Nie brakuje głosów, że obecnie historia nauczana jest w polskich placówkach edukacyjnych niewłaściwie. - Kilkakrotna poprawa reformy, która weszła w życie pod koniec lat 90., starała się pójśc w tym kierunku, aby ten XX w. był faktycznie wykładany i tłumaczony nie tylko na faktografii, ale przede wszystkim poprzez zrozumienie procesów, jakie miały miejsce. Istotne było, by uczniowie umieli wartościować, hierarchizować różne sytuacje, umieli się do nich właściwie odnieść i to jest bardzo cenna umiejętność - opowiada dydaktyk Stanisław Lenard.
Rzecz w tym, że jak to często bywa, ambitne założenia i plany to jedno, a ich realizacja to druga para kaloszy. Kontynuuje Lenard: - Niestety tak się złożyło, że nie udało się zrobić tego w gimnazjum. Trzyletni program nauczania historii okazał się kompletnym fiaskiem. Nauka od starożytności do XX w. zupełnie się nie udała. Przesunięcie tego do pierwszej klasy liceum to dla ucznia spore zderzenie, bo przecież to nowy człowiek w nowym miejscu, inne okoliczności itd. Poza tym przez wakacje trochę zapomniał, co jest przed tym XX wiekiem i tak naprawdę rozpoczyna tę naukę trochę zresetowany. Nie jest to nazbyt fortunne.
Jan Pietrzak, stojący za inicjatywą "Matura Orła Białego", podchodzi do sprawy bardziej zdecydowanie. - Ja bym to zawęził, bo nie znam się na programach szkolnych, jakie są tendencje, ruchy. Nie jest to też elementem zainteresowania Towarzystwa Patriotycznego. Nam przyświeca hasło z mojej piosenki: "żeby Polska była Polską" i u nas chodzi tylko i wyłącznie o historię Polski. Chcemy, żeby nasz program pomógł młodym ludziom, którzy się tym interesują, dotrzeć do dobrych książek, dobrych profesorów. Polak powinien być wyposażony w wiedzę na temat swojej historii, a teraz trwa batalia o pamięć historyczną, która jest prowadzona przez różne ośrodki wykrzywiające ją.
Jan Pietrzak, Stanisław Lenard, Rafał Habielski, Krzysztof Grzybowski
Towarzystwo Patriotyczne nie chce swoim pomysłem zarażać wszystkich uczniów. Zdaniem pomysłodawców, "Matura Orła Białego" to propozycja dla tych, którzy naprawdę historię kochają i jest dla nich ważna. Nie zależy im, aby za wszelką cenę przekonać do tego pomysłu uczniów, których pasjonują inne gałęzie wiedzy.
Więcej o pomysłach Towarzystwa Patriotycznego na "Maturę Orła Białego" oraz koncepcjach nauczania historii w szkołach, dowiecie się wysłuchując pełnego zapisu dyskusji w "4 do 4".
(ac/pj)