację [WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 06.09.2024 09:00
Czego młodzi ludzie chcą się uczyć w polskiej szkole? Jakie umiejętności według ekspertów powinny być rozwijane na lekcjach? Czy współczesny system oświaty przygotowuje młodych do wyzwań XXI wieku? To tylko parę z pytań, które padły podczas pierwszego "Otwartego Studia Czwórki" - miejsca spotkań młodych ludzi i poszukiwania odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania. 
rozwiń zwiń