Nowinki technologiczne, które pomogą dbać o planetę
Młodzieżowy Strajk Klimatyczny w swoich postulatach domaga się wprowadzenia do podstawy programowej, na wszystkich szczeblach edukacji, kompleksowej i aktualnej wiedzy dotyczącej problemów ekologicznych. - Zaczynamy więc opracowywać program warsztatów z edukacji klimatycznej, które miałyby się odbywać na terenie kraju. Docelowo mają być przeprowadzane w szkołach - opowiadał ekspert.
ZOBACZ TAKŻE "Kocham Puszczę". Co możemy zrobić dla lasów? >>>
Ekomiasta. Na mapie Polski jest ich coraz więcej
Jak przekonywał Mikołaj Petryga, edukacja ekologiczna obecna jest w niewielkim stopniu na zajęciach z biologii, albo rozszerzonej geografii. Ale to właściwie nic. - Nie jest to tak szeroki program, jaki byłby niezbędny do zażegnania kryzysu klimatycznego - mówił gość Czwórki. Jak podkreślał, choć w ostatnich miesiącach o ekologii i zmianach klimatu dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy, polski system oświaty za tym nie nadąża. - Człowiek, który kończy naukę nie jest przygotowany do działań ekologicznych od strony merytorycznej - tłumaczył.
Fakty i mity na temat kranówki
ZOBACZ TAKŻE Czy jest coś takiego, jak "opakowanie ekologiczne"? >>>
Dlatego organizacje proekologiczne starają się pomóc. - Skupiamy się na tym, by wesprzeć m.in. oddolne ruchy, które zajmują się taką edukacją, podnosić świadomość, działać też na rzecz lokalnych społeczności - mówiła Magdalena Noszczyk z WWF, specjalistka ds. rozwoju strategii i edukacji. - Chcemy pójść o krok dalej i przejść od "wiem", do "działam".
WWF Polska także właśnie rozpoczął projekt w ramach którego w pierwszym etapie przeprowadza ankiety z nauczycielami, uczniami i rodzicami na ten temat, a w kolejnych etapach zaproponuje zmiany, rozwiązania i pomysły na atrakcyjne i skuteczne przekazywanie wiedzy. - Jesteśmy w czasie przygotowania strategii na najbliższe pięć lat. Chcemy robić dobrej jakości edukację ekologiczną - mówiła Magdalena Noszczyk. - Z naszych rozmów z ekspertami wynika, że nauczyciele widzą braki, jakie istnieją wciąż w podstawie programowej. Wskazują też, że w podręcznikach do nauczania wczesnoszkolnego są po prostu błędy: pojawiają się na przykład pingwiny bezpośrednio obok niedźwiedzi polarnych. To kuriozalne, w przyrodzie niemożliwe.
***
Tytuł audycji: "Ratujemy świat"
Prowadzi: Kasia Dydo
Data emisji: 26.05.2020
Godzina emisji: 14.04
kd/pj