- Marnowanie jedzenia jest problemem globalnym, ale jako Polacy także średnio sobie z tym radzimy - podkreślał Mateusz Kowalczyk, współzałożyciel aplikacji "Foodsy". - W Polsce marnujemy co roku miliony ton żywności, a najwięcej pożywienia wyrzucają nie restauracje czy kluby, ale prywatne gospodarstwa domowe, czyli ludzie, którzy źle zarządzają swoją kuchnią. Na szczęście z badań wynika, że w czasie najbliższych miesięcy planujemy mniej marnować - podkreślał gość Czwórki. - To wręcz rzecz, którą powinniśmy jak najszybciej uznać za standard - mówił.
Co roku na świecie marnuje się 1,3 mld ton żywności. Z badań wynika, że 42 proc. Polaków przyznaje, że zdarza im się wyrzucać żywność, a 35 proc. z nich robi to nawet kilka razy w miesiącu. Według opublikowanego raportu żywnościowego "Eating in 2030" jednym z ważniejszych trendów żywnościowych ma być w 2023 roku ograniczenie marnowania żywności, Szczególnie dobrze mieć go na uwadze podczas noworocznych zakupów.
Co zrobić z nadmiarem jedzenia, by nie marnować?
- Od świąt minęło już sporo czasu, wiec mam nadzieję, że wszyscy poradziliśmy sobie już z nadmiarem jedzenia. Produkty spożywcze, których nie zjedliśmy, warto oddać na przykład do jadłodzielni - podkreślał Mateusz Kowalczyk, współzałożyciel aplikacji "Foodsy". Po to, by dłużej zachowały świeżość, powinniśmy przechowywać je w odpowiednich warunkach - w lodówce, w ciemnej szafce czy przewiewnym miejscu. - Fajnym pomysłem na radzenie sobie z jedzeniem jest też po prostu mrożenie go. Bigos za jakiś czas będzie przecież jeszcze smaczniejszy! - podkreślał Mateusz Kowalczyk.
14:01 2 styczeń 2023 09_12_26 foodsy all.mp3 Sposoby na poświąteczne niemarnowanie żywności (Pierwsze słyszę/Czwórka)
Nie tylko prywatne domy. Jak nie marnują restauracje?
W ograniczaniu marnowania żywności wspierają nas też nowe technologie. Jak podkreślał gość Czwórki w sieci znaleźć można apki, które pomogą uniknąć marnowania nadmiaru jedzenia, osobom prywatnym, ale też firmom. - Mamy narzędzie, które łączy przedsiębiorcę z użytkownikiem i pozwala na sprzedawanie i przekazywanie paczek żywnościowych. Pierwszy może spożytkować nadmiar jedzenia, a drugi oszczędzić kilka groszy - podkreślał. - Wszystko zależy od tego, jaki rodzaj lokalu reprezentujemy, jednak obecne trendy, czyli dążenie w kierunku niemarnowania jedzenia, będą się rozwijać - zaznaczył. - Taka wymiana, albo sprzedaż w obniżonych cenach dotyczą także m.in. kosmetyków, kwiatów i innych rzeczy, które mają ograniczony termin żywotności - wyliczał gość Czwórki.
***
Tytuł audycji: Pierwsze słyszę
Prowadzi: Mateusz Kulik
Gość: Mateusz Kowalczyk (współtwórca aplikacji "Foodsi")
Data emisji: 02.01.2023
Godzina emisji: 9.15
kd