Matura 2020. Powtórka z angielskiego
Na poziomie podstawowym uczeń swoje umiejętności pisania w języku angielskim będzie mógł zaprezentować pisząc mail. Jest to nieformalny list do kolegi lub koleżanki o krótkiej treści
W tym zadaniu trzeba zwrócić uwagę na 4 polecenia, które umożliwią zgarnięcie punktów.
4 punkty - pamiętaj o każdym
- Uczeń tutaj musi się przede wszystkim skoncentrować na rozwinięciu tych 4 punktów. To jest najważniejsze - mówi Magdalena Drzewiecka, nauczycielka języka angielskiego. - Jeśli zignoruje któryś z punktów, to tracimy na punktacji. Do tego dochodzą pojedyncze punkty za spójność, za logikę, za słownictwo jakiego używa uczeń, za poprawność językową - wymienia.
Pierwsze trzy punkty to opisanie sytuacji, która się wydarzyła. - W nowej podstawie programowej mail jest rozpoczęty, czyli uczeń nie musi wiedzieć, jak zaczynać list - zdradza ekspertka. - Trzeba stosować czas przeszły i czas przyszły. Czwarty punkt to zawsze pytanie: co planujesz? Trzeba skorzystać z czasów przyszłych lub konstrukcji "going to". Dodatkowo liczba słów nie może przekraczać 130 - dodaje.
Rozmówczyni Ady Janiszewskiej podkreśla, że nasz list nie może być ani zbyt długi, ani zbyt krótki. Obie sytuacje mogą spowodować utratę punktów.
Poziom rozszerzony
- Tu mamy dwa tematy do wyboru. Zazwyczaj jest to rozprawka, w której trzeba podać argumenty za i przeciw, a drugi temat to może być list lub artykuł - opowiada gość Czwórki. - Bardzo ważne jest żeby zakreślić temat, który się wybiera. Oceniający może w ogóle nie zaliczyć zadania, jeśli temat nie będzie zakreślony - ostrzega.
Poziom rozszerzony pozwala na napisanie formy na 200-250 słów. Tu też obowiązuje zasada, że nie może być ani za długo, ani za krótka. Ważne są zwroty i formy, których uczeń używa.
Nauczycielka zaznacza, że w pierwszym akapicie powinniśmy, by nie utracić punktów, napisać, że w danym tekście zostaną przedstawione wady i zalety, plusy i minusy danego zagadnienia. - Jeśli tak nie zaczniemy, to zostaną nam odebrane punkty - przestrzega.
Wyrażenie własnej opinii możne pojawić się dopiero w ostatnim akapicie maturalnego tekstu. W całym materiale powinniśmy używać zwrotów formalnych i pełnych form czasowników.
***
Tytuł audycji: Stacja Nauka
Prowadzi: Patryk Kuniszewicz
Gość: Magdalena Drzewiecka, nauczycielka języka angielskiego, ambasadorka programy English Teaching
Materiał: Adrianna Janiszewska
Data emisji: 22.04.2020
Godzina emisji: 12.18
pj