- Znamy laureatów 28. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie. Wszystkie prace można oglądać na wystawach, które można oglądać do 12 września.
- Prof. Lech Majewski wyjaśnia, co tworzy artystę i dobry plakat.
- Początki Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie. Znaczenie ASP.
- Co jest dziś modne w świecie plakatu.
- Dasha Podoltseva z Ukrainy laureatką konkursu głównego i Maria Mencwel laureatka konkursu "Dom".
Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie to wielkie święto tej sztuki. Profesor Lech Majewski, rezydent Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie, powiedział kiedyś, że artystę tworzą: głowa, serce i ręka.
- To, co powiedziałem, dotyczy wszystkich artystów.
- Jeśli któregoś elementu brakuje, to możemy być najwyżej rzemieślnikiem - wyjaśnił w Czwórce. - W przypadku Picassa czy Salvadora Dali ich serca powodowały, że cały czas byli artystami hiszpańskimi. W sztuce ważne jest to, skąd się pochodzi, tradycja buduje osobowość artysty. To dotyczy wszystkich.
W sztukach plastycznych plakat jest tą dość specyficzną, kierowaną do jakiejś grupy społecznej, często z konkretnego kraju. Plakaty często posługują się językiem rozumianym przez dane społeczeństwo.
19:27 czwórka stacja kultura 28.06.2023.mp3 O 28. Międzynarodowym Biennale Plakatu opowiadają prof. Lech Majewski, prezydent wydarzenia, oraz Justyna Czerniakowska, sekretarz generalny Biennale (Stacja Kultura/Czwórka)
- Dobry plakat to taki, który jest skuteczny. To sztuka komunikatu, który ma dotrzeć, poruszyć, zapowiedzieć, zaprosić, wzbudzić refleksję - wyjaśnia profesor w rozmowie z Kasią Dydo. - Plakat wchodzi w interakcję z oglądającym, jest do niego kierowany, czasem bardzo silnie, by go mocno wzburzyć.
Bez ASP nie byłoby Biennale
Główna wystawa 28. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie odbywa się w Pałacu Czapskich, głównym budynku warszawskiej ASP. Uczelnia jest niezwykle ważna, jeśli chodzi o historię Biennale Plakatu.
- Koncepcja powstania Biennale Plakatu to lata 60. i postaci profesorów Józefa Mroszczaka i Henryka Tomaszewskiego - mówi Justyna Czerniakowska, sekretarz generalny Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie. - W czasach komunizmu i PRL-u na ulicach było szaro, a pojawiły się kolorowe plakaty, które tworzą ci twórcy wbrew temu, czego oczekuje cenzura. Propagując kulturę zagraniczną, przemycają też swoje myśli. Na to pozwalały te okoliczności. Dopuszczały też refleksję, czym może być język wizualny w takich czasach.
Plakat i zjawiska różnorodne
Dziś w internecie mamy wszystko. Z obrazkami funkcjonujemy na co dzień. Justyna Czerniakowska zwraca jednak uwagę, że internet nie segreguje estetyki wizualnej, zaś Biennale podaje coś, co jest przefiltrowane przez komisję selekcyjną, która oscyluje wokół estetyki. - My nie podajemy "śmietnika" wizualnego tylko coś, co jest wynikiem wyboru zjawisk różnorodnych - podkreśla. - Są tu plakaty ideowe, kulturalne, muzyczne, związane z każdym krajem i rejonem.
Do głównego konkursu 28. Międzynarodowego Biennale Plakatu nadesłano 6100 prac z całego świata. Ich poziom był bardzo wysoki. Jury wybrało 300 z nich, tworząc pewnego rodzaju "rezerwat plakatu".
- Dziś artystów napędzają zlecenia, ale też potrzeba wyrażenia samego siebie. Graficy użytkowi chcą też wypowiedzieć się ideowo, bo zwykle służą ideowo jakiejś innej dziedzinie - zauważa gość Czwórki.
Trendy i mody w świecie plakatu
Goście Czwórki zauważają, że przez świat plakatu też przechodzą trendy i mody. W tym roku wiele prac zgłoszonych do Biennale miało charakter antywojenny. - Ten temat często przejawiał się jako przefiltrowany na różne sposoby motyw gołębia pokoju - zdradza sekretarz generalny Biennale. - Znaleźć dobrą, nową interpretację tego symbolu było ciężko. Było też dużo plakatów typograficznych, czyli związanych z literą, liternictwem, które wizualnie, oprócz treści niosą też treść atrakcyjną dla wzoru, nie są tak ideowo skonfigurowane.
- Z modą jest różnie. Sztuka i plakat też dostosowują się do zmian technologii - dodaje profesor Lech Majewski. - Dziś widać, że ważna jest koncepcja i indywidualne podejście do rozwiązań graficznych. Ręka i głowa są niezwykle ważne. Plakat trzeba wymyślić i zrealizować wg największego kunsztu. Atrakcyjność jest tu niezwykle ważna.
Złote medale 28. Międzynarodowego Biennale Plakatu
Złoty medal w konkursie głównym 28. Międzynarodowego Biennale Plakatu powędrował w ręce Dashy Podoltsevej z Ukrainy. Narodzono plakat "Harvest" ("Żniwa").
Obok konkursu głównego na Biennale Plakatu organizowany jest też konkurs tematyczny. W tym roku jego motywem przewodnim było hasło "Dom". - To temat bardzo szeroki, chodzi o pochodzenie, o to, w jakim miejscu jesteśmy, jakie problemy możemy spotkać - takie narodowe, danych krajów - wyjaśniają goście Czwórki. - "Dom" to też problemy wewnętrzne, rodzinne związane z emigracją, przemieszczaniem się, z traumą rodzinną - dodają.
Każdego roku temat tego konkursu jest inny. - Dwa lata temu było to "Zdrowie", bo każdego roku staramy się znaleźć problem społeczny, który jest palący - wyjaśnia prof. Lech Majewski. - W tym roku to "Dom". Mnóstwo ludzi potraciło swoje domy, a dom to nie tylko budynek, miejsce urodzenia, ale miejsce w świadomości, które zostaje na całe życie.
Złoty medal w tym konkursie zdobyła Polka Maria Mencwel za plakat pt. "Home".
Wystawę konkursową "Dom" możemy oglądać na pl. Piłsudskiego w Warszawie.
Czwórka jest patronem tego wydarzenia.
***
Tytuł audycji: Stacja Kultura
Prowadzi: Kasia Dydo
Goście: prof. Lech Majewski (prezydent Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie), Justyna Czerniakowska (sekretarz generalny Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie)
Data emisji: 27.06.2023
Godzina emisji: 10.14
pj