Historia Waleriana Borowczyka. "Człowiek bardziej obrazu, niż słowa"
- Przygotowania trwały dwanaście lat, przez kolejnych pięć film powstawał. Łącznie przy projekcie pracowało ponad 400 osób. Proces pracy nad animacją pokazuje jak rozwija się ta gałąź chińskiej kinematografii, która jeszcze do niedawna traktowana była po macoszemu, jako kino dedykowane dzieciom i młodzieży - mówiła Jagoda Murczyńska, kulturoznawczyni, selekcjonerka Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków.
Historia, którą opowiadają twórcy "Dużej ryby" jest niezwykle współczesna. Inspiracje nie biorą się z przysypanej kurzem księgi, którą traktuje się wyłącznie jak kulturową ciekawostkę Jagoda Murczyńska
- Azjatycka animacja ma długą tradycję, bo w naturalny sposób wyrasta z innych dziedzin kultury takich jak teatr cieni, malarstwo tuszem czy drzeworyty. Szczyt popularności w Chinach przypada na lata 60. i 70. XX wieku i właściwie do niedawna było to kino bardzo niszowe - opowiadała w studiu Czwórki.
Polski zwiastun animacji "Duża ryba i begonia"
Jakie treści przekazywane są za pomocą kina animowanego? Czy popularną mangę można zaliczyć do nurtu azjatyckiej animacji? Co stanowi źródło inspiracji dla ich twórców? Które wywodzące się z chińskiej tradycji legendy zainspirowały Xuana Lianga i Chuna Zhanga do stworzenia "Dużej ryby"? Jak współcześnie wygląda współpraca europejskich i azjatyckich twórców animacji? M.in. o tym w nagraniu audycji.
***
Tytuł audycji: Hrapkowidz
Prowadzi: Błażej Hrapkowicz
Gość: Jagoda Murczyńska - kulturoznawczyni, selekcjonerka Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków.
Data emisji: 27.05.2018
Godzina emisji: 14.07
ac/kd