"Karate Kid". Powstał dokument o prawdziwym życiu "Pana Miyagi"
- Producent kreatywny to taki producent 2.0 - mówi gość Kamila Jasieńskiego. - Dziś producenci mają więcej możliwości, żeby np. korzystać z dofinansowań. Ta kreatywność polega na tym, że mamy obeznanie w rynku międzynarodowym, staramy się zdobywać dofinansowania nie tyko w Polsce, nie tylko z Instytutu Sztuki Filmowej, nie tylko od mecenasów, ale bierzemy udział w jakiś szkoleniach, na których rozwijamy projekty - dodaje.
09:57 czwórka pierwsze słyszę 26.01.2021 producent kreatywny.mp3 O pracy producenta kreatywnego opowiada Albert Kiciński, autor publikacji Interfilmlab 4.0 (Pierwsze słyszę/Czwórka)
Finansowanie - temat numer jeden
- Można powiedzieć, że praca producenta kreatywnego łączy w sobie i wypełnianie papierków, dokumentów, czyli tę gorszą stronę i część artystyczną, tą kreatywną. Producent chce współpracować przy wizję artystycznej filmu. On planuje całą drogę filmu, ze scenarzystą i reżyserem, a nawet z dystrybutorem i agentem sprzedaży - podkreśla gość Czwórki.
Producent przede wszystkim musi pozyskać finanse na film i współpracować z różnymi instytucjami - to jest podstawa działań producenta. To się nie zmienia Albert Kiciński
W rękach producenta leżą decyzje finansowe. To on jest odpowiedzialny za finanse obrazu. - To długa, ciężka droga. Nie każdy ma nerwy by zostać producentem - mówi ekspert i dodaje, że zdarza się, że jako producenci spotykamy się z 5-6 odmowami finasowania.
Posłuchaj także:
Kino domowe. Łukasz Muszyński poleca filmy, które dają nadzieję
Doświadczenie - skąd je wziąć
Nie jest łatwo wejść do świata producentów. Albert Kiciński podkreśla, że w tym zawodzie liczy się doświadczenia, a by je zdobyć najlepiej zacząć od krótkich metraży. - Producenci też wybierają sobie różne drogi: idą w kino komercyjne, albo arthousowe - opowiada. - Myślę, że by wykonywać ten zawód najlepiej skończyć szkołę - dodaje i przyznaje, że nie każdy z producentów, których opisuje w swej publikacji, ma dyplom, niektórzy są np. po kursach na międzynarodowych festiwalach.
Klapa i finanse
Producent w swej karierze spotyka się z wieloma porażkami. To mogą być nieudane starania, odmowy dofinansowania, ale też klapa filmu. - W takim wypadku, jeśli producent wyłożył duże pieniądze, to traci - mówi ekspert. - Najlepiej już mieć zaplanowany kolejny projekt. W tej branży liczą się kontakty, brand filmu, pokazywanie siebie jako producenta, pokazywanie reżysera i prezentowanie filmu, gdzie się da: w kinach, na festiwalach, na platformach - dodaje.
***
Tytuł audycji: Pierwsze słyszę
Prowadzi: Kamil Jasieński
Gość: Albert Kiciński (twórca publikacji INTERFILMLAB 4.0)
Data emisji: 26.01.2021
Godzina emisji: 8.16
pj