Kobieta nadaje się do gotowania, prania i do łóżka

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2012 16:00
Takie wrażenie na temat społecznej roli pań, można odnieść oglądając niektóre reklamy pojawiające się mediach. Przeciwko takiemu przedstawianiu kobiet wystąpił Rzecznik Praw Obywatelskich.
Audio
  • Kasia Węsierska i Ola Niżyńska o partnerskim traktowaniu kobiet

- Jak się okazuje na seksistowskie przekazy prezentowane w reklamach skarżą się obywatele, stąd inicjatywa pani Rzecznik, która zapelowała o przeprowadzenie kontroli do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – mówiła w audycji "Pod Lupą" czwórkowa reporterka Kasia Węsierska, która przyjrzała się sprawie spotów godzących w kobiecą godność.

Seksizm w reklamach polega najczęściej na przedstawianiu kobiet w sposób stereotypowy, jako osób, kótre najlepiej spełniają się podczas sprzątania i gotowania, ale też na wykorzystywaniu ich cielesności do zwiększenia sprzedaży towarów i usług.

Zdaniem Mirosława Wróblewskiego z biura Rzecznika Praw Obywatelskich takie reklamy naruszają nie tylko godność kobiet, ale mogą stać w sprzeczności z prawem antydyskryminacyjnym, które przyjęto na podstawie dyrektyw Unii Europejskiej.

Problem dotyczy przede wszystkim reklam prezentowanych w tzw. otwartej przestrzeni, takiej jak np. Internet. W przeciwieństwie do radia i telewizji, nadzorowanych przez KRRiT, trudniej jest w niej wywrzeć nacisk prawny na podmioty prezentujące seksistowskie reklamy. – W tym wypadku trzeba bardziej apelować do poczucia odpowiedzialności i przestrzegania zasad etycznych. To konsumenci mogą głosować swoimi portfelami nie kupując produktów, które są reklamowane czasem w ohydny sposób – mówił Mirosław Wróblewski

Więcej na temat seksistowskich reklam i kształtowania partnerskich stosunków pomiędzy kobietami i mężczyznami dowiesz się słuchając rozmowy z Aleksandrą Niżyńską z Instytutu Spraw Publicznych.

bch

Czytaj także

"Metro”: RPO zaczął walkę z seksizmem w reklamie

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2010 08:26
Rzecznik Praw Obywatelskich Janusz Kochanowski ruszył na wojnę z seksistowskimi reklamami. Namawia minister Radziszewską do opracowania nowego kodeksu etyki reklamy, donosi "Metro".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Premier przeprasza dziennikarkę Polskiego Radia za komentarz o stroju

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2011 23:00
- Może nie było to najmądrzejsze, ale niegroźne - powiedział premier, komentując swoje własne słowa. Dodał, że jeśli ktoś czuje się urażony, to przeprasza.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Izraelki rozebrały się, by bronić egipskiej blogerki

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2011 06:33
Blogerka otrzymała wcześniej tysiące gróźb po tym, jak opublikowała swoje nagie zdjęcia w proteście przeciwko ograniczaniu wolności w Egipcie.
rozwiń zwiń