Przedstawiamy zapis czatu z dyrektorem Czwórki Krzysztofem Łuszczewskim. Czat odbył się 3 sierpnia 2010 roku.
Krzysztof Łuszczewski: Dzień dobry, witam wszystkich.
stasiek: Panie Krzysztofie, czy po wakacjach nocne pasmo będzie wyglądało tak, jak przed zmianą ramówki, czy nadal pozostanie muzyka z komputera?
Krzysztof Łuszczewski: Po wakacjach będzie jak dotąd. Przypominam, że w weekendy program nocny jest realizowany na żywo. Noc z piątku na sobotę prowadzi Hubert Augustyniak, a z soboty na niedzielę DJ-Bert – Norbert Borzym.
Konrado: Rozumiem zmianę nazwy z Euro na Czwórkę, ale wydaje mi się, że nazwa Euro była bardziej alternatywna…
Krzysztof Łuszczewski: Nazwa „Czwórka” nawiązuje do nazewnictwa pozostałych anten. To kontent decyduje o tym, czy stacja jest alternatywna.
Skrzatosław: Dużo mówił Pan ostatnio o projekcie „radio na wizji”, w którym równolegle z muzyką będzie można oglądać teledyski. Jak zamierza Pan to pogodzić z audycjami autorskimi.
Krzysztof Łuszczewski: Audycje autorskie są ważne i pozostaną w ramówce, ich realizacja będzie wymagała po prostu większego zaangażowania – pracujemy nad nową formułą. Będzie trzeba zgromadzić dużą bazę wideoklipów, żeby prowadzący mieli jak najszerszy wybór.
prezesowa: Panie Krzysztofie, czy to prawda, że zmiana nazwy ma związek z powstaniem nowej stacji telewizyjnej TVP4?
Krzysztof Łuszczewski: Nie, to nieprawda. Czwórka jest anteną Polskiego Radia i taką pozostanie.
Kamil06: Witam Pana Dyrektora. Na stronie polskieradioeuro.pl były rożne materiały filmowe Radia Euro i m. in. podcasty z audycji ZOSTAW WIADOMOŚĆ. Czy pójdą w niepamięć, czy po dopracowaniu nowej strony wrócą, bo zaniepokojony jestem tym, że mogą pozostać braki po zmianach…
Krzysztof Łuszczewski: Podcasty wrócą. Materiały z „Zostaw Wiadomość” są dostępne na stronie moje.polskieradio.pl w kanale Radio Freud.
xxxo: A co w takim razie z Marcinem Harperem i jego Basstionem w nocy z soboty na niedzielę?
Krzysztof Łuszczewski: Oczywiście, Bert i Harper dzielą się nocą z soboty na niedzielę. Bert od 21 do północy prowadzi „Klubotekę”, a o północy wkracza Harper z „Basstionem”.
stasiek: Czy nowy logotyp stacji, barwy, na których tle widać Pana na zdjęciu, nie wydają się Panu łudząco podobne do kolorystyki RMF Maxxx?
Krzysztof Łuszczewski: Nasze barwy są też podobne do barw Polskich Książek Telefonicznych oraz drogowych znaków ostrzegawczych.
skrzatosław: Czy „grupa docelowa” Czwórki ulegnie zmianie? Odnoszę wrażenie, że oferta od niedawna jest modyfikowana pod kątem coraz młodszych słuchaczy. Czy ta tendencja zostanie zachowana?
Krzysztof Łuszczewski: To Pana odczucia. Adresujemy nasz program do słuchaczy w wieku 20-40 lat i do wszystkich młodych duchem. Nie planujemy zmiany.
skrzatosław: Kiedy możemy się spodziewać ostatecznej, dopracowanej wersji strony internetowej Czwórki?
Krzysztof Łuszczewski: Pracuje nad tym zespół portalu Polskiego Radia. Strona będzie się rozwijać, jestem o to spokojny.
Kamil06: Dlaczego całotygodniowe autorskie granie zostało zlikwidowane i dziwne to było, że się zbiegło z żałobą narodową?
Krzysztof Łuszczewski: Całe Polskie Radio w okresie żałoby zmieniło szatę muzyczną oraz ramówkę.
bart: Czy planuje Pan zwiększyć zasięg techniczny?
Krzysztof Łuszczewski: Pracujemy nad zwiększeniem zasięgu, ale to skomplikowane, zwłaszcza w dużych miastach. Zwiększenie mocy naszych nadajników mogłoby zakłócić sygnał innych radiostacji. Ponadto brakuje wolnych częstotliwości.
oko: Czy do występów przed kamerą zostaną zaangażowani nowi ludzie?
Krzysztof Łuszczewski: Trzon zespołu Czwórki pozostaje bez zmian.
Marcel: Czy tak częste zmiany nazwy nie powodują, że jesteście niewiarygodni? Nie macie czasu na wypracowanie marki.
Krzysztof Łuszczewski: O wiarygodności Czwórki decyduje znakomity zespół i oferta programowa.
skrzatosław: Czy oprócz „plażowania” planowane są jakieś inne, bardziej konwencjonalne formy reklamy nowej marki?
Krzysztof Łuszczewski: Zaplanowaliśmy kampanię prasową i w mediach elektronicznych. Promują nas też inne anteny Polskiego Radia.
Dzik: Ja czegoś nie rozumiem… nazwa ma się podobać słuchaczom, a zmieniacie ją, bo się Krajowej Radzie nie podoba? Gdzie tu sens, Panie Dyrektorze?
Krzysztof Łuszczewski: Nic mi nie wiadomo o wypowiedziach Krajowej Rady na ten temat.
Marek: Czy podawana przez Pana grupa docelowa nie koliduje z targetem Trójki? Czy nie dojdzie do kanibalizowania anten w ramach jednej spółki?
Krzysztof Łuszczewski: Naszym celem jest uzupełnienie oferty programowej Polskiego Radia. Kluczem jest nie wiek słuchaczy, ale ich pasje, zainteresowania, gust muzyczny.
Dzik: Jaką muzykę będziecie grać? Czasem dostaję schizofrenii… jak włączam np. Eskę Rock, to wiem, co pójdzie.
Krzysztof Łuszczewski: A my jesteśmy różnorodni i „eklektyczni”. :) Nie chcemy się zasklepiać w jednej stylistyce – tak jak nasi słuchacze, którzy mają bardzo szerokie zainteresowania muzyczne.
Dzik: A DLACZEGO KOLORY SĄ RMF-u???
Krzysztof Łuszczewski: Czarno-żółte są ponadto odwłoki pszczół. :)
Ukasz 0123: Czy planowane jest w najbliższej przyszłości zwiększenie pokrycia kraju emisją analogową? Dla przykładu tylko niewielka część Mazowsza słucha Polskiego Radia w... radiu :)
Krzysztof Łuszczewski: Jak już mówiłem, zwiększenie zasięgu to proces trudny i długotrwały. W Warszawie nadajemy na częstotliwości 92MHz, nadajnik ma moc 100W. Dla porównania, Jedynka nadaje w Warszawie na 92,4. Zwiększenie mocy naszego nadajnika zakłóciłoby Jedynkę.
skrzatoslaw: Jakie inne zmiany, oprócz planowanego "radia na wizji", chce Pan wprowadzić w Programie 4 w najbliższym czasie?
Krzysztof Łuszczewski: W najbliższym czasie nie planujemy zmian w ramówce. Angażujemy się w akcje promocyjne, wychodzimy do Słuchaczy. Właśnie trwa akcja Wielkie Plażowanie, dziś nadajemy z Kołobrzegu, jutro z Mielna, w czwartek z Łeby, w piątek z Ustki, w sobotę z Władysławowa.
Marcel: Czy Czwórka nadal będzie angażować się w społeczne akcje edukacyjne?
Krzysztof Łuszczewski: Angażujemy się we wszystko, co warte popularyzowania.
oko: Powiedział Pan, że trzeba zgromadzić dużą bazę wideoklipów, by prowadzący mieli wybór. Czy to znaczy, że w audycjach autorskich nie pojawią się propozycje własne prowadzących?
Krzysztof Łuszczewski: Prowadzący będą współtworzyli bazę klipów muzycznych pod kątem własnych audycji.
Justyna: Co będzie z "Zostaw Wiadomość"? Zmieni się prowadzący, czy będzie jakaś inna audycja w to miejsce?
Krzysztof Łuszczewski: Audycja „Zostaw Wiadomość” jest autorskim pasmem Tomka Kosiorka. Nie wyobrażamy sobie tej audycji w takim jak dotąd kształcie bez udziału Tomka.
skrzatoslaw: Czy nie uważa Pan, że istnieje zbyt duża dysproporcja estetyczna pomiędzy muzyką serwowaną w audycjach autorskich a zawartością playlisty?
Krzysztof Łuszczewski: A jest taka dysproporcja? :)
marcin: Czy czwórka zamierza poszerzyć pole nadawania o woj. kujawsko-pomorskie?
Krzysztof Łuszczewski: W kujawsko-pomorskim nie jest tak źle. :)
convertops: Jak to możliwe, że w polskim radiu publicznym wybrano tak ciekawy i niespotykany w Polsce profil programowy?
Krzysztof Łuszczewski: Widać możliwe. Dziękuję w imieniu zespołu . :)
marcin: Czy Program 4 rozdaje gadżety promocyjne?
Krzysztof Łuszczewski: Zapraszamy do słuchania naszych audycji, udziału w konkursach – szczegóły na antenie i w internecie.
grabarz: czy w czwórce usłyszymy np. metal, thrash, death metal?
Krzysztof Łuszczewski: Odsyłam do wtorkowej wieczornej audycji autorskiej Bartka Koziczyńskiego.
hence: Czy strona 4 będzie zmieniona? Odbiega ona od nowych serwisów innych stacji Polskiego Radia, tych w wersji beta też. Czy to się zmieni?
Krzysztof Łuszczewski: Strona Czwórki właśnie miała premierę i charakterem odpowiada wyjątkowemu charakterowi Czwórki.
ukasz0123: Panie Dyrektorze, zauważylłm, że idziecie wzorem angielskiego BBC: audycje autorskie wieczorami i w weekendy, a ogólne w dzien. Czy to przypadek czy zamierzona działalność?
Krzysztof Łuszczewski: Warto się wzorować na najlepszych. :)
dj_dlugi: Witam. Odnośnie jeszcze zasięgu. Obecnie PR4 jest tylko w większych miastach – w mniejszych miastach i wsiach nie ma PR4 wcale – jest z internetu – ale jak wiadomo w mniejszych miastach i na teren wiejskich internetowa infrastruktura jest kiepska lub jej nie ma... niestety przez to słuchalność spada znacznie.
Krzysztof Łuszczewski: Powiększanie zasięgu to nie jest prosta sprawa. Zdajemy sobie sprawę z ograniczeń.
marcin: Czy można przyjechać na praktyki do Prog. 4?
Krzysztof Łuszczewski: Zapraszamy. :)
ciekawski: Czy Filip Rudanacja może liczyć na awans w tym roku? :D
Krzysztof Łuszczewski: Liczyć może... :)
grabarz: Podoba mi się różnorodność granej muzyki. Nie ma tu sytuacji jak u konkurencji, że w ciągu dnia po kilka razy lecą te same utwory. Tak trzymać.
Babu: Czy będą powstawały kolejne stacje internetowe?
Krzysztof Łuszczewski: Tak, nowe kanały tematyczne będą powstawały i pojawią się wkrótce. Zapraszamy na moje.polskieradio.pl.
dj_dlugi: Ale nie do każdego utworu muzycznego jest wideoklip – co z takimi utworami?
Krzysztof Łuszczewski: Utworów bez wideoklipów nie jest aż tak wiele. Poza tym mamy kilka autorskich pomysłów na rozwiązanie tego problemu.
onnn: Czy istnieje możliwość powrotu „Bis-upu”?
Krzysztof Łuszczewski: „Bis-up” to zamknięty rozdział w historii stacji. Wszystkie elementy obecne w tej audycji można jednak nadal odnaleźć na antenie Czwórki.
marcin: Czy w nowym sezonie do radia dojdą nowi prowadzący?
Krzysztof Łuszczewski: A kiedy zaczyna się nowy sezon? :)
Kamil06: Czy kiedyś ktoś myślał o zrobieniu podcastów autorskich audycji muzycznych, coś na wzór radia BBC, czyli dana audycja jest do odsłuchania, aż do wyemitowania kolejnej audycji?
Krzysztof Łuszczewski: Pierwszym krokiem w tym kierunku jest moje.polskieradio.pl. Również na nowym portalu Polskiego Radia będą zamieszczane podcasty z audycji.
convertops: Czy istnieją jakieś powody, z powodu których nie łatwo jest funkcjonowac na rynku, nadając muzykę niepochodzącą z mainstreamu?
Krzysztof Łuszczewski: Lubimy wyzwania. :)
marcin: Jak można dostać się do Czwórki, w sensie zostania prowadzącym lub reporterem albo serwisantem?
Krzysztof Łuszczewski: Metrem do stacji Wierzbno, stamtąd pięć minut piechotą. :)
marcin: Czy jako uczeń LO mógłbym współpracować z czwórką w roli korespondenta albo w innym charakterze?
Krzysztof Łuszczewski: Warto spróbować. :)
marcin: Nowy sezon zaczyna się zazwyczaj od września.
Krzysztof Łuszczewski: U nas nowy sezon trwa cały rok. Albo: każdy dzień to nowy sezon. :)
Michal_D: Czy Czwórka planuje też ściągnąć jakieś wielkie nazwiska do audycji autorskich?
Krzysztof Łuszczewski: Tak: Chemical Brothers, MUSE, Daft Punk... Jeśli tylko zaakceptują nasze warunki. :)
arus: Czy są jakieś szanse na rozszerzenie zasięgu Czwórki?
Krzysztof Łuszczewski: Eter nie jest z gumy. :)
Dzik: Chcę zostać prezenterem - jak sie do Was dobić? Mam demo przysłać? Robicie nabór?
Krzysztof Łuszczewski: Al. Niepodległości 77/85, Warszawa. :)
wallace: Byłem, mam zdjęcie, obiekt strzeżony przez wyspecjalizowane uzbrojone służby ochronne, aż strach się bać i wejść.
Krzysztof Łuszczewski: Do odważnych świat należy. To pierwszy etap rekrutacji. :)
convertops: Jak ocenia pan rynek, do którego kierujecie swoje audycje, w porównaniu do stacji nadających mniej ambitną muzykę?
Krzysztof Łuszczewski: Rynek trudny, ale obiecujący.
convertops: Życzę powodzenia i może się jeszcze spotkamy, Pozdrawiam
Program4: Bardzo dziękujemy za udział i mnóstwo ciekawych pytań. Mamy nadzieję, że jeszcze nie raz będziemy mieli możliwość wspólnej dyskusji. Niestety pytań było tak wiele, że nie zdążyliśmy na wszystkie odpowiedzieć.