Odwołany lot. Pasażerom należy się odszkodowanie

Ostatnia aktualizacja: 01.03.2023 09:56
Zdarza się, że gdy żyjemy już myślą o zbliżającej się lotniczej wycieczce, dociera do nas informacja o odwołaniu lotu. To często sytuacja trudna dla podróżujących, dlatego mogą oni domagać się odszkodowań. 
Gdy nasz lot jest odwołany możemy starać się o odszkodowanie
Gdy nasz lot jest odwołany możemy starać się o odszkodowanieFoto: Shutterstock/LightField Studios

- Jeśli lot jest odwołany z powodu linii lotniczej, to mamy pełne prawo do odszkodowania. Prawo europejskie mówi jasno, że wynosi ono do 600 euro na osobę. Gdy podróżuje czteroosobowa rodzina, to kwota rośnie do 2400 euro - wyjaśnia Tomasz Pawliszyn, dyrektor zarządzający AirHelp.

Pasażer nie otrzyma jednak odszkodowania w sytuacji, gdy linia lotnicza poinformowała go o odwołaniu lotu minimum dwa tygodnie wcześniej, a także gdy lot odwołany jest z powodów niezależnych od niej, jak strajk pracowników lotniska czy złe warunki pogodowe

- W takich przypadkach dalej jednak obowiązują prawa pasażera. Musimy otrzymać propozycję od linii lotniczych na alternatywny lot bądź zwrot kosztów biletów - wyjaśnia rozmówca Jędrzeja Rosiewicza. - Linia lotnicza musi też zaopiekować się swoim pasażerem. Zazwyczaj linie wykorzystują wtedy vouchery na napoje i jedzenie. Jeśli sytuacja dotyczy pory nocnej, a lot alternatywny jest dopiero rano, to linia lotnicza musi zapewnić zakwaterowanie pasażerowi oraz podróż do i z hotelu - dodaje.

Ile wynosi odszkodowanie?

Wysokość odszkodowania w przypadku odwołanego lotu zależy przede wszystkim od długości zaplanowanej trasy. W przypadku lotów na dystansie powyżej 3500 km pasażerowie mogą otrzymać nawet 600 euro. - Krótkie loty, takie do 1,5 godziny, loty krajowe, ale i bliskie zagraniczne to odszkodowanie 250 euro, dłuższe, np. Portugalia, Wyspy Kanaryjskie czy Egipt, to 400 euro, a najdłuższe, np. do Stanów czy Tajlandii, to zwrot 600 euro - wymienia ekspert. 


Posłuchaj
03:47 czwórka pierwsze słyszę 01.03.2023.mp3 Jakie mamy prawa, gdy nasz lot zostanie odwołany? (Pierwsze słyszę/Czwórka)

 

Odszkodowania przysługują w przypadku lotów nie tylko odwołanych, ale i opóźnionych, z przyczyn leżących po stronie linii lotniczych.

- Jeśli lot jest opóźniony powyżej 4 godzin, to prawo traktuje taką sytuację tak samo, jak lot odwołany, czyli należy się odszkodowanie - wyjaśnia rozmówca Czwórki. - W praktyce odszkodowania są wypłacane przy opóźnieniu powyżej 3 godzin. One są trochę mniejsze. Powyżej 4 godzin opóźnienia kwoty będą identyczne jak w przypadku lotu odwołanego - dodaje. 

Sprawdź także:

Niestety okazuje się, że blisko 80 procent pasażerów nie zna swoich praw, a linie lotnicze i lotniska nie informują o przysługującym odszkodowaniu. - Musimy znać swoje prawa, by dochodzić odszkodowania. Możemy też skorzystać z takich firm jak nasza, która pomaga podróżującym liniami lotniczymi - mówi Tomasz Pawliszyn. 

Linie lotnicze powinny wypłacić odszkodowanie jak najszybciej. Zdarza się jednak, że odrzucają roszczenia i piszą o niezasadności reklamacji. Takie przypadki powinniśmy zgłaszać do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. 

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

ProwadziKamil Jasieński

Materiał: Jędrzej Rosiewicz

Data emisji: 01.02.2023

Godzina emisji: 8.13

pj