Zlikwidujmy prace domowe albo podejdźmy do nich kreatywnie

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2013 18:18
Praca domowa to nieciekawe wspomnienie ze szkolnych lat. Zadania z matematyki, potem wypracowanie z polskiego, kilka ćwiczeń z angielskiego zajmowały po kilka godzin każdego wieczora. Od lat w tej kwestii nic się nie zmienia, może czas znieść prace domowe.
Audio
  • Praca domowa - czy wciąż jest nam potrzebna - dyskusja w studiu (Czwórka/4 do 4)
  • Czas zlikwidować prace domowe - materiał Eweliny Grygiel (Czwórka/Poranek OnLine)
Zlikwidujmy prace domowe albo podejdźmy do nich kreatywnie
Foto: Glow Images/East News

Ostatnio podnoszą się głosy, że prace domowe są niepotrzebne, przez nie uczniowie są przeciążeni nauką, nie odpoczywają, nie mają czasu na swoje pasje, kilka godzin dziennie w domu spędzają nad książkami i ćwiczeniówkami, a do szkoły następnego dnia idą niewyspani, zmęczeni nauką.

Z drugiej strony wciąż są tacy, którzy prac domowych bronią, gdyż uczą one systematyczności i utrwalają wiedzę. - W trosce o wysoki poziom kształcenia jestem przeciwnikiem prac domowych, ale pod warunkiem, że zmienią się też inne rzeczy w szkole - mówi Jarosław  Szulski nauczyciel z Gimnazjum i Liceum im. Tadeusza Rejtana w Warszawie. - Dziś utrwalanie wiedzy to nie jest zadanie współczesnej szkoły. Szkoła ma uczyć jak zdobywać wiedzę i jak ją wykorzystać.

Mniej radykalnie do kwestii prac domowych podchodzi Iwona Greiner z Ministerstwa Edukacji Narodowej. - Myślę że prace domowe mogą być koszmarem dzieciństwa, jeśli są zbyt trudne, zbyt czasochłonne i nudne - wyjaśnia gość Krzysztofa Grzybowskiego. - Jednak mają wiele aspektów korzystnych dla procesu edukacyjnego. Te korzystne aspekty wymagają spełnienia niektórych warunków. Wszyscy wiemy, z własnych doświadczeń, że prace domowe mogą być źródłem satysfakcji dla ucznia i mogą spowodować, że uczeń się zmotywuje do nauki. Prace domowe są też pewną formą utrwalenia wiedzy, ale ich formuła jest bardzo ważna - wyjaśnia.
Eksperci w studiu Czwórki zgadzają się, że na pewno należy zmienić formę prac domowych. Zadania do wykonania w domu nie powinny być zbyt czasochłonne i nudne. Iwona Greiner zachęca nauczycieli by wymyślali zadania kreatywne, sprofilowane na konkretnego ucznia, takie, w których można wykorzystać nowoczesne technologie.
Jarosław Szulski zwraca uwagę, że każdy nauczyciel uważa swój przedmiot za najważniejszy, każdy zadaje pracę domową. W konsekwencji tych działań wielu rodziców spędza popołudnia nad książkami wraz z dzieckiem, by pomóc mu, wyjaśnić pewne zawiłości trudnych zadań.
Dziś dzieci mają inne potrzeby, są trochę innymi dziećmi niż te sprzed 20 czy 30 lat - mówi Iwona Greiner. - Do ich nowych zainteresowań, umiejętności, narzędzi, które wykorzystują powinny być dostosowane prace domowe.

Zapraszamy również do wysłuchania materiału reporterskiego Eweliny Grygiel, w którym Agnieszka Stein wyjaśnia skąd wziął się pomysł na likwidację prac domowych w szkole, a rodzice i sami uczniowie komentują go.

(pj)

Zobacz więcej na temat: Czwórka edukacja
Czytaj także

"W przyszłości będę dobrym tatą..."

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2013 07:30
Dlaczego chłopcy w poprawczakach bawią się lalkami? Dlatego, że uczą się, jak być w przyszłości dobrymi i odpowiedzialnymi rodzicami. A wszystko to w ramach projektu "Gdy zostanę mamą/tatą".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Malala Yousafzai - dziewczynka, która chce zmieniać świat

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2013 15:37
- To moje prawo, by decydować, czy chcę chodzić do szkoły. Talibowie myślą, że dziewczyna nie może się rozwijać, uczyć, ale ja uważam, że ma takie prawo - mówi Malala Yousafzai, 16-letnia aktywistka, która walczy o prawa kobiet i ich dostęp do edukacji.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Erasmus Plus nie tylko dla studentów

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2013 14:07
Komisja Europejska finalizuje prace ustanawiające nowy program Erasmus Plus na kolejne 7 lat. Podstawowa zmiana to więcej środków finansowych na działania edukacyjne i erasmusowskie wyjazdy.
rozwiń zwiń