Right to Repair. Więcej praw dla konsumentów

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2023 16:40
W marcu tego roku Komisja Europejska opublikowała projekt dyrektywy w sprawie prawa do naprawy - Right to Repair. Ma ona m.in. zobowiązać producentów do naprawy towarów od 5 do 10 lat po zakupie. 
Na co może liczyć nabywca towaru, kiedy produkt nie spełnia jego oczekiwań albo właśnie się zepsuł? (zdj. ilustracyjne)
Na co może liczyć nabywca towaru, kiedy produkt nie spełnia jego oczekiwań albo właśnie się zepsuł? (zdj. ilustracyjne)Foto: fizkes/Shutterstock

Czym różnią się rękojmia od gwarancji?

Dyrektywa ma tworzyć mechanizmy, które umożliwią konsumentom naprawianie towarów po okresie gwarancji i rękojmi - tłumaczy Eliza Turkiewicz, ekspertka Lewiatana. - Rękojmia to ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy za wady fizyczne jak i prawne produktu. Jeśli nabywca zgłosi takie "usterki", ma prawo domagać się wymiany towaru na nowy, naprawy go lub odstąpienia od warunków umowy. Rękojmia obowiązuje dwa lata. Natomiast gwarancja to dobrowolne oświadczenie sprzedawcy, importera, producenta czy dystrybutora. Czas jej obowiązywania zależy od gwaranta i może być nawet dożywotni.

Odpowiedź na "szarą strefę"

O naprawie sprzętu najczęściej mówi się w kontekście RTV i AGD, bo jak pokazują dane, w ostatnich latach ich żywotność jest zdecydowanie krótsza. A dyrektywa jest odpowiedzią na "szarą strefę", która tworzy się po upływie rękojmi i gwarancji. - Dzięki niej konsument dostaje szereg możliwości znalezienia sposobu na naprawę towaru, bo dyrektywa przewiduje, że powstanie internetowa platforma napraw, która połączy konsumentów z warsztatami i sprzedawcami odnowionych towarów na swoim obszarze - mówi gość Czwórki. - Jeśli więc zepsują się nam słuchawki, na portalu wpisujemy konkretne zapytanie o naprawę i dostajemy listę miejsc, które mogą ją wykonać.

Norma jakości i informacje o naprawie

Przy okazji zostanie też utworzona Europejska Norma Jakości, która będzie zobowiązywała naprawiających do konkretnej jakości i konkretnego wykonania. - Co więcej, powstanie także Europejski Formularz Informacji o Naprawie, dzięki któremu zanim zdecydujemy się , gdzie oddamy towar do naprawy, będziemy mogli sprawdzić jakość świadczonych tam usług oraz cenę - dodaje rozmówczyni Kamila Jasieńskiego.   

Sprawdź też:

Jeśli nie naprawa, to co?

- Według dyrektywy naprawa będzie nadrzędnym narzędziem, jeśli jednak jej cena będzie przewyższała wartość sprzętu, to wtedy nastąpi wymiana na nowy. Takie zasady mają obowiązywać od 5 do 10 lat po zakupie towaru i będą zależeć od rodzaju sprzętu - wyjaśnia Eliza Turkiewicz. 

Posłuchaj
09:22 CZWÓRKA pierwsze slysze - lewiatan 18.05.2023.mp3 Dyrektywa Right to Repair - co oznacza dla konsumentów? (Pierwsze słyszę/Czwórka)

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Gość: Eliza Turkiewicz (Konfederacja Lewiatan)

Data emisji: 18.05.2023

Godzina emisji: 08.15

kul

Czytaj także

Czy transport publiczny to komunikacja przyszłości?

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2022 10:34
Miejscy decydenci, biznes i zwykli obywatele z roku na rok coraz większą uwagę w swych działaniach kładą na ekologię i zachowanie neutralności klimatycznej. Jaki transport jest przyszłością?
rozwiń zwiń