Jak się szuka talentów i kto to robi?

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2022 10:01
Mówi się, że talent management to przyszłość zarządzania, niezbędna funkcja w organizacji, która ma na celu przyciągać do niej specjalistów o ponadprzeciętnych, naturalnych umiejętnościach. Czym są te talenty?
Dzięki talent menagment organizacja wie jakich pracowników szukać
Dzięki talent menagment organizacja wie jakich pracowników szukać Foto: Shutterstock/New Africa

- Talent management to jest zagadnienie biznesowe, którym zajmujemy się od przełomu XX i XXI wieku. To jest zarządzanie talentami - zespół postaw i działań mających na celu maksymalizację wyników finansowych organizacji, ale w pewien szczególny sposób - mówi Magdalena Seńko, mentor, coach kariery w programach rozwojowych, wykładowczyni kursu talent management w międzynarodowej szkole biznesu Laba. - Ten szczególny sposób polega na identyfikowaniu pracowników, którzy wyróżniają się ponadprzeciętnymi zdolnościami i osiągają najlepsze wyniki w pracy - dodaje. 

Zadaniem zespołu rekrutującego jest rozpoznanie takich pracowników na rynku pracy, ale też przyciąganie najlepszych kandydatów, przez tworzenie odpowiedniej struktury w organizacji. - Musimy rekrutować, szkolić, awansować i wynagradzać te osoby w taki sposób, by chciały dla nas działać, bo ich kompetencje są dla nas kluczowe, kluczowe dla naszej organizacji, żeby odniosła sukces - wyjaśnia ekspertka. 

Rozwój, a nie tylko rekrutacja

Magdalena Seńko podkreśla, że zarządzanie osobami w organizacji nie kończy się na ich rekrutacji. - Zarządzamy osobami w organizacji i nastawiamy się, że wyszukujemy te osoby, które najlepiej realizują powierzone im zadania. Musimy zidentyfikować te kluczowe kompetencje, które posiadają, ich supersiłę - wyjaśnia. - Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji to zespół procesów, ale też myślenie o pracownikach, których mamy i są najbardziej efektywni w organizacji - dodaje. 

Co zrobić, by szukać talentów?

Okazuje się, że by rekrutować osoby z talentami, sami musimy kilka z nich posiadać. - Potrzebny jest szereg kompetencji, ale przede wszystkim musimy lubić ludzi - zdradza gość Kamila Jasieńskiego. Kolejnymi pożądanymi cechami są: elastyczność, otwartość na nowe trendy, umiejętność słuchania, analizowania i wyciągania wniosków, a także komunikacja, argumentowanie, myślenie strategiczne. 

Zainteresowani pracą w działach talent management powinni pomyśleć o studiach na kierunku zarządzania, a można skorzystać też z przeróżnych kursów, szkoleń, studiów podyplomowych etc. 


Posłuchaj
09:29 czwórka pierwsze słyszę 14.02.2022.mp3 Czym jest zarządzanie talentami? (Pierwsze słyszę/Czwórka)

 

Czym jest talent?

Magdalena Seńko podkreśla, że każdy z nas ma jakiś talent. Nie zawsze chodzi o talent plastyczny czy muzyczny, bo talentem może być też nasza rozwaga, empatia i wiele innych kompetencji. - Talent - to jest naturalny, powtarzający się wzorzec myślenia, odczuwania i zachowania. Coś, w czym jesteśmy dobrzy, skuteczni, co przychodzi nam z łatwością - wyjaśnia gość Czwórki. 

Aby zdefiniować swoje talenty, należy zastanowić się nad swoimi mocnymi stronami, zapytać bliskich o nie, spojrzeć na sytuacje, w których jesteśmy doceniani i chwaleni. 

W organizacjach cały zespół pracuje nad budową grupy kompetencji, które uważa się za kluczowe dla danej organizacji do osiągnięcia ponadprzeciętnych wyników. - Tu zaczyna się droga do zarządzania talentami - mówi Magdalena Seńko. - Badając talenty, musimy poruszać temat samoświadomości, o sobie, o naszych ludziach. To długi proces. Żeby pozyskiwać nowych ludzi do naszej organizacji, musimy wiedzieć, kogo szukamy - dodaje. 

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Gość: Magdalena Seńko (mentor, coach kariery w programach rozwojowych, wykładowczyni kursu talent management w międzynarodowej szkole biznesu Laba)

Data emisji: 14.02.2022

Godzina emisji: 07.16

pj

Czytaj także

Jak cię widzą, tak zatrudniają. Czyli wszyscy jesteśmy wzrokowcami

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2020 14:50
Co prawda sam wygląd nie świadczy o człowieku, ale drogi garnitur może odegrać ważną rolę na rynku pracy. - Żyjąc w intensywnym tempie, korzystamy z heurystyk, czyli z uproszczeń. Ciekawe jest to, że dotyczy to zwłaszcza przedsiębiorców - mówi Dominika Rossa, doktorantka wydziału psychologii Uniwersytetu SWPS. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak korzystać ze służbowej skrzynki mailowej?

Ostatnia aktualizacja: 02.02.2021 12:50
Najczęściej wykorzystywaną obecnie formą utrzymywania kontaktów biznesowych jest poczta elektroniczna. Nie jest to jednak narzędzie odporne na ataki i zagrożenia ze strony cyberprzestępców.
rozwiń zwiń