Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Nauk o Zarządzaniu i Jakości Wyższej Szkoły Humanitas, przedstawiciele pokolenia Z, czyli osób urodzonych po roku 1997, ponad osiąganie sukcesów zawodowych stawiają cele związane z życiem prywatnym.
- Zmiana pokoleniowa jest zasadnicza. Ja jestem z rocznika 1981 i dla mojego pokolenia czymś absolutnie naturalnym było, że szkoła ma nas przygotować do dobrego startu na rynku pracy i ma nas przygotować do tego, żebyśmy na tym rynku pracy potrafili rozpychać się łokciami - mówi kierujący badaniami prof. Michał Kaczmarczyk, rektor Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu. - W przypadku generacji Z obserwujemy zupełnie inne postawy.
Praca nie jest celem
Raport "Pokolenie Z na rynku pracy”, wykazuje, że praca dla Zetek jest środkiem do osiągnięcia innych wartości. Wśród tych najczęściej wymienianych są: szczęście, rodzina, a także możliwość realizowania pasji - tak odpowiedziało blisko 60 procent respondentów.
Rozmówca Jędrzeja Rosiewicza podkreśla, że sukces dla Zetek ma zupełnie inny charakter, niż miał dla wcześniejszych pokoleń. - Sukces dla pokolenia Z, to realizacja własnych pasji, to podróże. Połączenie pracy zawodowej z życiem osobistym - tłumaczy. - Praca dla nas była wartością autonomiczną, samą w sobie. Praca dla Zetek jest środkiem do osiągnięcia innych wartości.
Niezależnie, twórczo i mobilnie
Wyniki badań pokazują, że Zetki to indywidualiści i dlatego najbardziej cenią sobie pracę w branżach kreatywnych, w sektorze nowych mediów i w IT. Większość chce pracować albo w ramach własnej firmy, albo jako freelancer i do tego mobilnie. Nie jest też dla nich żadnym problemem, żeby zmieniać miejsce pracy, miejsce zamieszkania i podróżować w celu znalezienia odpowiedniej pracy.
Zobacz także:
- Przedstawiciel generacji Z oczekuje od pracodawcy, że ten, jakkolwiek górnolotnie to brzmi, będzie dla Zetki trochę sojusznikiem w budowaniu lepszego świata - tłumaczy prof. Michał Kaczmarczyk. - Więc to nie może być tylko miejsce pracy, to musi być też organizacja, która podziela te wartości, ideały i te zasady, które Zetka nosi w sercu. Jeżeli jest tutaj bariera, to Zetka nigdy nie będzie efektywnie twórcza i z zaangażowaniem pracować w takim miejscu.
Jak podkreśla specjalista generacja Z ma silną potrzebę godzenia pracy zawodowej z życiem prywatnym, traktując tę ostatnią sferę priorytetowo.
05:08 Czwórka/Pierwsze Słyszę - pokolenie Z 05.04.2023.mp3 Prof. Michał Kaczmarczyk o badaniu "Pokolenie Z na rynku pracy” (Pierwsze Słyszę/Czwórka)
***
Tytuł audycji: Pierwsze słyszę
aw