Pacjent w gabinecie lekarskim jest w nowej sytuacji, nie wie, jaką diagnozę zaraz usłyszy, być może drastycznie zmieni się jego życie. Dlatego trzeba się z nim właściwie komunikować dr Antonina Doroszewska
- Dla pacjentów atmosfera, którą stworzy lekarz i wrażenia po wizycie w gabinecie, są szczególnie ważne. O ile mają oni wysokie opinie o zakresie wiedzy lekarzy i podejścia merytorycznego, o tyle na tym drugim gruncie, często jest wręcz odwrotnie - mówi dr Antonina Doroszewska. - To wynikać może z braku przygotowania lekarzy w zakresie kompetencji komunikacyjnych. Takie zajęcia są na studiach medycznych dopiero od niedawna - tłumaczyła zaś Katarzyna Przyborowska.
Lekarze często nie mają warunków do przeprowadzenia właściwej rozmowy z pacjentem. Są przemęczeni, często zabiegani, a za drzwiami czeka kolejka kolejnych pacjentów Katarzyna Przyborowska
Jakie znaczenie ma ustawienie fotela dla pacjentów w gabinetach lekarskich? Co zrobić, by pacjenci podczas badań czuli się bardziej bezpiecznie? Na ile brak umiejętności komunikacyjnych lekarzy wpływa na wypalenie zawodowe lekarzy? Czy można nauczyć się przekazywać najgorsze wiadomości w łagodny sposób? O tym w nagraniu dyskusji ze studia Czwórki. W audycji rozmawialiśmy także z prof. Włodzimierzem Piątkowskim, który tłumaczył, na ile dobra relacja pacjent-lekarz wpływa na powodzenie procesu leczenia, a Anna Depczyńska rozmawiała także z pacjentami o ich relacjach z lekarzami różnych specjalizacji.
***
Tytuł audycji: Czat Czwórki
Prowadzi: Piotr Firan
Gość: Katarzyna Przyborowska (radca prawny, blog "Prawo Medyczne"), dr Antonina Doroszewska (kierownik Akademii Inowacyjnej Dydaktyki, Warszawski Uniwersytet Medyczny), prof. Włodzimierz Szczepionkowski (kierownik Zakładu Socjologii Zdrowia, Medycyny i Rodziny, UMCS w Lublinie)
Data emisji: 18.10.2018
Godzina emisji: 15.08
kd/kh