Poradnik maturzysty. Relaks podstawą nauki
Dr Anna Ziółkowska wyjaśnia jakie są trzy zasady skutecznego uczenia. Uczyć się skutecznie oznacza:
- dokładnie zapamiętać
- trwale przechować w pamięci
- szybko i łatwo wydobyć z pamięci, w niezmienionej postaci, wtedy, gdy dana informacja jest nam potrzebna
- Najczęstsze błędy to zaburzenia, którejś z wymienionych faz uczenia się - mówi ekspertka. - Któraś z tych faz szwankuje. Nie koncentrujemy uwagi na tym, czego chcemy się nauczyć. Nie rozumiemy tego, co staramy się zapamiętać. Nie łączymy przyswajanego materiałów z dotychczasową wiedzą. Nie powtarzamy materiału. Nie robimy przerw w nauce. Nie wkładamy wysiłku w proces uczenia się. Albo stosujemy nieskuteczne strategie uczenia się - wymienia. - A strategie uczenia się to wszelkie, intencjonalnie podejmowane działania, które są nastawione na cel, jakim jest nauczenie się - dodaje.
Strategia dobrana pod cel
Inaczej uczymy się na pamięć np. numeru telefonu czy wiersza, inaczej matematyki, historii czy słówek z języka obcego. - Musimy dobrać metodę uczenia się do tego, czego chcemy się nauczyć - mówi specjalistka. - Łatwo uczymy się "głupot", ciekawostek, usłyszane dowcipy zapamiętujemy z lekkością, bo wzbudzają w nas emocje. Często są to rzeczy ciekawsze, zabawniejsze.
Dr Anna Ziółkowska podkreśla, że samo "muszę się nauczyć" nie wystarczy. Warto znaleźć coś ciekawego w tym, czego się uczymy. Emocje, skojarzenia są tu bardzo ważne.
W wielu podręcznikach polecane są mnemotechniki, czyli metody nauki oparte na skojarzeniach i wyobraźni. Czwórkowy gość zaleca jedna, by przede wszystkim zadbać o spokój podczas nauki, pracować nad koncentracją, a metodę nauki dopasować do przedmiotu, którego się uczymy.
Uporządkowanie materiału jest kluczowe. Poświęćmy czas wyłącznie na naukę, to przyniesie efekt. Nie ma złej pamięci, są problemy z koncentracją Anna Ziółkowska
Sen i emocje
Niezwykle istotne podczas nauki są przerwy. One wbrew pozorom nie są stratą czasu, a pozwalają na utrwalenie materiału. Odpoczynek i higiena nauki są bardzo istotne. Gdy wieczorem czujemy, że już "nic nie wchodzi nam do głowy" rano może się okazać, że dany materiał świetnie pamiętamy.
Ciekawym aspektem są tu też emocje. Niezależnie od tego czy jest to złość, czy radość, pomogą nam w nauce. Dr Anna Ziółkowska zwraca uwagę, że tu liczy się ich intensywność. Gdy emocje biorą górę, to nie nauczymy się zbyt wiele, bo wtedy one dominują. W innym przypadku pomogą nam.
***
Tytuł audycji: "Strefa prywatna"
Prowadzi: Jakub Jamrozek
Gość: dr Anna Ziółkowska z Katedry Psychologii Emocji i Osobowości na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu
Materiał: Mateusz Kulik
Data emisji: 14.05.2020
Godzina emisji: 20.08
pj/kul