STEM to akronim, który powstał z pierwszych liter angielskich słów: science, technology, engineering, mathematics, czyli: nauka, technologia, inżynieria i matematyka. To właśnie w tych dziedzinach na uczelniach wyższych w Polsce mamy najmniej naukowczyń. Jeśli jednak dokładniej przyglądamy się danym z Ośrodka Przetwarzania Informacji, to okazuje się, że pań na kolejnych stopniach awansu naukowego jest jeszcze mniej - profesorek, zaledwie 18,8 procenta. Te dane były jedną z przyczyn powstania programu "Dziewczyny do nauki", którego celem jest promowanie wyboru nauki jako atrakcyjnej dla kobiet ścieżki zawodowej.
18:33 PR4_27.11.2024_8.10 dziewczyny do nauki 8.10.02. 8.28.35.mp3 O programie "Dziewczyny do Nauki" opowiadają Klaudia Zaręba i Magda Tytuła (Poranek Czwórki/Czwórka)
- Pracując w obszarze STEM zwykle tworzymy coś nowego, jesteśmy też w stanie to zaimplementować - mówi Klaudia Zaręba, ambasadorka programu "Dziewczyny do nauki", doktorantka w Instytucie Katalizy i Fizykochemii Powierzchni im. Jerzego Habera Polskiej Akademii Nauk.
- Nasz projekt powstał jakiś czas temu, a teraz wsparło nas Ministerstwo Edukacji i Szkolnictwa Wyższego, które go finansuje - mówi Magda Tytuła, koordynatorka projektu z Fundacji Edukacyjnej Perspektywy.
"Dziewczyny do nauki" - co to za program?
Program "Dziewczyny do nauki" składa się z trzech części.
- Pierwsza z nich to program ambasadorski. - On polega na tym, że dziewczyny, takie jak Klaudia, będą ambasadorkami tego projektu. Będą też brały udział w warsztatach i szkoleniach, które pomogą im w promowaniu swoich dokonań, polepszaniu swojej ścieżki naukowej - wyjaśnia Magda Tytuła. - Nasze ambasadorki to też role models - wzorcowe postaci dla młodszych kobiet - maturzystek, studentek, które myślą o studiach na kierunkach ścisłych i technicznych.
- Kolejna cześć to program mentorski. - W nim będą brały udział doświadczone naukowczynie i te, które są na początku swojej kariery naukowej. Mentorki będą je przeprowadzać przez proces tego, jak poprowadzić swoją karierę naukową - mówi ekspertka.
- Trzecia część projektu to towarzyszące dwóm wspomnianym programom podcast i promocja.
Kobiety STEM w sieci
Nie sposób nie dostrzec, jak mało o kobietach w dziedzinach STEM mówi się w sieci. Naukowczyń brakuje na instagramie, TikToku. - Mamy tę lukę w internecie, jeśli chodzi o merytoryczne kwestie. Jest potrzeba, by pokazać jaka nauka jest niesamowita, że wkładamy w to ogrom serca i da się osiągać tu niezwykłe sukcesy - mówi Klaudia Zaręba. - Projekt "Dziewczyny do nauki" wychodzi naprzeciw tym brakom. - W projekcie chcemy też budować most między doświadczonymi naukowczyniami, doktorantkami a maturzystkami, dziewczynami aspirującymi. Chcemy pokazywać, że jest nas więcej, i nie tylko Maria Skłodowska-Curie robiła coś fascynującego - to trwa dalej.
Czytaj także:
Klaudia Zaręba ocenia, że jej życiem rządzi przypadek, wybrała studia inżynierskie, bo chciała robić coś, co ma wymierny efekt. Tak została w naukowym świcie. - Okazało się, że jest on nie tylko dla wybitnie uzdolnionych, ale też dla ludzi którzy mają pasję, wkładają w to serce i mnóstwo pracy. Tak zrodził się mój pomysł na doktorat.
Do programu "Dziewczyny do nauki" można zgłaszać się do 9 grudnia.
***
Tytuł audycji: Poranek Czwórki
Prowadząca: Dominika Płonka
Gościnie: Klaudia Zaręba (ambasadorka programu "Dziewczyny do nauki", doktorantka w Instytucie Katalizy i Fizykochemii Powierzchni im. Jerzego Habera Polskiej Akademii Nauk), Magda Tytuła (koordynatorka projektu z Fundacji Edukacyjnej Perspektywy)
Data emisji: 27.11.2024
Godzina: 08.
pj