Ogłoszone wyniki badania "Barometr Edukacyjny Bayer 2013", pokazują, że 77 proc. młodych Polaków wyraźnie dostrzega, że nauka przyczynia się do poprawy jakości codziennego życia.
- Reprezentanci młodego pokolenia bardzo wyraźnie dostrzegają znaczenie nauki w ich życiu. Czują z nią bliski kontakt zarówno w wymiarze ogólnym, jak i konkretnych przejawów wpływu poszczególnych dziedzin nauki na ich życie - interpretuje dr Izabella Anuszewska, dyrektor Działu Badań Millward Brown.
Nowoczesne formy telekomunikacji, innowacje w medycynie, wykorzystanie nowoczesnych materiałów w sporcie - to najczęściej wymieniane przejawy znaczenia nauki dla codziennego życia. - Blisko 65 proc. młodych ludzi dostrzega, że właśnie dzięki nauce maja czas na to, by zajmować się tym, co ich naprawdę interesuje. Rozumieją też, że wartość nauki polega tym, iż dzięki niej następuje rozwój cywilizacyjny - dodała w rozmowie z Krzysztofem Michalskim.
Mimo tych pozytywnych obserwacji Polska wciąż jest w ogonie Europy pod względem innowacyjności. - Zaszkodził nam sposób przebiegu kariery akademickiej, czyli przewaga publikacji nad patentami i wdrożeniami - wyjaśnił prorektor Politechniki Warszawskiej profesor Władysław Wieczorek. W Polsce brak też rodzimego innowacyjnego przemysłu, z którymi mogliby współpracować naukowcy. Gość "Naukowego zawrotu głowy" dodał jednak, że coraz większym powodzeniem cieszą się studia na takich kierunkach, jak automatyka i robotyka, biotechnologia, architektura, lotnictwo i kosmonautyka, informatyka.
Jego zdaniem "największą szanse rozwoju stwarzają badania interdyscyplinarne", a także praca w małych zespołach. - Jeśli spojrzymy na rankingi, to wygrywają je uczelnie, na których studiuje około 10 tysięcy, a nie kilkadziesiąt jak na Politechnice. Nam jest trudno pogodzić powszechność studiowania z elitarnością.
Patronem badań jest Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Politechnika Warszawska.
Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy, którą przygotował i prowadził Krzysztof Michalski.
(asz)