Awiacja przyszłości. Samoloty na olej, na wodór i na prąd

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2022 18:00
Lotnictwo to duży problem dla klimatu, bo ten rodzaj transportu odpowiada za emisję ponad miliarda ton dwutlenku węgla rocznie. Co z tym zrobić? Naukowcy mają swoje pomysły, a jeden z nich wiąże się z wykorzystaniem wodoru. 
Samoloty elektryczne to wcale nie tak odległa przyszłość awiacji.
Samoloty elektryczne to wcale nie tak odległa przyszłość awiacji. Foto: shutterstock.com/Surasak_Photo

Z frytkownicy do silnika

Już we wrześniu 2020 roku jedna z firm zaprezentowała 3 warianty samolotów pasażerskich, których główne źródła zasilania stanowi wodór. Każdy z nich reprezentuje inne podejście do umożliwienia lotu o zerowej emisji, bada różne ścieżki technologiczne i konfiguracje aerodynamiczne. Trwają też badania nad SAF, czyli zrównoważonym paliwem lotniczym, które jest wytwarzane z bardziej zrównoważonych zasobów, takich jak oleje odpadowe pochodzenia organicznego (np. zużyty olej spożywczy) lub odpady leśne i rolnicze, a nawet z wodoru i wychwyconego z powietrza dwutlenku węgla. Jeden z europejskich przewoźników zapowiedział też, że w swoich samolotach używać będzie syntetycznej ropy. Teraz pojawił się kolejny pomysł - wlewanie etanolu do paliwa i syntezowanie z alkoholu paliwa lotniczego. Paliwo lotnicze to po prostu "cięższy diesel" i można je syntezować z różnych olejów roślinnych: słonecznikowych czy rzepakowych - tłumaczy Jakub Parcheta, pilot i członek Akademickiego Klubu Lotniczego Politechniki Poznańskiej. - Trochę to działa na zasadzie "z frytkownicy do silnika", przy czym olej z frytkownicy nie może być za bardzo zużyty. 

Przyszłość biopaliw

Samoloty, w których wykorzystywane jest biopaliwo, już latają w przestrzeni powietrznej - co więcej, używają go także ci, którzy wykonują nad ziemią akrobacje. - Lejąc czysty etanol, podnosi się osiągi silnika, a przy tym oszczędza środowisko - podkreśla rozmówca Szymona Majchrzaka. - Niestety na dużą skalę rozwiązania biopaliwowe nie są wydajne.

Sprawdź także:

Na wodór i na prąd

Dużo większe szanse na powszechne zastosowanie ma wodór. - Pomysł lotnictwa wodorowego pojawił się prawie 60 lat temu i są już samoloty eksperymentalne, które na nim latają, ale nadal są pewne problemy w produkcji na dużą skalę, bo nie wiadomo czy wodór w pewnym momencie nie zacznie wrzeć w skrzydłach - opowiada ekspert. - Poza tym w konwencjonalnym lotnictwie nie ma jeszcze korka do wlewu paliwowego, który gwarantowały nam, że wodór nie ucieknie i nie zmiesza się ze spalinami. A co z samolotami elektrycznymi? - To nie jest science fiction - uspokaja Jakub Parcheta. - Takie samoloty także już są, wyprodukowała je jedna z firm na Słowacji, która jest pionierem elektrycznej awiacji. Niestety na razie problemem jest gęstość energii w ogniwach, które wystarczają na 150 km lotu poziomego - dodaje ekspert.  

Posłuchaj
03:05 CZWÓRKA Stacja Nauka - lotnictwo 07.11.2022.mp3 Czy i kiedy będziemy latać na organicznym paliwie? (Stacja Nauka/Czwórka) 

***

Tytuł audycji: Stacja Nauka

Prowadzi: Ada Janiszewska

Materiał: Szymon Majchrzak

Data emisji: 07.11.2022

Godzina emisji: 12.40

kul/kor


Czytaj także

Neutralność klimatyczna - czy jesteśmy na nią gotowi?

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2022 19:10
Unia Europejska ma w planach osiągnięcie do 2050 roku neutralności klimatycznej. Do 2035 roku z europejskich dróg mają zniknąć wszystkie samochody spalinowe. Czy to się może udać?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ślad cyfrowy. Czy maile zaśmiecają świat?

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2022 16:45
Internet daje nam wiele możliwości, ale nie jest to pozbawione ceny, szczególnie dla środowiska. Choć nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, węglowy ślad cyfrowy i zanieczyszczenie cyfrowe środowiska są bardzo poważnym problemem. 
rozwiń zwiń