Ostatnie raporty mówią o tym, że zdecydowana większość konsumentów planuje zakupy w okresie Black Friday. Liczby są zatrważające, a mówi się o od 62 do 87 procent ankietowanych, którzy chcą coś kupić podczas tego dnia promocji.
- Te dane są przerażające, tak łatwo dajemy się wkręcić w machinę czarnego piątku. Te produkty, oferowane w okresie zniżek, są niby na promocji, ale one są niewielkie. Łapiemy się na zabiegi marketingowe - mówi Dominika Cieślar z Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie.
Skąd Black Friday w Polsce?
Nie wiem, z czego wynika fenomen popularności tego święta promocji, czemu Polacy tak ten dzień pokochali. - Black Friday ma swoje początki w Ameryce, w Stanach. To dzień po Dniu Dziękczynienia i wtedy zaczyna się okres zakupowy przed Bożym Narodzeniem - wyjaśnia gość Kasi Dydo. - Chyba chcieliśmy się zainspirować wzorem amerykańskim, ale nie tędy droga, powinniśmy świadomiej podchodzić do naszych ruchów zakupowych - podkreśla.
Mieliśmy już do czynienia z protestami organizacji dbających o planetę przeciwko Black Friday. Pojawia się ich coraz więcej. Ekologiczny koszt czarnego piątku jest niepoliczalny, ale wydaje się ogromny. Najchętniej kupujemy wtedy elektronikę i ubrania. - Produkcja gadżetów elektronicznych jest bardzo zasobochłonna - ocenia ekspertka. - Kolejny problem to ten związany z sektorem odzieżowym. Bardzo dużo kupujemy ubrań, a wiele z nich jest słabej jakości. Według prognoz konsumpcja w sektorze odzieżowym do 2030 roku ma wzrosnąć o około 63 procent. Czyli z dzisiejszych 62 milionów ton ubrań robi się 102 miliony ton ubrań, które będą produkowane - zdradza.
16:20 czwórka ratujemy świat 18.11.2022.mp3 Czemu nie warto kupować w Black Friday i z jakiej alternatywy możemy skorzystać? (Czwórka/Ratujemy Świat)
W tym roku padnie też rekord emisji CO2 do atmosfery, a jeśli on się utrzyma, to wyczerpiemy budżet węglowy w ciągu 9 lat.
Posłuchaj także:
Dziś żyjemy w dość trudnych finansowo czasach, mimo to nie rezygnujemy z zakupów na promocjach, chętnie idziemy do sklepu, gdy trafi się nam jakiś rabacik. - Przytaczane dane liczbowe rozmywają się, gdy mówimy o nich do ludzi. Słysząc te potężne liczby, ludzie myślą, że to nie o nich, że to ich nie dotyczy, może kogoś gdzieś na świecie, ale nie ich. Bardzo trudno jest operować tymi danymi, by trafiły do zwykłego konsumenta - podkreśla Dominika Cieślar.
Alternatywa dla Black Friday
Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie nie tylko zniechęca do zakupów w Black Friday, ale też szykuje alternatywę dla tych, którzy ten dzień chcą spędzić kreatywnie, czegoś się nauczyć, a nawet coś zyskać. Już drugi raz organizuje "Laboratorium dobrej konsumpcji". - To wydarzenie, które przeciwstawia się nadmiernemu kupowaniu. Hasło w tym roku brzmi "Dobre wybory nic nie kosztują!". Jest to cykl darmowych warsztatów - opowiada Dominika Cieślar. - Podczas warsztatów chcemy dać uczestnikom możliwość stworzenia czegoś samemu, żeby zdobyli wiedzę. Organizujemy pięć warsztatów. Zachęcamy, by nie kupować, naprawiać, wymieniać - dodaje.
Warsztaty w ramach "Laboratorium dobrej konsumpcji" będą dotyczyły np. renowacji obuwia czy produkcji woskowijek. - Opowiemy i zaprezentujemy, jak odnawiać swoje buty, jak je naprawiać. Każdy uczestnik będzie mógł przyjść ze swymi zniszczonymi butami i poddać je renowacji - zdradza gość "Ratujemy świat". - Podpowiemy, jak stworzyć domowy kompostownik, będą warsztaty dzikiej kuchni, kuchni zero waste, botanicznych kosmetyków czy kiszonek - dodaje.
Jednak zakupy? Dobrze, ale z aplikacją
Dla tych, którzy jednak nie mogą oprzeć się zakupom, ale i dla wszystkich innych Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie przygotowała specjalną aplikację "Dobre zakupy". Warto kupować odpowiedzialnie, dlatego w aplikacji znajdziemy ranking marek bardziej przyjaznych środowisku i odpowiedzialnych społecznie. - To jedyna w Polsce taka baza - mówi Dominika Cieślar. - Aplikacja jest bardzo prosta. Mamy tam osiem kategorii, wśród nich są: żywność, meble, zabawki, artykuły biurowe etc. W każdej kategorii znajdujemy marki ocenione pod kątem środowiskowym i społecznym. Tworząc ranking, zwracaliśmy uwagę na surowce, techniki produkcji, ślad węglowy, opakowania, ale także standardy pracy czy stronę marki. To kompleksowa ocena - dodaje.
Aplikacja "Dobre zakupy" cały czas jest rozwijana i rozbudowywana. Konsumenci sami zgłaszają swoich ulubionych producentów, zdarza się, że zgłaszają się też sami producenci. Dominika Cieślar ma nadzieję, że tak będzie coraz częściej.
***
Tytuł audycji: Ratujemy świat
Prowadzi: Kasia Dydo
Gość: Dominika Cieślar (Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie)
Data emisji: 18.11.2022
Godz. emisji: 15.10
pj/kor