Wkrótce w salonach Empik pod wspólną nazwą Empik Art Unlimited pojawią się kolekcje gadżetów sygnowane przez znanych polskich artystów. Zaproszony do udziału w projekcie Michał Miszkurka, który na co dzień zajmuje się m.in. plakatem, skupił się na graficznym zilustrowaniu popularnych cytatów i internetowych memów, czyli zabawnych rysunków, przedstawiających w krzywym zwierciadle rzeczywistość. Przygotował specjalną kolekcję prac, które oglądać będzie można na przedmiotach codziennego użytku. - Memy były podstawą całej kolekcji - mówi artysta w Czwórce. - Jednak reszta motywów to już mój research i pomysł.
Jak przyznaje Miszkurka świat szybko posuwa się naprzód. A memy równie szybko się dezaktualizują i przepadają w masie innych rzeczy, które pojawiają się w sieci. - Stary jeszcze nie jestem, ale moje pokolenie posługuje się troszkę innym językiem niż ci zupełnie młodzi ludzie - mówi artysta. - Musiałem więc trochę "nadgonić", poznać nowe określenia. Odkryłem wówczas fascynujący, wielopłaszczyznowy świat.
Najbardziej zadziwiły go internetowa nowomowa i słowa typu "słitfocia". - Wiedziałem, że coś takiego istnieje, ale i tak musiałem dokładnie poszukać w sieci, by znaleźć konkretne zdjęcie, odpowiadające kryteriom "słitfoci", by móc się na nim oprzeć, tworząc swoje prace - opowiada grafik.
Jego prace pojawią się w Empiku pod koniec października 2013. Artysta ma nadzieję, że do tego czasu żaden z wykorzystanych przez niego memów się nie zdezaktualizuje. Już dziś zresztą, dzięki wykorzystaniu rysunku na przedmiotach codziennego użytku, obrazki te nabierają nowych znaczeń.
- Taki był pomysł - mówi gość "Kontrkultury". - Chodziło mi z jednej strony o to, by odwołać się do już istniejących powiązań, a z drugiej, by dać ludziom inspirację.
Dlatego na przykład popularne w sieci sformułowanie "Jestem hardcorem" Miszkurka postanowił przedstawić w sposób zupełnie nowy. - Wiadomo było, że dosłowne pokazanie hardocre’u nie ma sensu, więc poszedłem w zupełnie innym kierunku - mówi grafik.
Artysta na warsztat wziął także m.in. "zakaz paczenia", "szlachta się bawi" i "ogarnij się". Ten ostatni zresztą jest jego ulubionym memem.
Nad projektem Empik Art Unlimited patronat objęła Radiowa Czwórka.
Logo projektu Empik Art Unlimited
(kd)