Krzysztof Hołowczyc, zawodnik ORLEN Teamu, wystartuje w kolejnym rajdzie Dakar za kierownicą BMW X3 CC, wystawionego przez słynny niemiecki zespól X-raid. Hołek zapowiada, że jadąc tym autem, będzie miał realną szansę walczyć nawet o zwycięstwo.
Zespół X-raid planuje wystawienie w Dakarze 2011 łącznie sześciu załóg dysponujących autami BMW X3 CC. Pełny skład załóg X-raid zostanie ogłoszony już wkrótce. Wiadomo, że pilotem Hołowczyca będzie ponownie Belg Jean-Marc Fortin.
"Marzenia w końcu się spełniają! Gdy po raz pierwszy stanąłem na starcie Dakaru, wiedziałem już, że ten rajd można wygrać wyłącznie jadąc autem fabrycznym. W kolejnych startach, gdy coraz bardziej zbliżałem się do czołówki, wiedziałem, że jestem obserwowany przez fabryki i że nadejdzie kiedyś taki dzień, gdy będę mógł walczyć z nimi jak równy z równym. Każdy kto zna Dakar, wie jak silny jest fabryczny zespół X-raid i ich rajdówka BMW X3 CC. Można powiedzieć, że jest to obok Volkswagena druga siła Dakaru. Jestem bardzo szczęśliwy, że dzięki przychylności i wytrwałości mojego sponsora, firmy PKN ORLEN, udało się dostać do tak dobrego i profesjonalnie zorganizowanego zespołu. Niewątpliwie czuję na sobie bardzo dużą odpowiedzialność, gdyż takie auto zobowiązuje do walki o wszystko. Zdaję sobie równocześnie sprawę, że konkurencja na rajdzie będzie bardzo duża, a każdy z czołówki chce stanąć na podium. Teraz już wszystko pozostaje w moich rękach. Muszę się bardzo dobrze przygotowywać do tego startu. Mam nadzieję, że już podczas zaplanowanych na wrzesień testów uda mi się dobrze zaprzyjaźnić z X3 CC" – powiedział Krzysztof Hołowczyc.
W ramach umowy z firmą X-raid załoga ORLEN Team będzie uczestniczyć nie tylko w przeddakarowych testach zorganizowanych dla całego teamu w Maroku, ale wystartuje też w jednym z rajdów cross-country, o specyfice zbliżonej do Dakaru.
"Jest nam niezmiernie miło powitać w zespole X-raid tak znakomitego kierowcę, jakim jest Krzysztof Hołowczyc. Liczymy, że posiadając przygotowane przez naszą firmę, bardzo szybkie i wytrzymałe auto, wykorzystujące innowacyjną technologię BMW Diesel Power, polski kierowca będzie mógł śmiało walczyć o podium" – stwierdził Sven Quandt, szef X-raid.
Samochodowa załoga ORLEN Team z Krzysztofem Hołowczycem za kierownicą (wówczas Mitsubishi Pajero), po raz pierwszy wystartowała w Dakarze w 2005 roku. Hołek ukończył rajd po poważnych problemach technicznych na 60. pozycji. Po wyeliminowaniu awarii na poszczególnych etapach zajmował lokaty w ścisłej czołówce rajdu. Od roku 2006 ORLEN Team startował już Nissanem Navarą. Edycji 2006 i 2007 załoga ORLEN Team jednak nie ukończyła na skutek awarii i wypadku. W 2009 roku po rewelacyjnym występie Hołek ukończył imprezę na doskonałej 5. pozycji, wyprzedzając wielu kierowców z teamów fabrycznych. Jest to, jak dotąd, najwyższe miejsce polskiej ekipy samochodowej w historii Dakaru. Marzenia o zwycięstwie w Dakarze w roku 2010r. pozostały pogrzebane na ostatnim odcinku na pustyni Atakama. Kierowca ORLEN Team świetnie spisywał się w rajdzie zajmując po ośmiu etapach szóste miejsce. Niestety na dziewiątym, feralnym etapie, w Nissanie Navara urwał się tylny most i wypadł wał napędowy. Polsko-belgijska załoga próbowała walczyć z awarią, ale była bez szans. Hołowczyc musiał wycofać się z rajdu. W roku 2011 Hołowczyc powraca na trasę legendarnego Rajdu Dakar w bardzo szybkim, fabrycznym BMW X3 CC wyposażonym w wysokoprężny silnik, by walczyć o najwyższy stopień podium.
Specyfikacja techniczna X-raid BMW X3 CC
Silnik diesla BMW z systemem podwójnego turbodoładowania
6 cylindrów w układzie liniowym, 24-zawory, DOHC
Średnica tłoków x skok 84.0 mm x 88.0 mm
Pojemność 3000 cc
System paliwowy Bosch Common Rail, 2000 bar
Moc maksymalna kW/ bhp 210 / 286 przy 4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 650 Nm / 2100 obr/min
Sprzęgło trzytarczowe, metalowe (AP Racing)
Skrzynia biegów 5 lub 6 biegowa, sekwencyjna (Sadev)
Mechanizmy różnicowe przód/tył mechaniczne z mechanizmem samoblokującym (X-trac)
Zawieszenie niezależne z podwójnymi wahaczami
Amortyzatory 250 mm (Reiger)
Tarcze hamulców wentylowane , 6 tłoczkowe zaciski (AP Racing)
Opony 235/85 R16 (BF Goodrich)
Obręcze aluminiowe (BBS)
Koła zapasowe 2+1
Nadwozie
Kevlarowo-karbonowy kompozyt
Konstrukcja rurowa nadwozia
Siedzenia zgodne ze specyfikacją FIA (Recaro)
Komputer Motec, GPS—ERTF / Easy Trip
Zbiornik paliwa FT3 standard, pojemność 420 litrów (ATL)
Wymiary
Całkowita długość/szerokość/wysokość 4,650/ 2,000/ 1,850 mm
Rozstaw osi 2,850 mm
Rozstaw kół 1,815 mm
Waga 1,900 kg, minimalna zgodna z regulaminem
dm, www.orlenteam.pl