Co się stanie, gdy władza pojawia się w relacji uczeń – nauczyciel? Co dzieje się z tymi, którzy mają władzę w tej relacji i jakie to powoduje konsekwencje dla „władcy”, a jakie dla „podwładnego”. Jak uniknąć budowania asymetrii w relacjach, a jednocześnie w niektórych z nich umieć zachować autorytet? Porozmawiamy też o odpowiedzialności posiadania władzy i budowaniu współodpowiedzialności u tych, którzy nam podlegają. Co robić, by władza zmieniała w dobrym kierunku?
Nasz gość, dr Dorota Wiśniewska-Juszczak miała okazję prowadzić 12 godzinny wykład na temat władzy. Jej zdaniem… to za mało. – 12 godzin to zdecydowanie za krótko. Można na ten temat rozważać, rozprawiać godzinami. Studenci bardzo takie dyskusje lubią, ale nie tylko studenci. Władza przyciąga ale i odstrasza. – mówi dr Wiśniewska-Juszczak. – Władza się ludziom kojarzy z opresją, agresją. Dlatego też, większość Polaków ocenia, że to jeden z najmniej istotnych czynników w naszym codziennym życiu. A szkoda. Moim zadaniem jest pokazywanie, że za nią idzie dużo pozytywów, pod warunkiem, że jest prawidłowo wykorzystywana. – dodaje.
Nasze wyobrażenie na temat władzy i wszystkiego co za nią idzie pochodzi głównie z filmów, seriali czy książek. Zdaniem naszego gościa to bardzo duży błąd. Dlaczego? Komu wiedza na temat władzy jest niezbędna do prawidłowej pracy? O tym można się dowiedzieć z dołączonego nagrania rozmowy. Zapraszamy do słuchania.
***
Tytuł audycji: Strefa Prywatna
Prowadzi: Jakub Jamrozek
Gość: dr Dorota Wiśniewska-Juszczak (psycholog społeczny, Uniwersytet SWPS)
Data emisji: 5.10.2017
Godzina emisji: 20.07
ml