Greenwashing. Nie daj się nabrać na ekościemę

Ostatnia aktualizacja: 22.12.2021 18:07
Greenwashing to wywoływanie u konsumentów mylnego wrażenia bycia firmą przyjazną dla środowiska, której produkty, usługi są ekologiczne i dobre dla planety. Ekościema jest częstym zjawiskiem, dlatego warto czytać składy produktów i patrzeć na certyfikaty. 
Pod pięknymi zielonymi opakowaniami czasem kryje się wielka ekościema
Pod pięknymi zielonymi opakowaniami czasem kryje się wielka ekościemaFoto: pixabay

Aż 67 procent z nas jest w stanie zapłacić więcej za zdrową żywność, wynika z raportu "Trendy w ekozakupach Polaków". Chcemy żyć w zgodzie z naturą, jeść i stosować produkty przyjazne dla nas i dla natury. Niestety widzą to też firmy, które z ekologią nie mają za wiele wspólnego, ale chciałby. Dokonują zabiegów marketingowo-wizerunkowych, które nie mają nic wspólnego z troską o naturę i działają na jej niekorzyść. Ponad 40 procent ze sprawdzonych platform internetowych zawiera nieprawdziwe lub naciągane informacje dotyczące ekologii lub działań prośrodowiskowych - wynika z badań Komisji Europejskiej. 

- Niestety ekościema, greenwashing to coraz częstsze zjawisko - mówi Anna Wodzyńska-Szklanko. - To, co naturalne, jest coraz bardziej popularne, jednak wiele firm nie jest w stanie sprostać tym wymaganiom, stąd ta ekościema - dodaje. 

Okazuje, że jedynie świadomy konsument potrafi dostrzec ekościemę. - Są różne trendy, modne zwroty, które są często niepoprawnie używane przez producentów - zauważą Klaudia Goździk z Fundacji Viva! Akcja dla zwierząt. - To może być trochę mylące dla zwykłego człowieka, który chce kupić coś dobrego. Konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na składniki produktów, które jedzą, czy tych stosowanych do higieny - dodaje.

"Zero cukru" 

Podczas szybkich zakupów niewielu z nas ma czas, by czytać wszystkie etykiety. A firmy mają swoje sposoby, by przyciągnąć klientów. -Wielkie napisy "naturalny skład", "zero cukru" to coś, co sugeruje, że produkt jest naturalny czy ekologiczny. Ale gdy przeczytamy skład takiego produktu z napisem "zero cukru", to często okaże się, że cukru w nim nie ma, ale jest mnóstwo jego zamienników i konserwanty - tłumaczy Anna Wodzyńska-Szklanko. 

Posłuchaj
03:23 czwórka czat czwórki 22.12.2021.mp3 Czym jest greenwashing i jak nie dać się na niego nabrać? (Czat Czwórki/Czwórki)

 

Składy i certyfikaty

Dziś na opakowaniach produktów spożywczych i do higieny jest umieszczonych wiele oznaczeń i certyfikatów. Nie wszystkie znamy, ale jednym z najbardziej popularnych i rozpoznawanych w Polsce jest zielony listek. Są też specjalne oznaczenia produktów wegańskich czy bezglutenowych. 

Coraz bardziej rozpoznawany jest certyfikat nadawany przez Fundację Viva! Akcja dla zwierząt. - Nasz znak "V" oznacza, że produkt jest w 100 procentach wegański, nie zawiera składników odzwierzęcych, nie zostały też one użyte w procesie jego produkcji - tłumaczy przedstawicielka fundacji. - Produkty z naszym certyfikatem nie zawierają też oleju palmowego - dodaje. 


***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Materiał: Anna Depczyńska

Data emisji: 22.12.2021

Godzina emisji: 15.42

pj

Czytaj także

Elektromobilność w Polsce - jaką ma przyszłość?

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2021 21:03
Przy polskich drogach pojawiły się nowe znaki drogowe, informujące kierowców o najbliższych punktach ładowania aut elektrycznych. Jak to działa i dlaczego wciąż jest ich tak niewiele?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Lasy zajmują dziś 30 proc. powierzchni Polski. Czy do 2050 roku będzie ich więcej?

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2021 17:00
"Krajowy program zwiększania lesistości" zakładał, że do 2020 roku osiągniemy 30 procent zalesienia kraju. Kolejny cel to 33 procent do 2050 roku. Wydaje się, że to szmat czasu i wcale nieduży skok. Gdzie jednak kryją się problemy?
rozwiń zwiń