Reklama zewnętrzna – kolorowa ozdoba, czy szpetny chaos?

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2012 15:00
- W Paryżu jest 1800 billboardów ograniczonych wielkościowo. W Warszawie mamy ich 20 tysięcy – zauważa Emilia Dymna ze stowarzyszenia "Moje miasto, a w nim" , która wzięła udział w Czwórkowej dyskusji poświęconej temu problemowi.
Audio
  • Reklama zewnętrzna – kolorowa ozdoba, czy szpetny chaos?

Polska przestrzeń publiczna w ostatnich latach stała się jedną wielką powierzchnią reklamową. Żadne rozporządzenia i przepisy nie pomagają w walce z wszechobecnymi kolorowymi płachtami, zakrywającymi nieraz całe ściany kamienic. Mieszkańcy coraz częściej się sprzeciwiają się nachalności reklam umieszczanych w pejzażu bez zwracania uwagi na architektoniczny kontekst. Z drugiej strony pojawiają się głosy, że pomysłowy billboard odwraca uwagę od jego betonowej szarości.

Problemowi temu została poświęcona tegoroczna edycja festiwalu "Warszawa w budowie". W jego ramach, przez prawie dwa miesiące, w salonie mebli Emilia, można oglądać wystawę "Miasto na sprzedaż", poświęconą historii polskiej reklamy zewnetrznej. – Można tam też zobaczyć, co by było, gdyby znane dzieła architektury były w Polsce. W naszej symulacji są całe zasłonięte reklamami, tak jak nasz Pałac Kultury, który przez wiele lat był nimi oblepiony- mówi Elżbieta Dymna.

Uczestniczący w dyskusji  Czwórki Sławomir Witkowski z Warszawskiej Szkoły Reklamy zauważa, że zdarzają się reklamy, które znakomicie dopełniają przestrzeń. - Mówię o reklamie ambientowej, która w przestrzeń miejską wchodzi na zasadzie zaskoczenia – przekonywał.

Zdaniem Dymnej problem jakości reklam, jest obecnie kwestią drugorzędną. W pierwszej kolejności regulacji powinna zostać poddana jej ilość i sposób umieszczania w przestrzeni miejskiej. Więcej na ten temat w nagraniu audycji.

bch

Czytaj także

Nie ma mocnych na reklamy

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2012 16:18
- Nawet ludzie, którzy uznają się za odpornych na sugestię, ulegną jej, jeśli tylko zastosuje się odpowiednie mechanizmy manipulacji – mówił w Czwórce Tomasz Stawiszyński. Zapraszamy do wysłuchania dyskusji.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Szpetne miasta świadczą o nas

Ostatnia aktualizacja: 06.09.2012 15:46
Bilbordy, reklamy, plakaty, ekrany akustyczne - to tylko małe elementy, jednak w wielkiej liczbie mogą zniszczyć wizerunek pięknych aglomeracji. W Polsce małe i duże miasta stają się zakładnikami brzydoty i bylejakości.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kobieta idealna według mężczyzn

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2012 15:00
Ostatni sondaż OBOP-u może służyć radą paniom, które pragną zostać idealną kobietą. Wydaje się, że droga jest całkiem prosta - wystarczy nie być feministką, zdjąć bieliznę i nie wychodzić samej na imprezy. Czy rzeczywiście to takie łatwe?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ateista, czyli "wiedźma XXI wieku"

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2012 16:30
"Ateiści to ludzie bez zasad", "jest im w życiu łatwiej" - mówi o niewierzących spora część Polaków. – Zamiast Boga mamy inne punkty odniesienia. Odpowiadamy wyłącznie przed samym sobą, a to wcale nie jest proste – mówią ateiści.
rozwiń zwiń