- Po raz pierwsze w historii naszego festiwalu będziemy mogli bawić się nie dwa, ale cztery dni, a koncert otwarcia odbędzie się w Sali Filharmonii Podlaskiej - opowiada Jędrzej Dondziło, dyrektor artystyczny Up To Date Festival.
Tegoroczna edycja jest dziesiątą w historii działań białostockiej ekipy tworzonej przez lokalnych aktywistów, którzy każdego roku wkładają ogromny wysiłek w to, aby powoływać do życia prawdziwie artystyczną i oddaną dźwiękowym poszukiwaniom przestrzeń. Up To Date Festival to platforma łącząca muzykę z innymi dziedzinami sztuki. Odbywa się rokrocznie w Białymstoku, w samym sercu północno-wschodniej Polski. Każdego roku UTDF odwiedza ok. 8000 gości, zaś wydarzenia festiwalowe mają swoje miejsce w tak różnorodnych przestrzeniach, jak choćby Stadion Miejski w Białymstoku, Opera i Filharmonia Podlaska czy Pałac Branickich.
Jubileusze zobowiązują, w związku z czym po raz pierwszy w swojej historii Up To Date Festival trwał będzie nie dwa, lecz cztery dni. Rozpocznie się w czwartek, 5 września, a zakończy w niedzielę – 8 września. Dwa dni na Stadionie Miejskim uzupełniono tym samym o czwartkowy koncert otwarcia i jeden dodatkowy dzień z muzyką w stolicy Podlasia.
Koncert otwarcia to występy dwóch artystów. X edycję Up To Date Festival audiowizualnym występem rozpocznie Anthony Linell & Ali Demirel displays Winter Ashes. Po nim na scenie pojawi się Robert Henke z projektem Lumière III. Oba koncerty odbędą się w nowej lokalizacji, dotąd nie kojarzonej z Festiwalem.
Mieszkający w Berlinie Ali Demirel pochodzi z Turcji. Światowy rozgłos przyniosły mu eksperymentalne, niezwykle charakterystyczne prace wizualne czerpiące z natury, nauki i architektury, a prezentowane były m.in. w nowojorskim Muzeum Guggenheima, podczas berlińskiego CTM, kalifornijskiej Coachelli, festiwalu Sonar i wielu innych, prestiżowych imprez na całym świecie. Z okazji dziesiątej edycji Up To Date Festival artysta przygotowuje nowy materiał we współpracy z Anthonym Linellem – artystą niezwykle płodnym, którego prace tworzone na przestrzeni lat, choć pozornie odległe składają jednak różnorakie modele techno w jedną, określoną wizję. Przestrzeń, w której artysta czuje się najlepiej ze swoją perfekcyjną do granic możliwości rytmiką. Celowe i ciągłe przemieszczanie się pomiędzy światami techno i elektronicznego eksperymentu pomogło mu w łączeniu kilku bezkompromisowych estetyk z całego szerokiego spektrum. Pomogło mu też w zdobyciu rozgłosu, choć trzeba zaznaczyć, że Anthony Linell akurat do rozgłosu nie wydaje się przykładać zbytniej wagii.
Anthony Linell
Robert Henke jest nie tylko artystą i kompozytorem, ale też programistą. Wymyślenie, opracowanie oraz rozwój własnych instrumentów, narzędzi i algorytmów stanowi integralną częścią jego procesu twórczego. Jedną z najbardziej rozpoznawalnych cech Roberta jest elastyczność – czyli dostosowane swoich prac do unikalnych lokalizacji i ich indywidualnych właściwości. Sama muzyka przede wszystkim koncentruje się na rytmie i barwie dźwięku oraz przestrzeni – dlatego nie bez powodu wiele lat temu został uznany za pioniera w dziedzinie koncertowania z użyciem technologii „surround”.
Robert Henke
Lumière to cykl koncertów eksplorujący artystyczny dialog między bardzo precyzyjnymi urządzeniami laserowymi i rytmem. Całość oparta jest na unikalnym narzędziu do programowania muzyki, urządzeń oraz grafiki wektorowej, które artysta stworzył i bez przerwy rozwija od 2010 roku. W pewnym sensie Lumière to „work in progres” – dlatego każdy występ można określić jako przedstawienie aktualnego stanu prac. Intencją Lumière III jest nie tylko zespolenie najlepszych elementów z wcześniejszych odsłon (Lumière II i Lumière I) ale też uzyskanie pierwotnej „surowości”, która poniekąd została zatracona w procesie ud
oskonalania II części. W tym samym czasie artysta pracował nad poszerzeniem projektu o bardziej złożone elementy wizualne oraz nad lepszą adaptacją i udoskonaleniem oprogramowania, które steruje całą projekcją laserową. W efekcie doprowadziło to całą kompozycję do doskonałości i odpowiedniej intensywności dla odbiorcy
Dziesięć lat Up To Date Festival to także sztuka, w tym sztuka uliczna – murale, wystawy, instalacje czy marka Pozdro Techno i najmłodsze dziecko białostockiej ekipy o już ugruntowanej pozycji, czyli Pozdro Techno Sound System.
Up To Date Festival na swoje dziesięciolecie wyraźnie także przekroczy granice województwa. Już w ciągu najbliższych tygodniu w zupełnie nowej, całodziennej formule pojawi się w dwóch pośród największych Polskich miast. Szczegóły obu wydarzeń przedstawione zostaną wkrótce.
***
mat. prasowe/kul