Niezwykły mózg Einsteina

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2013 14:06
W czym tkwił tajemnica geniuszu jednego z najwybitniejszych naukowców wszech czasów - Alberta Einsteina? Naukowcy od lat doszukują się w budowie jego mózgu przyczyn niezwykłych zdolności.
Niezwykły mózg Einsteina
Foto: Ferdinand Schmutzer/Wikimedia Commons

Mózg Einsteina wzbudzał wiele emocji i naukowcy z różnych stron świata mieli kolejne pomysły na szukanie źródła jego zaskakujących możliwości. Próbowano m.in. oceniać stosunek liczby neuronów do komórek gleju. W tym przypadku mózg Alberta Einsteina nie okazał się w jakikolwiek sposób różny od przeciętnego. Neurony liczono również w każdym centymetrze sześciennym tkanki. Badacze uznali, ze kora mózgowa fizyka była cieńsza niż przeciętna, ale za to neurony były w niej gęściej rozmieszczone. Do badań nad mózgiem wybitnego uczonego powrócono w 2013 roku. Tym razem przeanalizowano zdjęcia mózgu wykonane w 1955 roku, krótko po śmierci uczonego. Na podstawie tych badań naukowcy stwierdzili, że Albert Einstein miał ponadprzeciętnie duże spoidło wielkie (inaczej ciało modzelowate, strukturę łączącą obie półkule mózgu).
O szczegóły tego odkrycia zapytamy dr Pawła Boguszewskiego zajmującego się m.in badaniami nad mózgiem w Instytucie Biologii Doświadczalnej Polskiej Akademii Nauk. Więcej w najbliższy wtorek, 15 października między godzina 16.00 a 19.00 w "Czwartym Wymiarze".
Zapraszamy

Zobacz więcej na temat: Albert Einstein NAUKA Czwórka

Uniwersyteckie przedszkola - rozwiązanie dla studiujących rodziców

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2013 10:53
Gdy mama i tata idą na studia pojawiają się pytania, kto zajmie się ich dzieckiem, czy w szkole znajdą miejsce by nakarmić czy przewinąć malucha. Uczelnie wychodzą naprzeciw ich oczekiwaniom, ale wciąż jest wiele do zrobienia.

Niebezpieczna przyjemność jedzenia słodyczy

Ostatnia aktualizacja: 25.09.2013 13:40
- Wszyscy rodzimy się z upodobaniem do smaku słodkiego. Noworodki potrafią rozróżnić intensywność tego smaku – mówi Dr inż. Ewa Lange z SGGW.

"Naukowy ERASMUS"