Zapis czatu z dyrektorem Czwórki Krzysztofem Łuszczewskim

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2010 18:30
"Warto się uczyć od najlepszych."

Przedstawiamy zapis czatu z dyrektorem Czwórki Krzysztofem Łuszczewskim. Czat odbył się 3 sierpnia 2010 roku.

Krzysztof Łuszczewski: Dzień dobry, witam wszystkich.

stasiek: Panie Krzysztofie, czy po wakacjach nocne pasmo będzie wyglądało tak, jak przed zmianą ramówki, czy nadal pozostanie muzyka z komputera?

Krzysztof Łuszczewski: Po wakacjach będzie jak dotąd. Przypominam, że w weekendy program nocny jest realizowany na żywo. Noc z piątku na sobotę prowadzi Hubert Augustyniak, a z soboty na niedzielę DJ-Bert – Norbert Borzym.

Konrado: Rozumiem zmianę nazwy z Euro na Czwórkę, ale wydaje mi się, że nazwa Euro była bardziej alternatywna…

Krzysztof Łuszczewski: Nazwa „Czwórka” nawiązuje do nazewnictwa pozostałych anten. To kontent decyduje o tym, czy stacja jest alternatywna.

Skrzatosław: Dużo mówił Pan ostatnio o projekcie „radio na wizji”, w którym  równolegle z muzyką będzie można oglądać teledyski. Jak zamierza Pan to pogodzić z audycjami autorskimi.

Krzysztof Łuszczewski:  Audycje autorskie są ważne i pozostaną w ramówce, ich realizacja będzie wymagała po prostu większego zaangażowania – pracujemy nad nową formułą. Będzie trzeba zgromadzić dużą bazę wideoklipów, żeby prowadzący mieli jak najszerszy wybór.

prezesowa: Panie Krzysztofie, czy to prawda, że zmiana nazwy ma związek z powstaniem nowej stacji telewizyjnej TVP4?

Krzysztof Łuszczewski: Nie, to nieprawda. Czwórka jest anteną Polskiego Radia i taką pozostanie.

Kamil06: Witam Pana Dyrektora. Na stronie polskieradioeuro.pl były rożne materiały filmowe Radia Euro i m. in. podcasty z audycji ZOSTAW WIADOMOŚĆ. Czy pójdą w niepamięć, czy po dopracowaniu nowej strony wrócą, bo zaniepokojony jestem tym, że mogą pozostać braki po zmianach…

Krzysztof Łuszczewski: Podcasty wrócą. Materiały z „Zostaw Wiadomość” są dostępne na stronie moje.polskieradio.pl w kanale Radio Freud.

xxxo: A co w takim razie z Marcinem Harperem i jego Basstionem w nocy z soboty na niedzielę?

Krzysztof Łuszczewski: Oczywiście, Bert i Harper dzielą się nocą z soboty na niedzielę. Bert od 21 do północy prowadzi „Klubotekę”, a o północy wkracza Harper z „Basstionem”.

stasiek: Czy nowy logotyp stacji, barwy, na których tle widać Pana na zdjęciu, nie wydają się Panu łudząco podobne do kolorystyki RMF Maxxx?

Krzysztof Łuszczewski: Nasze barwy są też podobne do barw  Polskich Książek Telefonicznych oraz drogowych znaków ostrzegawczych.

skrzatosław: Czy „grupa docelowa” Czwórki ulegnie zmianie? Odnoszę wrażenie, że oferta od niedawna jest modyfikowana pod kątem coraz młodszych słuchaczy. Czy ta tendencja zostanie zachowana?

Krzysztof Łuszczewski: To Pana odczucia. Adresujemy nasz program do słuchaczy w wieku 20-40 lat i do wszystkich młodych duchem. Nie planujemy zmiany.

skrzatosław:  Kiedy możemy się spodziewać ostatecznej, dopracowanej wersji strony internetowej Czwórki?

Krzysztof Łuszczewski:  Pracuje nad tym zespół portalu Polskiego Radia. Strona będzie się rozwijać, jestem o to spokojny.

Kamil06: Dlaczego całotygodniowe autorskie granie zostało zlikwidowane i dziwne to było, że się zbiegło z żałobą narodową?

Krzysztof Łuszczewski: Całe Polskie Radio w okresie żałoby zmieniło szatę muzyczną oraz ramówkę.

bart: Czy planuje Pan zwiększyć zasięg techniczny?

Krzysztof Łuszczewski: Pracujemy nad zwiększeniem zasięgu, ale to skomplikowane, zwłaszcza w dużych miastach. Zwiększenie mocy naszych nadajników mogłoby zakłócić sygnał innych radiostacji. Ponadto brakuje wolnych częstotliwości.

oko: Czy do występów przed kamerą zostaną zaangażowani nowi ludzie?

Krzysztof Łuszczewski:  Trzon zespołu Czwórki pozostaje bez zmian.

Marcel: Czy tak częste zmiany nazwy nie powodują, że jesteście niewiarygodni? Nie macie czasu na wypracowanie marki.

Krzysztof Łuszczewski: O wiarygodności Czwórki decyduje znakomity zespół i oferta programowa.

skrzatosław: Czy oprócz „plażowania” planowane są jakieś inne, bardziej konwencjonalne formy reklamy nowej marki?

Krzysztof Łuszczewski: Zaplanowaliśmy kampanię prasową i w mediach elektronicznych. Promują nas też inne anteny Polskiego Radia.

Dzik: Ja czegoś nie rozumiem… nazwa ma się podobać słuchaczom, a zmieniacie ją, bo się Krajowej Radzie nie podoba? Gdzie tu sens, Panie Dyrektorze?

Krzysztof Łuszczewski: Nic mi nie wiadomo o wypowiedziach Krajowej Rady na ten temat.

Marek: Czy podawana przez Pana grupa docelowa nie koliduje z targetem Trójki? Czy nie dojdzie do kanibalizowania anten w ramach jednej spółki?

Krzysztof Łuszczewski: Naszym celem jest uzupełnienie oferty programowej Polskiego Radia. Kluczem jest nie wiek słuchaczy, ale ich pasje, zainteresowania, gust muzyczny.

Dzik:  Jaką muzykę będziecie grać? Czasem dostaję schizofrenii… jak włączam np. Eskę Rock, to wiem, co pójdzie.

Krzysztof Łuszczewski: A my jesteśmy różnorodni i „eklektyczni”. :) Nie chcemy się zasklepiać w jednej stylistyce – tak jak nasi słuchacze, którzy mają bardzo szerokie zainteresowania muzyczne.

Dzik: A DLACZEGO KOLORY SĄ RMF-u???

Krzysztof Łuszczewski: Czarno-żółte są ponadto odwłoki pszczół. :)

Ukasz 0123: Czy planowane jest w najbliższej przyszłości zwiększenie pokrycia kraju emisją analogową? Dla przykładu tylko niewielka część Mazowsza słucha Polskiego Radia w... radiu :)

Krzysztof Łuszczewski: Jak już mówiłem, zwiększenie zasięgu to proces trudny i długotrwały. W Warszawie nadajemy na częstotliwości 92MHz, nadajnik ma moc 100W. Dla porównania, Jedynka nadaje w Warszawie na 92,4. Zwiększenie mocy naszego nadajnika zakłóciłoby Jedynkę.

skrzatoslaw: Jakie inne zmiany, oprócz planowanego "radia na wizji", chce Pan wprowadzić w Programie 4 w najbliższym czasie?

Krzysztof Łuszczewski: W najbliższym czasie nie planujemy zmian w ramówce. Angażujemy się w akcje promocyjne, wychodzimy do Słuchaczy. Właśnie trwa akcja Wielkie Plażowanie, dziś nadajemy z Kołobrzegu, jutro z Mielna, w czwartek z Łeby, w piątek z Ustki, w sobotę z Władysławowa.

Marcel: Czy Czwórka nadal będzie angażować się w społeczne akcje edukacyjne?

Krzysztof Łuszczewski: Angażujemy się we wszystko, co warte popularyzowania.

oko: Powiedział Pan, że trzeba zgromadzić dużą bazę wideoklipów, by prowadzący mieli wybór. Czy to znaczy, że w audycjach autorskich nie pojawią się propozycje własne prowadzących?

Krzysztof Łuszczewski: Prowadzący będą współtworzyli bazę klipów muzycznych pod kątem własnych audycji.

Justyna: Co będzie z "Zostaw Wiadomość"? Zmieni się prowadzący, czy będzie jakaś inna audycja w to miejsce?

Krzysztof Łuszczewski: Audycja „Zostaw Wiadomość” jest autorskim pasmem Tomka Kosiorka. Nie wyobrażamy sobie tej audycji w takim jak dotąd kształcie bez udziału Tomka.

skrzatoslaw: Czy nie uważa Pan, że istnieje zbyt duża dysproporcja estetyczna pomiędzy muzyką serwowaną w audycjach autorskich a zawartością playlisty?

Krzysztof Łuszczewski: A jest taka dysproporcja? :)

marcin: Czy czwórka zamierza poszerzyć pole nadawania o woj. kujawsko-pomorskie?

Krzysztof Łuszczewski: W kujawsko-pomorskim nie jest tak źle. :)

convertops: Jak to możliwe, że w polskim radiu publicznym wybrano tak ciekawy i niespotykany w Polsce profil  programowy?

Krzysztof Łuszczewski: Widać możliwe. Dziękuję w imieniu zespołu . :)

marcin: Czy Program 4 rozdaje gadżety promocyjne?

Krzysztof Łuszczewski: Zapraszamy do słuchania naszych audycji, udziału w konkursach – szczegóły na antenie i w internecie.

grabarz: czy w czwórce usłyszymy np. metal, thrash, death metal?

Krzysztof Łuszczewski: Odsyłam do wtorkowej wieczornej audycji autorskiej Bartka Koziczyńskiego.

hence: Czy strona 4 będzie zmieniona? Odbiega ona od nowych serwisów innych stacji Polskiego Radia, tych w wersji beta też. Czy to się zmieni?

Krzysztof Łuszczewski: Strona Czwórki właśnie miała premierę i charakterem odpowiada wyjątkowemu charakterowi Czwórki.

ukasz0123: Panie Dyrektorze, zauważylłm, że idziecie wzorem angielskiego BBC: audycje autorskie wieczorami i w weekendy, a ogólne w dzien. Czy to przypadek czy zamierzona działalność?

Krzysztof Łuszczewski: Warto się wzorować na najlepszych. :)

dj_dlugi: Witam. Odnośnie jeszcze zasięgu. Obecnie PR4 jest tylko w większych miastach – w mniejszych miastach i wsiach nie ma PR4 wcale – jest z internetu – ale jak wiadomo w mniejszych miastach i na teren wiejskich internetowa infrastruktura jest kiepska lub jej nie ma... niestety przez to słuchalność spada znacznie.

Krzysztof Łuszczewski: Powiększanie zasięgu to nie jest prosta sprawa. Zdajemy sobie sprawę z ograniczeń.

marcin: Czy można przyjechać na praktyki do Prog. 4?

Krzysztof Łuszczewski: Zapraszamy. :)

ciekawski: Czy Filip Rudanacja może liczyć na awans w tym roku? :D

Krzysztof Łuszczewski: Liczyć może... :)

grabarz: Podoba mi się różnorodność granej muzyki. Nie ma tu sytuacji jak u konkurencji, że w ciągu dnia po kilka razy lecą te same utwory. Tak trzymać.

Babu: Czy będą powstawały kolejne stacje internetowe?

Krzysztof Łuszczewski: Tak, nowe kanały tematyczne będą powstawały i pojawią się wkrótce. Zapraszamy na moje.polskieradio.pl.

dj_dlugi: Ale nie do każdego utworu muzycznego jest wideoklip – co z takimi utworami?

Krzysztof Łuszczewski: Utworów bez wideoklipów nie jest aż tak wiele. Poza tym mamy kilka autorskich pomysłów na rozwiązanie tego problemu.

onnn: Czy istnieje możliwość powrotu „Bis-upu”?

Krzysztof Łuszczewski: „Bis-up” to zamknięty rozdział w historii stacji. Wszystkie elementy obecne w tej audycji można jednak nadal odnaleźć na antenie Czwórki.

marcin: Czy w nowym sezonie do radia dojdą nowi prowadzący?

Krzysztof Łuszczewski: A kiedy zaczyna się nowy sezon? :)

Kamil06: Czy kiedyś ktoś myślał o zrobieniu podcastów autorskich audycji muzycznych, coś na wzór radia BBC, czyli dana audycja jest do odsłuchania, aż do wyemitowania kolejnej audycji?

Krzysztof Łuszczewski: Pierwszym krokiem w tym kierunku jest moje.polskieradio.pl. Również na nowym portalu Polskiego Radia będą zamieszczane podcasty z audycji.

convertops: Czy istnieją jakieś powody, z powodu których nie łatwo jest funkcjonowac na rynku, nadając muzykę niepochodzącą z mainstreamu?

Krzysztof Łuszczewski: Lubimy wyzwania. :)

marcin: Jak można dostać się do Czwórki, w sensie zostania prowadzącym lub reporterem albo serwisantem?

Krzysztof Łuszczewski: Metrem do stacji Wierzbno, stamtąd pięć minut piechotą. :)

marcin: Czy jako uczeń LO mógłbym współpracować z czwórką w roli korespondenta albo w innym charakterze?

Krzysztof Łuszczewski: Warto spróbować. :)

marcin: Nowy sezon zaczyna się zazwyczaj od września.

Krzysztof Łuszczewski: U nas nowy sezon trwa cały rok. Albo: każdy dzień to nowy sezon. :)

Michal_D: Czy Czwórka planuje też ściągnąć jakieś wielkie nazwiska do audycji autorskich?

Krzysztof Łuszczewski: Tak: Chemical Brothers, MUSE, Daft Punk... Jeśli tylko zaakceptują nasze warunki. :)

arus: Czy są jakieś szanse na rozszerzenie zasięgu Czwórki?

Krzysztof Łuszczewski: Eter nie jest z gumy. :)

Dzik: Chcę zostać prezenterem - jak sie do Was dobić? Mam demo przysłać? Robicie nabór?

Krzysztof Łuszczewski: Al. Niepodległości 77/85, Warszawa. :)

wallace: Byłem, mam zdjęcie, obiekt strzeżony przez wyspecjalizowane uzbrojone służby ochronne, aż strach się bać i wejść.

Krzysztof Łuszczewski: Do odważnych świat należy. To pierwszy etap rekrutacji. :)

convertops: Jak ocenia pan rynek, do którego kierujecie swoje audycje, w porównaniu do stacji nadających mniej ambitną muzykę?

Krzysztof Łuszczewski: Rynek trudny, ale obiecujący.

convertops: Życzę powodzenia i może się jeszcze spotkamy, Pozdrawiam
Program4: Bardzo dziękujemy za udział i mnóstwo ciekawych pytań. Mamy nadzieję, że jeszcze nie raz będziemy mieli możliwość wspólnej dyskusji. Niestety pytań było tak wiele, że nie zdążyliśmy na wszystkie odpowiedzieć.   

Czytaj także

Wielkie plażowanie z Czwórką!

Ostatnia aktualizacja: 03.08.2010 19:00
Ten tydzień Czwórka spędza nad Bałtykiem. Na wspólne plażowanie zapraszają: Justyna Dżbik, Kuba Marcinowicz, Duże Pe i Filip Rudanacja.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Polskie Radio Euro - od 2 sierpnia po prostu "Czwórka"

Ostatnia aktualizacja: 02.08.2010 15:15
Nowe logo i nowe barwy – połączenie kolorów: żółtego i czarnego – symbolizują dynamizm i alternatywny charakter stacji.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Abraskadubra" - nowa płyta Pajujo

Ostatnia aktualizacja: 06.08.2010 12:35
Od bezkompromisowego ska po melancholijny dub - wszystko to znajdziecie na płycie Pajujo, która ukazuje się pod patronatem Czwórki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ślady CZWÓRKI w sporcie

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2010 14:46
Darka Matyi poszukiwania śladów "czwórki" w spircie... posłuchajcie.
rozwiń zwiń