Koronawirus 2021. Jak pandemia wpłynęła na branżę sportową? 

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2021 20:14
- Branża sportu masowego jest w głębokiej zadyszce i można powiedzieć, że na krawędzi zapaści - tłumaczył Michał Drelich, członek zarządu Związku Organizatorów Sportu Masowego. 
Polacy zmienili podczas pandemii swoje preferencje i nawyki dotyczące treningów. Co na to branża sportowa?
Polacy zmienili podczas pandemii swoje preferencje i nawyki dotyczące treningów. Co na to branża sportowa?Foto: Shutterstock/Southwork
  • Pandemia COVID-19 pokrzyżowała plany nie tylko sportowcom, ale i organizatorom imprez sportowych
  • Przed branżą sportową wciąż stoi wiele wyzwań. Przyszły rok zapowiada się jeszcze trudniej niż mijający 
  • Organizacja sportowych imprez masowych z roku na rok drożeje (łącznie w ciągu pandemii nawet o 35 proc.)

- Na razie tego jeszcze być może nie widać, bo ten rok potoczył się siłą rozpędu, choć sezon rozpoczął się późno, bo w czerwcu - tłumaczył ekspert. Jak podkreślał, widać jednak zmiany, które najprawdopodobniej w przyszłym roku jeszcze bardziej utrudnią życie nie tylko sportowcom, ale i organizatorom sportowych imprez.

- Program "Polski ład" uderzył bardzo mocno w budżety samorządów, które dotychczas w dużej mierze finansowały sport powszechny w Polsce. Kolejnym powodem jest kurczenie się rynku sponsoringu sportowego, czyli odwrót firm prywatnych i spółek Skarbu Państwa od finansowania sportu powszechnego - podkreślał ekspert.

Kolejną konsekwencją pandemii jest też - jak wymieniał gość Czwórki - zmniejszenie liczby chętnych do brania udziału w publicznych wydarzeniach sportowych, m.in. biegach. - W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy średnio każdy Polak przytył ok. 5,7 kilograma - tłumaczył ekspert. - Już przed pandemią nie było dobrze, ale teraz mamy potężną lekcję do odrobienia - przyznał.

Sama aktywność fizyczna to jedno, ale - jak wyliczał Michał Drelich, kolejnym wyzwaniem, z którym zmierzyć się będą musieli organizatorzy wydarzeń sportowych, jest odbudowanie zaufania potencjalnych uczestników i zachęcenie ich do brania udziału w takich imprezach. - Obserwujemy, że coraz więcej sympatyków zyskują biegi górskie czy terenowe. To oznacza zmiany w preferencjach sportowców - mówił gość Czwórki. - Nowy rynek imprez masowych będzie więc musiał być wypracowany w ramach dialogu ze sportowcami, sponsorami, organizatorami, ale też administracją publiczną. 

Posłuchaj
05:15 _PR4_AAC 2021_12_10-09-47-51.mp3 Jak pandemia zmieniła sportowy rynek w Polsce? (Rozbiegani/Czwórka) 

Jak prognozował, w branży sportu masowego w nadchodzącym roku wiele się zmieni. - Na przykład oferta dla zawodników. Będzie więcej imprez kameralnych, ale z drugiej strony - będzie także więcej imprez ogromnych, które będą kosztowały więcej. To nie jest próba "odbicia" sobie ostatnich dwóch lat, czy szybkiego zarobku, ale próba poradzenia sobie z tym, że w ciągu ostatnich dwóch lat koszt organizowania imprez sportowych wzrósł nawet o 35 proc. - mówił gość Czwórki. 

Sprawdź także:

***

Tytuł audycji: Rozbiegani

Prowadzi: Karina Terzoni

Materiał przygotowała: Adrianna Janiszewska

Data emisji: 10.12.2021

Godzina emisji: 09.45

kd

Czytaj także

Kolorowy wulkan. O wizerunku scenicznym Wrony

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2021 17:30
- Potrzebę wyrażania wewnętrznego ja miałam od zawsze i na każdym polu. W muzyce, w sztuce, w modzie. Ale nigdy nie robiłam tego według planu, tylko z potrzeby chwili - opowiada Weronika "Wrona" Jasiówka, laureatka 5. odsłony naszego konkursu "Wydaj płytę z Będzie Głośno". 
rozwiń zwiń