Jak małymi nakładami sprawić, że miasto będzie ciekawsze, bardziej kolorowe, intrygujące? Mieszkańcy wielkich miast mają głowy pełne pomysłów. Park dla psów w centrum Warszawy, mural we Wrocławiu, ratowanie magicznych adresów Krakowa, ożywienie poznańskich straganów na Ratajach czy studio muzyczne dla raperów w Trójmieście - to tylko niektóre z nich.
Według badań firmy Groupon aż 80 proc. Polaków chce działać i zmieniać swoją okolicę. – Okazuje sie, że zaczynamy dbać o najbliższe otoczenie, dzielnice - opowiada Aniela Hejnowska, dyrektor zarządzająca Groupon Polska. - Dla społeczności lokalnych chcemy robić coraz więcej, bo dzięki temu poprawiamy też jakość swojego własnego życia.
– Nasza organizacja nazywa się Przewodnicy Łódzcy To Tu To Tam – opowiada słuchacz Czwórki, Krzysztof z Łodzi, który wraz ze znajomymi założył grupę przewodników miejskich. – Oprowadzamy co tydzień wycieczki i pokazujemy ciekawe miejsca. Grupa istnieje już od ponad roku.
Zdaniem Marty Żakowskiej, antropolog i redaktor naczelnej magazynu "Miasta", fakt, że pojawia się nowa forma realizacji zadań publicznych, czyli "inicjatywa lokalna", oznacza, że nie tylko mieszkańcy chcą działać na rzecz tego, co dzieje się wokół nich, ale także włodarze miast i miasteczek. – Okazuje się, że pojawia się coraz więcej pomysłów na to, jak ulepszać przestrzeń miejską – mówi gość "4 do 4". – I to działa.
Marta Żakowska i Aniela Hejnowska wraz z Kubą Kuklą w Czwórce (fot. W.Kusiński)