Nowe technologie wpływają na rozwój mediów i transformację sposobów przekazywania informacji. Od lat mówi się o końcu gazet, i coraz mniej tytułów można znaleźć w wersji drukowanej. - Obserwujemy tendencję do przechodzenia tradycyjnej prasy w cyfrową przestrzeń - mówi dr Krzysztof Kuźmicz z Katedry Nauk Społecznych Akademii Leona Koźmińskiego. - To jest podążanie za tym, jak my na co dzień konsumujemy większość przekazów medialnych. Zatem skoro korzystamy z urządzeń mobilnych i telefon stał się głównym narzędziem pozyskiwania informacji, także prasa znalazła się na rozdrożu: czy brnąć w stronę druku, czy przejść w stronę cyfryzacji prasy. Trzeba przyznać, że jest już ona na bardzo zaawanasowanym etapie i coraz więcej tytułów możemy znaleźć w sieci.
Telewizja "na żądanie"
Zmiany dotykają także rynku telewizyjnego. Możliwość oglądania programów telewizyjnych nie tylko na tradycyjnych odbiornikach i w "ramówkowym" czasie jest już faktem. - Coraz częściej oglądamy programy na komputerze czy smarfonie. Nadawcy telewizyjni transmitują program na żywo, ale także udostępniają materiały w formie odcinków w serwisie VOD danej stacji - zauważa gość Czwórki. - W każdej chwili możemy sięgnąć do intersującego nas odcinka i obejrzeć coś, co miało emisję już wcześniej.
Radio i podcast
Badacze społeczni podkreślają, że żyjemy w kulturze natychmiastowości, jednak znajdujemy czas na rzeczy, które nas interesują. - Często korzystamy z podcastów. Tu jest nisza dla radia i dla twórców. Ludzkość od zarania dziejów raczyła się opowieściami i podcast oraz radio do takich opowieści nawiązują - tłumaczy rozmówca Weroniki Puszkar. - Warto zwrócić uwagę, że dłuższe podcasty dotyczą konkretnych zagadnień, są skierowane do konkretnego odbiorcy i często są merytoryczne. Cenimy ich wartość edukacyjną. Podcasty cenimy w przypadku radia, bo dzięki nim możemy wysłuchać audycję już po czasie jej transmisji.
Zobacz także >>> Podcasty Polskiego Radia
Sztuczna inteligencja wyręcza człowieka
Jakiś czas temu BuzzFeed (przedsiębiorstwo zajmujące się mediami społecznościowymi, wiadomościami i rozrywką z USA) "zatrudnił" sztuczną inteligencję w roli dziennikarza, ma ona odpowiadać za tworzenie treści i quizów. To nie pierwszy raz, gdy sztuczna inteligencja zastąpiła człowieka.
- Wcześniej już wirtualni prezenterzy wystąpili w azjatyckiej stacji w roli prowadzących. Sprawdziło się to w krótkich formach informacyjnych - opowiada gość Czwórki. - Nie widziałem na razie, żeby wirtualny dziennikarz prowadził debatę. Stworzone algorytmy pozwalają działać na określonych zasobach, więc wątki wykraczające poza ten wyuczony zakres, mogą okazać się dla niej problematyczne. Jednak nie wykluczone, że kiedyś to nastąpi.
Zobacz także:
Automatyzacja pracy
Sztuczna inteligencja może także zautomatyzować dziennikarską pracę. - Mówi się już o dziennikarstwie algorytmicznym, jako przyszłości dziennikarstwa. Gdzie zapraszamy sztuczną inteligencję do współtworzenia artykułu: robienia reaserchu, przygotowywania draftów publikacyjnych, które będą później dostosowane przez redaktora - tłumaczy specjalista. - Patrząc na rozwój technologii można się spodziewać, że będzie to postępować. Sztuczna inteligencja może szybko tworzyć grafiki i animacje, o które możemy wzbogacić nasze publikacje.
Ważny balans
Słowa, obrazy i dźwięki docierają do nas codziennie w ogromnych ilościach. Tak naprawdę nie jesteśmy w stanie przetworzyć wszystkich docierających do nas treści, dlatego czasem czujemy się przemęczeni. - W skrajnych przypadkach mówimy o uzależnieniach medialnych i konieczności wsparcia psychologicznego - podkreśla dr Krzysztof Kuźmicz. - Coraz częściej potrzebujemy "restartu". Są osoby, które urządzają sobie np. tygodniowy cyfrowy detoks wyjeżdżając w miejsce, gdzie nie ma zasięgu sieci, nie zabierają telefonów i odcinają się od mediów. To pozwala na chwilę odzyskać równowagę.
27:47 Czwórka/Świat 3.0 - sztuczna inteligencja media 20.02.2023.mp3 dr Krzysztof Kuźmicz z Akademii Leona Koźmińskiego o wpływie nowych technologii na rozwój mediów (Świat 3./Czwórka)
***
Tytuł audycji: Świat 3.0
Prowadzi: Weronika Puszkar
Gość: dr Krzysztof Kuźmicz z Katedry Nauk Społecznych Akademii Leona Koźmińskiego
Data emisji: 19.02.2023
Godzina emisji: 13.15
aw