Powstaje najnowocześniejsza scena teatralna w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2009 17:39
Pełną parą rusza budowa Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego

W polskim teatrze szykuje się poważne przedsięwzięcie. Pełną parą rusza budowa Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, 14 września nastąpiło uroczyste wbudowanie kamienia węgielnego. Gali towarzyszyło widowisko plenerowe "Aktorzy przyjechali", według pomysłu Andrzeja Wajdy.

Wielkoformatowa inwestycja to koszt rzędu 82mln złotych, lwią część pokryją fundusze z Unii Europejskiej, pozostałe 30mln wyłożą samorządy. Jak podkreśla prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, GTS będzie pierwszą sceną wybudowaną od fundamentów w Polsce od 1989 roku oraz, jednocześnie, najnowocześniejszym odeonem w kraju. Publiczność premierowe spektakle zobaczy pod koniec 2012 lub na początku 2013 roku. Mobilność rozwiązań architektonicznych umożliwi  pomieszczenie 500-600 osób. Według projektu, gmach pozwoli na współistnienie działalności artystycznej, edukacyjnej oraz promocyjnej.

Pomysł na Gdański Teatr Szekspirowski narodził się już dwie dekady temu, wśród członków fundacji Theatrum Gedanense, z profesorem Jerzym Limonem na czele. Idea ściśle nawiązuje do powstałej w 1610 roku gdańskiej Szkoły Fechtunku, jedynego wówczas, poza Wyspami Brytyjskimi, teatru typu elżbietańskiego. Działacze fundacji zapewnili kampanię na rzecz promocji inicjatywy "teatru od zera". Honorowym patronem projektu został Andrzej Wajda. Od 1993 Theatrum Gedanense organizuje coroczne Dni Szekspirowskie, przeobrażone w 1997 roku w Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski.

Konkurs na szkic architektoniczny wygrał Włoch Renato Rizzi. Powstało dzieło niezwykłe,  autor utrzymał elżbietański charakter wnętrza przy rekonstrukcji obiektów historycznych. Sekret rewolucyjnego podejścia do transformacji tkwi w umieszczeniu delikatnych, drewnianych pomieszczeń w stylu elżbietańskim, w ciężkiej, ceglanej bryle. Z zewnątrz monumentalna szkatułka nawiązuje do tradycji architektonicznej miasta. Perełką konstrukcyjną będzie otwierany dach, zapewniający niezadaszoną scenę bez kulis. Włoskim elementem będzie teatr pudełkowy, czyli rozsuwanie przestrzeni. Przenośne moduły struktury pozwolą dowolnie kształtować relację widownia – scena.

EB

Czytaj także

Smutna sztuka z happy endem

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2008 12:16
„Wiele hałasu o nic”, to jedna z najrzadziej wystawianych komedii Wiliama Szekspira. Maciej Prus, który reżyserował dzieła angielskiego dramaturga kilkakrotnie, wyjaśnia, że gdyby wiedział ile trudności wiąże się z realizacją tej sztuki, prawdopodobnie nie podjąłby się tego zadania. Efekty zmagań z tym trudnym tekstem publiczność będzie mogła poznać 12 grudnia, kiedy odbędzie się premiera spektaklu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Aktorstwo to namiętność

Ostatnia aktualizacja: 06.08.2007 09:00
Ocena aktora pozostaje zawsze oceną jego ról, tego, co na ich temat utrwalone zostało w pamięci tych, którzy obcowali z jego dziełami.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Od amfiteatru do ulicznego performers

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2007 09:39
Losami teatru zajął się John Russell Brown w "Historii teatru".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Teatr w plenerze

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2009 15:44
W Gdańsku rozpoczyna się XIII Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych FETA. Tym razem teatry gościć będą w nieodkrytej dotąd części miasta - na Dolnym Mieście.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Teatr jest wszystkim

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2010 20:09
W czasach kryzysu następuje mobilizacja niezwykłych postaci w życiu teatralnym. Podejmują się one bardzo trudnych zadań.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Teatralne mieszanki kulturowe

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2010 22:04
W audycji o niemieckim spektaklu mówiącym o Wietnamczykach w Czechach, o polskim teatrze w Dreźnie, o litewskim Czechowie i Festiwalu Sztuki Aktorskiej w Kaliszu.
rozwiń zwiń