Twórcy portretują zjawiska, które znamy nie tylko z seriali. Wartością jest to, że wyjaśniają jego przyczyny, w jaki sposób doszło do sytuacji, opisują konsekwencje Magdalena Śniegulska
Z jednej strony daje to twórcom dużo większą swobodę w wyborze i sposobie opowiadania historii, z drugiej kolejne produkcje, nawet te, skierowane do młodego widza stawiają na coraz odważniejsze środki przekazu. Zdaniem psycholog Magdaleny Śniegulskiej pod względem tematycznym współczesne produkcje nie różnią się od tych emitowanych w latach 80. czy 90. - Problemy pozostały te same, zmieniła się narracja. Coraz większa grupa filmowców opisuje prawdę codzienności w sposób dosłowny, nawet jeśli to brutalna prawda.
W "The End of the F***ing World" z 2017 roku para nastolatków niczym Mallory i Mickey Knox przemierzają Anglię w poszukiwaniu niebezpiecznych przygód, jednym z głównych tematów "Euforii" są eksperymenty z własną seksualnością i narkotykami, a serial "13 powodów" opiera się na historii nastolatki, której akt samobójstwa mogliśmy obejrzeć w jednym z odcinków. Wszystkie powyższe cieszą się niesłabnącą popularnością.
- Współczesne seriale są odpowiedzią na otaczającą rzeczywistość. Kiedyś problemy młodych ludzi opisywane i rozwiązywane były w jednym odcinku. Dziś całe serie są poświęcone naturze młodych ludzi – komentował zjawisko krytyk filmowy Kuba Koisz.
Trwa dyskusja na temat wprowadzenia nowych standardów, które miałyby obowiązywać scenarzystów i reżyserów pracujących nad serialami dla nastolatków. Czy dosadny język łatwiej dociera do widza? W jaki sposób współczesne seriale łączą się z dziełami Szekspira i Goethego? Co w tych produkcjach wzbudza największe kontrowersje? Zapraszamy do wysłuchania dyskusji.
***
Tytuł audycji: "Strefa prywatna"
Prowadzi: Weronika Puszkar
Gość: Magdalena Śniegulska (psycholog, psychoterapeutka), Kuba Koisz (dziennikarz, krytyk filmowy)
Data emisji: 15.10.2019
Godzina emisji: 20.08
ac